בשיתוף GSK
1. דלקת קרום המוח עלולה להתפרץ מנגיפים והטיפול במחלה בתצורתה הנגיפית, לאחר הידבקות בה, היא טיפול תומך בלבד.
2. שלושת סוגי החיידקים העיקריים של המחלה: מנינגוקוק, המופילוס אינפלואנזה B והפנאומוקוק, עלולים לגרום לזיהום חמור בגוף ולחולל את דלקת קרום המוח. 3. כאשר הגוף נפגע ומזדהם בידי חיידקי דלקת קרום המוח, הם מצליחים להגיע ממחזור הדם ולהתפשט ולגרום לדלקת בעיקר בקרומי מעטפת המוח. קבוצות הסיכון העיקריות לחלות במחלה הן תינוקות, ילדים ובני נוער. כמו כן, חשופים למחלה אנשים עם מערכת חיסון מוחלשת.
4. התסמינים העיקריים של המחלה הם חום גבוה מאוד, הכרה מעורפלת ובלבול, קושי בכיפוף הראש, בעיקר קדימה, קשיון של העורף (מצב בו שרירי העורף מתכווצים, ויכולת התמרון של הצוואר בכיפוף קדימה נפגעת עד מאוד), כאבי ראש חזקים והקאות, המלווה, לעתים, בפריחה אופיינית. מצבם הקליני של החולים סוער ובלתי יציב. כשהמחלה מתחילה התסמינים אינם ספציפיים, ויכולים להתפתח תוך שעות בודדות לכדי מחלה קשה. בהיעדר המשך טיפול מיידי, יכול הזיהום להתפשט עד מהרה לרקמת המוח.
2 צפייה בגלריה
פרופ' דוד גרינברג מנהל בית החולים סבן לילדים, המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה
פרופ' דוד גרינברג מנהל בית החולים סבן לילדים, המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה
פרופ' דוד גרינברג מנהל בית החולים סבן לילדים, המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה
(אלבום פרטי)
5. אם המחלה אינה זוכה למענה טיפולי מיידי, עלולים להופיע נזקים נוספים ובלתי-הפיכים לתפקוד המוח ולפגיעה רב-מערכתית באיברים נוספים. המחלה עלולה להוביל למוות בכ-10 אחוזים מהמקרים בעיקר כתוצאה מהידבקות בחיידק המנינגוקוקוס. בשל חשש להידרדרות מהירה, יש לפנות לחדר המיון בכל חשד לזיהום חיידקי בקרומי המוח.
6. את המחלה מאבחנים על פי התסמינים האופייניים, כמו גם על ידי בדיקה הקרויה ניקור מותני, שבמסגרתה שואבים נוזל מעמוד השדרה, ובודקים האם יש עדות לדלקת ומהו סוג החיידק שחולל את המחלה. בהתאם לתוצאות הבדיקה, יוחלט על המשך הטיפול.
7. אפשר למנוע את המחלה על ידי התחסנות כנגדה. בישראל, ניתנים כיום במסגרת חיסוני השגרה שני חיסונים שונים המגינים מפני שני סוגי חיידקים, העלולים לחולל את המחלה: חיסון נגד חיידק המופילוס אינפלואנזה מזן B וחיסון נוסף המגן מפני 13 זנים של פנאומוקוק.
8. החיידק השלישי קרוי מנינגוקוק, והוא נחלק לכמה סוגים. הסוג הנפוץ ביותר בישראל בפרט ובעולם המערבי ככלל, הוא חיידק המנינגוקוק מזן B.
2 צפייה בגלריה
תינוק
תינוק
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
9. ניתן למנוע כיום ביעילות רבה גם את התחלואה כתוצאה מהידבקות בחיידק המנינגוקוק מזן B. ישנם כיום שני חיסונים כנגד חיידק המנינגוקוק מזן B: האחד מיועד לתינוקות מגיל חודשיים והשני ניתן מגיל 10 שנים. חיסונים אלה עדיין אינם בסל הבריאות בישראל, אך ניתן לרכוש אותם.
10. כמו כן, קיימים כמה חיסונים נוספים כנגד ארבעה זני מנינגוקוק הנוספים: A ,C ,W-135 ו-Y. חיסונים אלה ניתנים לאוכלוסיות מסוימות, דוגמת מטיילים במקומות שזנים אלו נפוצים בהם (מדרום לסהרה, שבאפריקה), עולים לרגל למכה, שבמערב ערב הסעודית, מתגייסים לצה"ל והסובלים ממערכת חיסון מוחלשת.
*הכותב הוא מנהל היחידה למחלות זיהומיות בילדים ובית החולים סבן לילדים במרכז הרפואי האונברסיטאי "סורוקה".
בשיתוף GSK ללא מעורבות בתכנים
פורסם לראשונה: 16:22, 13.02.24