בשיתוף מדטרוניק
דנרבציה כלייתית היא היום הטיפול היחיד לחולים עם יתר לחץ דם שלא ניתן לאזן בעזרת טיפול תרופתי. "דנרבציה זה בעצם צנתור חדשני", מסביר פרופסור ירון ארבל, רופא מומחה לקרדיולוגיה וצנתורים, המרכז הרפואי תל אביב-איכילוב "במהלכו אנחנו מכניסים צינורית קטנה, רק 2 מילימטר, לעורקי הכליה ובעצם אנחנו פוגעים בעיצבוב שמחבר בן הכליות והמוח".
"מה שמעניין לדעת, זה שלהרבה אנשים הסובלים מיתר לחץ דם המערכת הסימפטטית שלהם, אותה מערכת שמפרישה אדרנלין, עובדת בהיפר, במהירות. המטרה שלנו היא להרגיע את העצבים הללו ולהגיד להם: חבר'ה אתם עובדים יותר מדי".
איך עושים את זה?
"מדובר בפעולה שהיא בעצם צנתור", אומר פרופ' ארבל ומוסיף "אנחנו נותנים טשטוש, עושים חור קטן במפשעה ודרכו אנחנו מכניסים צינורית לעורקי הכליה. הצינורית משדרת גלי רדיו שמורידים את פעילות העצבים שמקשרים בן הכליות למוח".
"בצורה הזאת, תוך כ-40 דקות אנחנו מצליחים לפגוע בחלק מהעצבים שעובדים בעודף ולגרום להם לעבוד קצת פחות. כתוצאה מכך אנחנו רואים ירידה משמעותית בלחץ הדם מאוד מאוד מהר".
מה הקשר בן הכליה ללחץ הדם?
"כולנו יודעים שהכליה אחראית לקחת את הדם ולהפוך אותו לשתן", הוא מסביר "מה שפחות מוכר זה שהכליה גם אחראית על הפרשות חומרים שגורמים לעליה בלחץ הדם. אם לחץ הדם שלנו נמוך מדי, הכליה תעזור לעלות אותו ואם לחץ הדם גבוה מדי, היא אמורה לגרום לנו לפלוט יותר שתן ובכך להוריד את כמות הדם ואת לחץ הדם. אצל חלק מהאנשים הסובלים מלחץ דם גבוה הכליה עובדת יותר מדי, כלומר מפרישה יותר מדי חומרים ולכן לחץ הדם גבוה. המטרה שלנו להחזיר לאיזון בכך שנוריד את העודף ונחזיר את לחץ הדם לטווח התקין".
מי האנשים שהפרוצדורה הזאת מתאימה להם?
"דנרבציה מתאימה לאנשים שסובלים מיתר לחץ דם ולמרות שניסינו כמה תרופות, ההגדרה המדויקת היא לפחות שלוש תרופות", מדייק פרופ' ארבל "לחץ הדם שלהם עדין גבוה מ-140".
"במצב כזה הסיכון שיהיה להם אירוע מוחי, התקף לב או אי ספיקת לב הוא כל כך גבוה שזה מצדיק לעשות להם פעולה צנתורית".
והפעולה הזאת מצליחה לאזן את לחץ הדם?
"יש לנו כבר חמישה מחקרים שפורסמו בעיתונות הכי טובה בעולם הרפואה שהראו כי הפעולה הזאת, דנרבציה, תורמת לירידת לחץ דם בלפחות 10 מילימטר כספית. ירידה כזאת תורמת לירידה של כ-20% בסיכון למשהו רע, והכוונה להתקף לב, אי ספיקת לב ואירוע מוחי".
"חשוב לציין שהפעולה עצמה נחשבת מאוד בטוחה. ברוב המחקרים אנחנו מדברים על סיכון שקטן מ-0.1% לסיבוכים, זאת נחשבת פעולה מאוד בטוחה ונכון להיום, מאוד מאוד יעילה".
איך אתה רואה את העתיד של הפרוצדורה הזאת בעולם הרפואה?
"אנחנו התחלנו עם הפעולה הזאת לפני כשנה וחצי", מספר פרופ' ארבל "נכון להיום אנחנו מציעים אותה רק לאנשים עם לחץ דם עמיד, אבל אני יכול לספר שהפעולה הזאת כבר נבדקת באנשים עם אי ספיקת לב מתוך מחשבה שאם נוריד את כמות האדרנלין הלב יעבוד טוב יותר".
"בנוסף אנחנו גם בודקים את הפעולה עם אנשים הסובלים מהפרעות קצב, הפרעות שינה ועוד כל מני תחומים. אנחנו חושבים שהפעולה הזאת יכולה להיות יעילה בעוד מצבים רפואיים או מחלות".


בשיתוף מדטרוניק