בשיתוף מדטרוניק
המסתם האורטלי מווסת את כמות הדם הזורמת לגוף בכל פעימה של הלב דרך אבי העורקים. היצרות המסתם היא אחת ממחלות הלב הנפוצות ביותר, כשהפגיעה במסתם חמורה היא מסכנת את חייהם של החולים.
על פי הערכות המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (CDC), כ-2.5% מהאוכלוסייה סובלים ממחלה במסתמי הלב, כשהשכיחות עולה עם הגיל.
עד לאחרונה, האפשרות היחידה להחלפת המסתם הייתה בדרך של ניתוח לב פתוח בהרדמה מלאה, תוך חיבור החולה למכונת לב-ריאה. אולם מדובר בהליך רפואי מורכב, בעל סיכונים ובקרב מבוגרים הסובלים ממחלות רקע נוספות, לא תמיד אפשרי.
הליך החדש של השתלת מסתם בצנתר Transcatheter aortic valve implantation - TAVI, המוחדר לגוף דרך עורק המפשעה ומשם מובל דרך אבי העורקים ישירות ללב, ללא צורך בפתיחת בית החזה, נותן מענה לחולים רבים הסובלים מפגיעה אנושה באיכות חייהם בעקבות מחלה מסתמית. ד"ר דני דביר, מנהל תחום קרדיולוגיה התערבותית וחדרי הצנתור במרכז הלב המשולב בשערי צדק, ירושלים מסביר על הסימנים לפגיעה במסתם, מי נמצא בסיכון ומה הוא ההליך הרפואי TAVI.
מה היא מחלה מסתמית?
"טוב, שיעור אנטומיה קצר", אומר בחיוך ד"ר דביר "ללב יש ארבעה מסתמים, שניים בצד השמאלי ושניים בצד הימני ומטרתם היא להזרים את הדם בין מדורי הלב, ובהמשך לגוף. במסתמים הללו יכולים להיווצר בעיות, כלומר הם יכולים לדלוף או לכשול, ובכך זרימת הדם לא מתבצעת באופן מייטבי מה שמשפיע על מערכות הגוף השונות".
מה התסמינים לכך שיש בעיה באחד המסתמים?
"התסמינים עשויים להיות מגוונים מאוד. הם יכולים להיות קוצר נשימה, קושי בביצוע מאמצים גופניים, לחץ בחזה, עילפון, הפרעות קצב. כמובן שבקרב אנשים מבוגרים התסמינים יכולים להיות פשוט האטה בפעילות היומיומית ואפילו הזדקנות של המטופל".
התסמינים שציינת, ברובם, נשמעים מאוד שכיחים, האם הם צריכים להגיע ביחד, האם צריך לשים לב במיוחד מעל גיל מסוים או פשוט כל מי שסובל מהתסמינים הללו מוכרח להגיע לבדיקה?
"אנחנו מוטרדים מהתסמינים האלה בעיקר כשהם חוזרים על עצמם", מסביר ד"ר דביר "כשהם מאוד משמעותיים או כשהם מתרחשים אצל אנשים מבוגרים מעל גיל 60".
מי הרופא שאצלו אתה ממליץ ללכת להיבדק?
"אני ממליץ לפנות לרופא המשפחה ולעדכן אותו לגבי התסמינים והוא יחליט האם באמת אחרי בדיקה פיזיקלית צריך להפנות לרופאים נוספים. אם יש למטופל רקע של מחלות לב, כדי כבר לפנות לקרדיולוג ולציין את הפרטים הללו".
מה זה TAVI?
"טאבי היא פעולה של השתלת מסתם בגישה צנתורית. מדובר בפעולה שהיא כבר לא ניסיונית, היא מבוצעת כ-15 שנה בישראל ובעולם. הפעולה הזאת מאפשרת החלפה של מסתם אורטלי, אחד ממסתמי הלב, ללא פתיחה של בית החזה, על ידי העברה של המסתם דרך כלי הדם של המטופל, דחיקה של המסתם הקודם, המסתם הפגום, הצידה והכנסה של מסתם בריא וחדש לגוף המטופל".
"פעולה זו, לשמחתנו, היא מאוד אפקטיבית. היא מאפשרת בגישה פחות פולשנית, ללא פתיחת החזה, הפחתה של התסמינים עלהם דיברנו קודם".
חוץ מהעובדה שמדובר בפרוצדורה קלה באופן יחסי, איך היא מסייעת בהעלמה או בהקלה של התסמינים?
"לשמחתנו, המסתמים שהיו מוצרים כבר אינם מוצרים, אלה שדלפו כבר לא דולפים ובאמת המטופלים מספרים לי בקליניקה אחרי ההליך הטיפולי שהתסמינים הקשים של חוסר יכולת בביצוע מאמצים, והפגיעה הקשה באיכות החיים שלהם, במרבית החולים, התסמינים האלה חולפים, והם באמת חשים שיפור דרמטי וניכר". הוא מספר ומוסיף "מטופלים קשישים לפעמים מספרים שההבנה שלהם אפילו השתפרה, שהקוגניציה התחדדה, שזה די מדהים. הם יכולים לבצע יותר מאמץ גופני, מרגישים חיוניים, נמרצים".
"לכן אני אומר, לא צריכים לקבל את ההפרעות האלו, אלה להיות אקטיבים בעיקר שמדובר היום בפעולה שהיא פחות פולשנית".
תוך כמה זמן המטופל יכול לחזור לחיים פעילים, עם פעילות גופנית?
"כיוון שמדובר לא בניתוח לב פתוח, אלה בפעולה צנתורית שמתבצעת דרך כלי הדם, אנחנו לא מגבילים את המטופלים" אומר ד"ר דביר "תוך ימים ספורים הם משוחררים מבית החולים והם מספרים בביקורות בקליניקה על שיפור ניכר באיכות חייהם תוך ימים, שבועות".



בשיתוף מדטרוניק