בשיתוף עמותת מפרקים צעירים
דלקת מפרקים פסוריאטית מופיעה אצל אחד מכל חמישה חולי פסוריאזיס. לרוב היא מופיעה בין הגילאים 30 ל-50, בשיא הפריחה המקצועית והמשפחתית, למחלה תסמינים רבים והאבחון המוקדם חשוב כדי למנוע נזק בלתי הפיך למפרקים.
ד"ר אמיר דגן, מנהל המרפאה הראומטולוגית באסותא אשדוד, מסביר באולפן ynet על המחלה ועל הטיפולים היעילים שקיימים:
ד"ר דגן: "חשוב לדעת שאין קורלציה או קשר בין חומרת הפסוריאזיס בעור או הספחת. יכול להיות שבכלל לא יהיה משהו בעור, אולי רק נגע קטן מאחורי הקרקפת או בציפורניים, והחולה יסבול מדלקת מפרקים".
מה זה בכלל אומר דלקת מפרקים?
"דלקת מפרקים זה מצב שבו יש פגיעה במפרקים. יכול להיות כאב שהוא כאב דלקתי, כאב שמופיע בבוקר, לאחר שמתעוררים משינה ויותר מאופיין בלילה, כאב שהוא לא קשור לפעילות. יכולה להיות נפיחות במפרקים, וכמעט כל מפרק בגוף יכול להיות מעורב".
מה מופיע קודם, הנגעים או הדלקת?
"אצל רוב החולים באמת יש קודם פסוריאזיס, אבל בחלק לא מבוטל אנחנו רואים שפחות או יותר זה קורה במקביל. חשוב להגיד, שיש אנשים שבכלל אין להם דלקת בעור, שום מצב של פריחה או את הפריחות האופייניות אלא רק לקרובי המשפחה שלהם והם יפתחו. לכן מספיק שיש בקרובי משפחה פסוריאזיס. כלומר, מספיק שבגנים תהיה את הנטייה והדלקת יכולה להופיע אפילו בלי נגעים".
במקרים הקשים זה יכול להוביל לנכות?
"רוב החולים לא מגיעים לנכות, במיוחד היום עם הטיפולים החדשים, אנחנו באמת מצליחים לשמור על החולים שיתפקדו באופן מלא ללא כל הפרעה. אבל אין ספק שבחלק מהחולים המחלה יכולה להיות קשה עד כדי הגבלה ונכות".
מהם הטיפולים החדשים היעילים?
"יש מהפכה בתחום. יש התפתחות אדירה בכל תחום דלקות המפרקים ובפרט בדלקת מפרקים פסוריאטית. התרופות הללו כמעט באופן מוחלט יכולות להכניס את החולים לרמיסיה ולאפשר להם תפקוד באופן מלא לחלוטין. פעם היו רואים אנשים בכיסאות גלגלים, היום המטופלים הם בחיי שגרה לחלוטין".
מה לגבי תופעות לוואי?
"כמובן שיש תופעות לוואי. אבל אפשר לעקוב אחריהן ולנסות להימנע. מה שחשוב באמת זה שהארסנל של התרופות, ממש גדל בשנים האחרונות ולכן גם אם מטופל מפתח תופעות לוואי כאלה או אחרות, אני יכול או אנחנו יכולים להחליף את הטיפולים התרופתיים".

בשיתוף עמותת מפרקים צעירים
פורסם לראשונה: 09:08, 19.01.21