בחסות abbvie ללא מעורבות בתכנים
אנדומטריוזיס הינה מחלה דלקתית גניקולוגית כרונית הפוגעת בעשירית מהנשים בגיל הפריון, ועדיין האבחנה שלה מאוד חמקמקה.
"אנדומטריוזיס היא למעשה מחלה המאופיינת בהימצאות תאים שדומים לתאי רירית הרחם, התאים שיוצאים החוצה בזמן המחזור, במקומות שונים בבטן ובאגן", מסביר ד"ר יובל קאופמן, מנהל המרכז הרב-תחומי לטיפול באנדומטריוזיס במרכז הרפואי "כרמל" ובמרכז הרפואי "לין".
"במצב תקין הם אמורים להיות רק בחלל הרחם, ומרגע שהם נמצאים במקום חריג, הם יוצרים תגובה דלקתית שבעיקבותיה עלולות להתרחש הידבקויות, ציסטות בשחלות, והמגעים מסוגלים לחדור למערכות גוף אחרות כמו מערכת העיכול, השתן והעצבים".
צפו בד"ר קאופמן מסביר איך מאבחנים אנדומטריוזיס ובעיקר מה הן אפשרויות הטיפול:

מה התסמינים של החולות באנדומטריוזיס?
"התסמין הכי קלאסי לסובלות מאנדומטריוזיס הוא כאבים שמופיעים סביב המחזור או סביב הביוץ או גם וגם", מסביר ד"ר קאופמן "כאבים נוספים הם כאבים ביחסי מין".
מאיפה נובע הקושי לאבחן את המחלה?
"הקושי נובע ממספר סיבות", הוא מפרט "מדובר בסימפטומים שהם כביכול לא ספציפיים, הרבה נשים סובלות מכאבי מחזור. יש נורמליזציה של הסימפטומים, כלומר ששומעים מהסביבה שכולם סובלים מאותו דבר ובעצם המטופלת לא חושבת שיש לה משהו חריג".
"ולכן יכולות לעבור כמה שנים עד שנופלת ההבנה שמדובר במשהו לא תקין והפנייה לאבחון רפואי".
איך מתבצע האבחון?
"הדבר הכי חשוב זה להקשיב למטופלת, לשאול את השאלות הנכונות", מסביר ד"ר קאופמן "בנוסף יש בדיקה גניקולוגית ואולטראסאונד. ועל סמך שלושת הדברים האלה בדרך כלל אפשר להגיע בסבירות יחסית גבוהה לאבחנה של אנדומטריוזיס".
"האבחנה המדוייקת יכולה להתקבל רק באמצעות ניתוח. ניתוח לפרוסקופי, אז אפשר לראות את הנגעים בצורה ודאית ולשלוח לבדיקה פתולוגית ולאמת שאלה אכן נגעים של אנדומטריוזיס".
מה הם הטיפולים האפשריים כיום?
"הקו הראשון של טיפול במחלה הוא הטיפול התרופתי שבעיקרו הורמונלי, כמו גלולות. במקרים מסויימים יש צורך לדיכוי הורמונלי חלקי שבו אנו רוצים בעיקר לדכא את רמות האסטרוגן, שהוא בעצם הדלק למחלה", הוא מסביר "מצד שני אם נעלים אותו לגמרי יתחילו תופעות לוואי קשות של גיל המעבר כמו גלי חום והפרעות שינה".
"התרופות החדשות מטרתן להפחית חלקית, להגיע למצב שרמת האסטרוגן היא כזאת שמצליחה להתגבר על הסימפטומים של המחלה ומצד שני אין את תופעות גיל המעבר".
מתי כן מומלץ לנתח?
"במקרים שהטיפול התרופתי לא עושה את העבודה, שיש עדיין סימפטומים באופן מלא או חלקי", מסביר ד"ר קאופמן ומוסיף "גם לנשים שרוצות להיכנס להריון, אז הטיפול התרופתי לא מתאים. ובמקרים של ממצאים חריגים כמו ציסטה שנראת חשודה".
האם הטיפולים השונים של הרפואה המשלימה יכולים לעזור?
"כן, בהחלט", הוא אומר באופן חד משמעי "הרבה מטופלות שלי נעזרות בדיקור, בצמחי מרפא, בהתאמות של תזונה, עיסויים כאלה ואחרים, ויש עניין של אורחות חיים כמו פעילות גופנית ודברים שיכולים להפחית סטרס".
"כשהקמתי את המרכז לאנדומטריוזיס קראתי לו המרכז הרב-תחומי כי הבנו כבר מזמן שבטיפול תרופתי וניתוחי לא מצליחים להגיע לתוצאות מלאות בטיפול באנדומטריוזיס".

בחסות abbvie לא מעורבות בתכנים
פורסם לראשונה: 10:11, 01.02.21