בשיתוף אסותא


טיפולי ההקרנות הם חלק בלתי נפרד מחייהם של חולי סרטן רבים. אלא שהקרנות לעיתים פוגעות גם באיברים בריאים. מכשיר חדש מבצע את אותן הקרנות רק באופן ממוקד ישירות על הגידול וכך מפחית פגיעה באיברים הסמוכים.
ד"ר מירב בן דוד מנהלת מכון הקרינה במכון האונקולוגי באסותא רמת החייל, מסבירה על פיתוח חדשני בתחום.
"במקום להקרין בלי שום מיקוד, במהלך הקרינה עצמה אנחנו מבצעים הדמיה על ידי MRI שהוא לא נותן קרינה בעצמו ורואים אם יש תזוזה של האיבר שהוא בסיכון. אם יש תזוזה של האיבר בסיכון או של הגידול, הקרינה פשוט מפסיקה".
למעשה, אפשר לומר שאתם רואים בלייב את מה שקורה?
"זה מדע בדיוני שפשוט הגיע אלינו. בזמן אמת, אנחנו רואים את התזוזות בתוך הגוף של האדם ויכולים לכוון את הקרינה הרבה יותר טוב. אנחנו פשוט נמנעים בצורה כזאת מלפגוע באברים הסמוכים הבריאים".
באיזה סוגי סרטן זה מתבצע?
"למשל בסרטן ריאה כשהגידול מאוד קרוב ללב או כשהוא קרוב לקנה הנשימה ואנחנו רוצים לשמור על האיברים הבריאים אנחנו יכולים גם לתזמן את עצירת הנשימה של האדם, לעצור את הגידול במקום במקביל לעשות לו MRI לראות בכל שנייה נתונה אפילו הגידול ולהקרין באותו זמן.
"דוגמה נוספת זה בלבלב, בכבד, בערמונית, כל האיברים האלה בתוך הבטן למעשה כל הזמן זזים או מוזזים, אם על ידי הנשימה, אם על ידי מזון שעובר בדרכי העיכול. שתן שנאגר בשלפוחית השתן. אם אתה רואה את זה בזמן אמת אתה יכול לשלוט בזה".
ואיזה תופעות היו בהקרנות של הדור היותר ישן, שכעת אינן?
"פעם הטיפולים האלה היו גם מאוד ארוכים. היום אנחנו יכולים להיות הרבה יותר ממוקדים, ולשמור על הwell being של האדם".
המכשיר הזה פועל בעולם?
"יש בערך 20 מכשירים שמותקנים היום בעולם בעיקר בבתי חולים גדולים. אנחנו היינו מספר 13 בעולם. בארץ זה המכשיר היחיד".
איזה עוד יתרונות קיימים למכשיר?
"בגלל שאנחנו כל כך מדויקים אנחנו יכולים להעלות את המנה בכל טיפול אז במקום עשרים או עשרים וחמישה טיפולים, אפשר לתת בחמישה טיפולים.
מה בנוגע לתשלום מבחינת המטופל?
"אסותא רמת החייל הוא מכון אונקולוגי ציבורי לחלוטין. זאת אומרת שכל קופות החולים, כל האנשים מכל קופות החולים יכולים להגיע אלינו ולקבל טיפול במכשיר החדש הזה בכפוף לטופס 17 מקופת החולים שלהם".

בשיתוף אסותא