הבוקר (יום ד') נפתח שוב בהודעת דובר צה"ל על לוחם מגדוד 222 בחטיבת כרמלי (2) שנפצע אתמול קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון רצועת עזה. הוא פונה לבית חולים ומשפחתו עודכנה. מאז הכניסה לרפיח וחזרת צה"ל ללחימה עצימה במרכז הרצועה ובצפונה – בבתי החולים מדווחים על עלייה חדה במספר הפצועים שפונו אליהם בשבועות האחרונים. לבקשת ynet ו-"ידיעות אחרונות" הועברו מבתי החולים הגדולים נתוני פינוי החיילים ומהם עולה כי הם קלטו קרוב למאה לוחמים שפונו מהרצועה.
תיעוד מפינוי פצועים מוסק בלב רצועת עזה. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל )

יש לציין כי בתי החולים ברזילי ואסותא אשדוד משמשים יעדי פינוי מקוצרים במקרים של סכנת חיים מיידית, אבל רוב החיילים שנפצעים מועברים לבתי החולים הגדולים במרכז ובירושלים. על פי נתוני דובר צה"ל, מתחילת המלחמה נפצעו 3,543 חיילים, מתוכם 546 במצב קשה והיתר במצב בינוני וקל. מכניסת צה"ל לרצועה נפצעו 1,752 חיילים, 349 מהם במצב קשה. יש להדגיש כי 714 חיילים נפצעו כתוצאה מתאונות מבצעיות. מהנתונים עולה כי לבית החולים שערי צדק פונו 19 פצועים, לאיכילוב 18, לשיבא, בילינסון והדסה 16 לכל אחד ועוד תשעה לסורוקה.
"מהרגע שהלחימה חזרה לעצימות יותר גבוהה אז באופן פרופורציונלי עלו מספר המסוקים שנוחתים אצלנו ממסוק בשבוע למסוק אחד או שניים ביום", אומר ד"ר יורם קליין, מנהל היחידה לטראומה וכירורגיה קריטית במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "מבחינת הפצועים מדובר על אותן פציעות, כאשר הרוב המכריע זה פגיעות מירי נ"ט או מטענים. מאז חזרת התמרון אני לא זוכר שראיתי פצועים מירי, אבל חד-משמעית אנחנו רואים את העצימות בהגעת הפצועים. הפציעות הן לא בהכרח יותר קשות בסבב הנוכחי ואין שום הבדל לעומת התמרונים האחרונים".
2 צפייה בגלריה
פינוי פצועים
פינוי פצועים
פינוי פצוע לבית החולים איכילוב בתל אביב. ארכיון
(צילום: REUTERS/Hannah McKay)
ברקע החשש מהסלמה נוספת בצפון והתרחבות מעגל הירי מצד חיזבאללה – בתי החולים במרכז נערכים גם לתרחיש של ירידה מתחת לקרקע. לדבריו של קליין, "גם בשיא התמרון בית חולים בסדר גודל של שיבא לא זקוק לתגבור, אך קו פרשת המים יהיה בהינתן מצב של עימות בצפון, שיהיה מבחינתנו מוכנות לירי טילים צפוף ומשמעותי מאוד ולכן יש תוכנית מסודרת לרדת לתת-הקרקע אצלנו, לאתרים ממוגנים לחלוטין. צריך לא להיכנס לשאננות כי לבנון זה משחק אחר בכל אספקט כולל הפינוי בשטח ומהירות הפינוי, מספר מרכזי העל בפינוי המיידי".
גם באיכילוב מצביעים על עלייה חדה במספר הפצועים. "מאז הכניסה לרפיח הלחימה עלתה בצורה אקספוננציאלית לא רק שם גם אלא בצפון הרצועה", מסביר ד"ר אייל חשביה, מ"מ מנהל יחידת הטראומה ומנהל תחום כירורגיה דחופה בבית החולים. "ולכן, הפינוי לבתי החולים במרכז גדל משמעותית. מיעוט מהפצועים שאנחנו קיבלנו הגיעו מרפיח והרוב מג'באליה ומצפון הרצועה. בפצועים שקיבלתי לפני חידוש הלחימה היה נתח גדול יותר של פצועים מאוד קשים. יש לציין שזמן ההגעה של פצועים מצפון הרצועה ועד הנחיתה הוא סביב 40 דקות, שזה פרק זמן מהיר מאוד. זה סדר הגודל של הגעת פצוע ירי מדרום תל אביב אלינו".
2 צפייה בגלריה
פעילות רופאים ומטפלים של חיל הרפואה ברצועת עזה פינוי פצועים
פעילות רופאים ומטפלים של חיל הרפואה ברצועת עזה פינוי פצועים
משך הזמן של פינוי פצועים מעזה קצר מאוד ומציל חיים
(צילום: דובר צה"ל)
"המנגנונים נשארים אותם מנגנונים והפציעות השכיחות ביותר הן מ-RPG, ממטענים ופחות מזה מדובר על רימונים וירי", מוסיף ד"ר חשביה. "חזרנו לקלוט לפחות מסוק ביום, שזה די חזרה למה שהיה, ואנחנו מקבלים בין פצוע לשלושה במסוק. זמן הפינוי מהמנחת לחדר הטראומה אצלנו הוא שתי דקות ו-40 שניות. רוב הפצועים שקיבלתי מאז החזרה ללחימה הם פצועים שחייהם לא היו בסכנה מיידית, מה שהיה נתח לא קטן של הפצועים מהסבב הראשון של הלחימה. היו לנו אז המון פצועי גפיים ופציעות כלי דם משמעותיות וגדולות, רסיסים למוח, לחזה ולבטן.
"עכשיו אנחנו מקבלים יותר פצועים שהם פחות רב-מערכתיים. תמהיל הפציעות רך יותר ומתון יותר. אם תהיה לחימה ברפיח, שתעלה בעצימות במקביל למרכז, דרום ומרכז הרצועה, הפצועים של רפיח יפונו לסורוקה ואז בתי החולים במרכז יקבלו כמויות גדולות יותר של פצועים קשים. יעדי הקיצור יוצפו גם כן ויתמלאו די מהר".
פורסם לראשונה: 00:00, 22.05.24