בשיתוף Takeda

בישראל חיים כיום כ-46 אלף איש החולים המחלות מעי דלקתיות. שכיחות המחלות בישראל היא מהגבוהות בעולם ואף נמצאת בעלייה. קיימים מגוון טיפולים קונבנציונליים ומשלימים העוזרים לשלוט במחלה ואף לשפר את איכות חיי החולים.
ד"ר אייל הירש, רופא בכיר ביחידה למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי בתל אביב, מסביר: "מחלות מעי דלקתיות הן למעשה מחלות עם דלקת כרונית שמערבת את מערכת העיכול. הן מאופיינות בתקופות של התלקחות וכניסה להפוגה. שתי המחלות הידועות ביותר הן קרוהן וקוליטיס כיבית".

השפעת התזונה על המחלות הללו

ד"ר הירש: "זה ברור שיש חשיבות לתזונה, וזה כבר הבינו גם המטופלים וגם העולם הרפואי. לאחרונה אף התפרסם מחקר גדול מאוד בנושא, שערך פרופ' לוין מהמרכז הרפוואי וולפסון בחולון, שהראה שדיאטה דלה במזון מעובד ועשירה בפירות וירקות מורידה את מדדי הדלקת של המחלות".
הוא מוסיף ואומר כי תזונה לא תמיד מספיקה, בעיקר במקרים יותר מורכבים. "זו הסיבה שמומלץ להיות במעקב רפואי ואם יש צורך אז גם לשלב טיפול תרופתי, קונבנציונלי ומשלים כאחד".
לעוד כתבות במדור חדשות בריאות

הטיפולים שמשפרים את איכות החיים

ד"ר הירש מסביר כי עם הזמן מתפתחים טיפולים שיכולים למנוע אשפוזים והתלקחויות שפעם היו מנת חלקם של המטופלים. "ניתן לראות כיום שטיפולים, בעיקר בתחום הרפואה המשלימה משפרים את איכות החיים של המטופלים. כמו למשל, טיפול בקנאביס, שהוא כרגע אחד התחומים הנחקרים ביותר בעולם הרפואה בכלל ובתחום שלנו בפרט.
"המחקר הגדול ביותר בעולם שנערך בבית החולים מאיר בכפר סבא, הראה שטיפול בקנאביס אמנם משפר את איכות חיי המטופלים, אך לא משפר את מדדי הדלקת של המחלה. לכן אנחנו צריכים להבין שהטיפול הטוב ביותר עבור אנשי הוא כזה שמשלב את שני התחומים".
ד"ר הירש מסכם ואומר: "הטיפול היום במחלות מעי דלקתיות, הוא טיפול כוללני. גם לגוף, אבל גם לנפש. וכמו בכל תחום אחר, גם כאם, מאוד חשוב להתאים את זה למטופל באופן אישי".


בשיתוף Takeda