בשיתוף טקדה
מחלות מעי דלקתיות (IBD) גורמות לדלקת מתמשכת בחלקים שונים של מערכת העיכול ומשפיעות על מערכות אחרות בגוף, שתי המחלות הנפוצות ביותר הן קוליטיס ומחלת קרוהן.
בישראל חיים כ-50,000 איש הסובלים ממחלות אלו, מרביתם צעירים וצעירות עד גיל 40 שכמו מרבית בני גילם עסוקים במראה חיצוני ודימוי גוף שמושפעים מאוד מהמחלה ומהטיפולים בה.
ד"ר הנית ינאי, מנהלת יחידת מחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין מסבירה איך משפיעה המחלה על דימוי הגוף של המטופלות ולמה חשוב להתגבר על המבוכה של שני הצדדים במפגש הרפואי - ולשוחח
האם נושא דימוי הגוף נוכח במפגש הרפואי?
"נושא של דימוי גוף הוא נושא מאוד משמעותי והוא לא תמיד נוכח במפגש הרפואי מסיבות שונות, למרות שהוא מאוד רלוונטי בהרבה מאוד אספקטים", מסבירה ד"ר ינאי מנהלת יחידת מחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין "גם באספקט של המחלה עצמה והסימפטומים, בטיפול התרופתי ובטיפול בכלל".
איך משפיעה המחלה על דימוי הגוף?
"הסימפטומים של מחלות מעי דלקתיות קשורים הרבה פעמים בריבוי יציאות, הפרשה של ריח, הפרשות מפי הטבעת לעיתים ותופעות שקשורות באברי המין, כל התופעות הללו משפיעות על דימוי הגוף ועל האינטראקציות הבין אישיות, החברתיות והאינטימיות".
ויש גם את האתגר של החיים עם הסטומה
"בהחלט. אצל חלק מהמטופלים אנחנו מבקשים לעשות התערבויות כירורגיות ואז נוצרת סיטואציה שבה יש סטומה, ושם יש בעצם פגיעה ממשית במבנה הגוף, וזה דורש התמודדות והתעסקות".
עד כמה מטופלות מרגישות בנוח לדבר על הנושא?
"הרבה פעמים מטופלות דוחקות את הנושא הצידה", מספרת ד"ר ינאי "הוא לא תופס מקום במרכז הבמה גם מהצד שלנו המטפלים, הרופאים או הרופאות, זה לא נושא שמקבל הרבה מענה במפגש הרפואי מהרבה מאוד סיבות".
"לפעמים מדובר בחוסר זמן אבל אני חושבת שיש גם עניין של מבוכה של שני הצדדים וחוסר מודעות, או חוסר יכולת שלנו להביא את הנושא לקדמת הבמה".
"חשוב שנעשה שינוי ונעסוק בדימוי גוף במפגש הרפואי כי יש לו חלק מהותי בבריאות טובה ואיתנה".
יש טיפולים שיש להם יותר תופעות לוואי הגורמים לשינויים במראה החיצוני, האם כרופאה את מתחשבת בכך שאת בוחרת טיפול?
"טיפולים לפעמים כרוכים בתופעות לוואי, אצל חלק יותר אצל חלק פחות, ויש עניין מאוד אינדבידואלי. יש להתייחס לתופעות הלוואי אם הן מתרחשות ולמצוא את הפתרון המתאים לכל אחד ואחת, כי גם אם יש תופעות לוואי כמו שיעור, התקרחות, אקנה או תופעות אחרות- ניתן להחליף תרופה אחת בתרופה אחרת".
"חשוב לא להימנע מטיפול כי עצם המחלה יכולה לגרום לפגיעה בפיזיקליות שלנו. אם אנחנו פתאום שמנים או רזים, או אפילו נראים חולים, זה משמעותי בדימוי גוף ולא תמיד נלקח בחשבון. גם נשים וגם גברים שמים חשיבות גדולה לנושא הדימוי הגופני, זה חוצה מגזרים, חוצה גיל וגבולות". מסכמת ד"ר ינאי.



בשיתוף טקדה
פורסם לראשונה: 10:44, 19.05.21