בשיתוף מדטרוניק
"מחלת לב מסתמית היא מחלה שפוגעת במסתמי הלב", מסביר פרופסור חיים דננברג, מנהל היחידה לקרדיולוגיה פולשנית במרכז הרפואי וולפסון בחולון. "חשוב לגלות אותן מוקדם, לאבחן ולטפל מוקדם ככל האפשר ובכך להפחית את התחלואה ואת הפגיעה באיכות ובאורח החיים שהן גורמות".
מי הן האוכלוסיות שנמצאות בסיכון לפגיעה במסתם בלב? "האוכלוסייה שבסיכון למחלות מבניות היא בעיקר האוכלוסייה המבוגרת", מסביר פרופ' דננברג, "ניקח למשל את המחלה הנקראת אאורטיק סטנוזיס, מחלה נפוצה למדי של היצרות המסתם האאורטלי, אותו מסתם המווסת את זרימת הדם בין החדר השמאלי לאבי העורקים, בואך כל הגוף, היצרות במסתם האורטלי אנחנו רואים בעיקר בקרב האוכלוסייה המבוגרת, הנמצאים בעשור התשיעי לחיים. בקרב בני הגיל הזה אנחנו רואים בין שניים לחמישה אחוזים של תחלואה בקרב מטופלים הסובלים מהיצרות קשה ותסמינים של המסתם המחייבים טיפול, אבל חשוב לדעת שגם בעשורים צעירים יותר, קרי בני שבעים ואפילו בני השישים, אנחנו רואים אחוז לא מבוטל שסובל מהיצרות קשה של המסתם האאורטלי".
מה הם התסמינים שמעלים חשד שמדובר בבעיה במסתם? "התסמינים השכיחים הם ירידה ביכולת בזמן מאמץ, קוצר נשימה במאמץ, תעוקה, ובמצבים מתקדמים התעלפויות פתאומיות, ודפיקות לב. אולם בעיקר מדובר בירידה ביכולת במאמץ. אנשים שלא מבצעים את מה שיכלו לבצע קודם בקלות רבה", מסביר פרופ' דננברג. "כדי לדעת כי המחלה מתפתחת לאט, ולכן לעיתים מטופלים מסתגלים לירידה הגופנית ומשייכים אותה לעלייה בגיל אולם חשוב להבין שלא מדובר בתהליך תקין, ואם מדובר בבעיה מסתמית ניתן לטפל בה בהצלחה".
למעשה התלונה הראשונה לקושיבמאמץ תגיע לרופא המשפחה, איך מאותו הרגע מתחיל תהליך האבחון? "עירנותו של רופא המשפחה והתסמינים שכאמור הם תסמינים טיפוסיים חשובים מאוד", מדגיש פרופ' דננברג, "קל לעלות על הסיבה, וחשוב לבצע בדיקה פיסיקלית. בבדיקה ניתן לשמוע את האוושה הטיפוסית, שהיא שכיחה למדי, בבדיקת סטטוסקופ שגרתית ניתן לאבחן את החשד להיצרות המסתם האאורטלי ומכאן יופנה המטופל לבדיקת אקו, אולטראסאונד של הלב, שמאבחן את המחלה, את חומרתה, פגיעה באיברים אחרים או בחלקים אחרים של הלב, ומכוונת אותנו לטיפול נכון".
אחרי שאובחנה הבעיה, איך מטפלים בהיצרות המסתם האאורטלי? "עד לפני למעלה מעשור הטיפול היחיד שניתן היה להציע לסובלים מהיצרות המסתם היה ניתוח לב פתוח להחלפת המסתם" מספר פרופ' דננברג ומוסיף: "אין למעשה טיפול תרופתי שיכול להאט או למנוע את המחלה ולכן יש צורך בהחלפת המסתם. ניתוח לב פתוח כרוך בתחלואה לא מבוטלת בעיקר בקרב בני האוכלוסייה המבוגרת, בשנים האחרונות אנחנו מחליפים את המסתם בהליך צנתורי. המסתם מוזער עד כדי כך שניתן להשתיל אותו בגישה עורקית.
"אנחנו נכנסים במרבית המקרים דרך המפשעה ומכניסים את המסתם עד למקומו בלב. ההליך הצנתורי להחלפת מסתם בלב מקובל היום מאוד בארץ ומבוצע באלפי חולים מדי שנה, בהצלחה רבה".
יש עוד מחלות מסתמיות שמטפלים בהן באופן דומה? "בהחלט. המסתם האאורטלי הוא רק אחד, יש מסתמים נוספים לדוגמא המסתם המיטרלי - אותו מסתם שנמצא בין העלייה השמאלית לחדר השמאלי בלב, יש לא מעט מטופלים שסובלים מדליפה של המסתם הזה. המבנה של המסתם הוא מבנה מורכב למדי ולעיתים ניתן לטפל בחלק מהמטופלים בטיפול תרופתי בלבד, אולם אחרים יידרשו לניתוח, אם להחלפה או לתיקון.
"בשנים האחרונות אנחנו יכולים להציע טיפול גם לבעיה זו. ובהליך צנתורי אנחנו מכניסים מעין אטב כביסה קטן שמחבר את עלי המסתם הדולפים. הטיפול מתבצע בשורה של בתי חולים בארץ, מאות חולים נהנים ממנו מדי שנה ובקנה כבר חברות ההזנק והפיתוח עובדות כבר על מסתמים שניתן יהיה להשחיל אותם בצנתור, גם לעמדה המיטרלית", מסכם פרופ' דננברג.

בשיתוף מדטרוניק