בשיתוף טקדה
מחלת קרוהן הינה מחלה דלקתית כרונית של המעי, שכיחותן של מחלות המעי הדלקתיות (שקרוהן היא אחת מהן) בישראל היא מהגבוהות בעולם.
המחלה עלולה לגרום למגוון רחב של תופעות כגון היצרות של חלל המעי, היווצרות חיבורים לא טבעיים בין המעי לאיברים אחרים כגון שלפוחית השתן, דופן הבטן, לווגינה או לפי הטבעת ועוד.
כ-30% מחולי הקרוהן צפויים לסבול מפיסטולה פריאנלית, חיבור בן המעי לפי הטבעת. ד"ר יפעת יוסף לישצ'ינסקי, מומחית בכירורגיה של המעי הגס והרקטום מבית החולים "אסותא" באשדוד מספרת על הסיבוך הנפוץ, אפשרויות הטיפול והאם חולות הריונות יכולות ללדת בלידה רגילה. צפו בדבריה:
מה הן פיסטולות פריאנליות?
"פיסטולה פריאנלית זה בעצם חיבור בין התעלה האנלית לבין העור סביב פי הטבעת", מסבירה ד"ר יוסף לישצ'ינסקי "הפיסטולה נוצרת בעקבות האופי החודרני של המחלה, שחודרת את שכבות המעי ויוצרת חיבור בן מערכת העיכול לעור. כ- 30% מחולי הקרוהן סובלים מפיסטולות פריאנליות".
מה הן אפשרויות הטיפול?
"הטיפול מתחלק לשניים: טיפול תרופתי וניתוח. רוב המטופלים יחיו את חייהם תחת הטיפול התרופתי, אבל חשוב לדעת כי רק כ-15% מהפיסטולות יכולות להסגר ולהחלים", היא מחדדת.
האם הטיפול מאפשר הפוגה במחלה ומשפר את איכות החיים?
"רוב המטופלים שסובלים ממחלת קרוהן יצטרכו לעבור ניקוז של הפיסטולה על מנת למנוע היווצרות אבצסים וסיבוכים", אומרת ד"ר יוסף לישצ'ינסקי "הם יצטרכו לחיות רוב חייהם עם חוט, שנקרא סיטון שעובר דרך התעלה של הפיסטולה".
מתי אפשר להגיע לניתוח?
"ניתוח בפי הטבעת מתקיים בכ-20 עד 40 אחוז מחולי הקרוהן. ישנם מספר מועט של חולים שיכולים להגיע לניתוח לתיקון הפיסטולה, רוב הניתוחים הללו יהיו ניתוחים שאינם מערבים פעולות פולשניות יתר על המידה מפני שחולי הקרוהן אינם מחלימים היטב באזור פי הטבעת".
מי יתאים לניתוח?
"חולים שמגיבים לטיפול התרופתי ושנמצאים ברמיסיה, כלומר שהמחלה שקטה", מסבירה ד"ר יוסף לישצ'ינסקי "רק אז אפשר לנסות ולהתערב כירורגית".
איך אפשר לעזור לחולים להתמודד עם הקשיים הרגשיים הנפוצים כל כך?
"הרבה מאוד מטופלים חווים קושי בהתמודדות עם הפיסטולה הפריאנלית בגלל הסיבוכים שלה שגורמים לא פעם לקשיים באינטימיות ובקשר עם בני הזוג".
"יש כמה דברים שאפשר לעשות, כמו לשוחח עם בן/ת הזוג על המחלה בפתיחות, ניתן לשמור על היגיינה מקומית ובכך לנסות ולמנוע את הריח הלא נעים. בנוסף יש להקפיד על הימצאות הסיטון, החוט, שימנע אבצסים, סיבוכים ודלקות נוספות סביב פי הטבעת. צריך ללמוד לחיות עם זה בצורה הכי טובה שיש".
האם מטופלות יכולות ללדת בלידה רגילה בגלל מיקום הפיסטולה באזור פי הטבעת?
"אין אינדיקציה מוחלטת להימנע מלידה רגילה", אומרת ד"ר יוסף לישצ'ינסקי ומסייגת "אבל רוב רופאי הנשים מעדיפים להימנע מלידה וגינלית רגילה בעיקר אם יש איזשהו זיהום באזור פי הטבעת".
"אולם במידה ואין זיהום ואכן המחלה ברגיעה ניתן לשקול לידה וגינלית רגילה, אבל בהחלט צריך להתייעץ על כך עם הרופא המטפל".

בשיתוף טקדה
פורסם לראשונה: 10:30, 24.01.21