בשיתוף אינפומד ופרופ' דוד מרגל
הרצון לחולל שינוי והמסע אחר חיפוש של אתגרים וחידושים הם חלק בלתי נפרד מחייו של פרופ' דוד מרגל. כבן למשפחה העוסקת במדע, הרצון לדעת ולחקור עוד הניעו את פרופ' מרגל והשתלבו בשגרת חייו. מסיבות אלה, החליט לפנות ללימודי הרפואה. הוא החל את דרכו כעתודאי בבית הספר לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים. את הסטאז' סיים בהצלחה בבית החולים איכילוב ולאחר מכן שימש כרופא גדודי בנחל המונצח ואז כרופא מבצעי בשייטת הצוללות. לימים, החליט לפנות גם לתחום המחקרי וביצע עבודת מחקר באימונולוגיה במכון ויצמן במסגרת ההתמחות באורולוגיה. פרופ' מרגל התמקצע בכירורגיה אורולוגית בטורונטו, קנדה, שם גם פנה ללימודי דוקטורט באפידמיולוגיה קלינית. מאז, ועד היום מחלק פרופ' מרגל את זמנו בין טיפול בחולים ובין מחקר פורץ דרך.
פרופ' מרגל קיבל את התואר פרופסור כבר בעשור הרביעי לחייו. מירב עיסוקו הקליני כמו גם מחקרו מתמקד בסרטן הערמונית, במאפייניו הגנטיים, באבחון ובטיפול ממוקד. פרופ' מרגל מציע אלטרנטיבה מחשבתית בכל הנוגע לסרטן הערמונית – החל מהמאפיינים הגנטיים אשר מעלים את הסיכוי להתפתחות המחלה, דרך אבחון מדויק על ידי הדמיה וביופסיות מכוונות וכלה בטיפול ממוקד שמחד הורס את הגידול ומאידך משמר את תפקוד הערמונית ואת איכות החיים של המטופל. פרופ' מרגל מקווה כי העיסוק במחקר יוביל יום אחד למניעת התפתחות מחלה ממאירה זו דרך חקירת מקורות התפתחותה. פרופ' מרגל עושה בימים אלה תואר MBA בחדשנות רפואית והוא תר בכל פעם מחדש אחר החידושים שיובילו את הטיפול והמחקר בסרטן הערמונית בעשור הבא.
1 צפייה בגלריה
פרופ' דוד מרגל
פרופ' דוד מרגל
פרופ' דוד מרגל
מדוע בחרת להיות רופא? "אני מגיע ממשפחה שבה המדע מהווה חלק בלתי נפרד מחיינו" מעיד פרופ' מרגל ומוסיף: "הוריי הם מדענים שהקנו לי את הרעב לחקור, להבין תהליכים ולהסתכל בסקרנות ובספקנות על העולם. מנקודת מבט אישית חיפשתי מקצוע בו אוכל לחולל שינוי, לעזור, להשפיע ולגעת בחייהם של אנשים בכל יום מחדש ".
בעיניך, איזו תכונה הופכת רופא טוב למצוין? "רופא מצוין צריך להרגיש חמלה כלפי המטופלים שלו ולהיות פתוח לרעיונות חדשים. הטיפול הטוב ביותר מושג לדעתי כאשר מחפשים אחר פתרונות טובים יותר ולא נצמדים לתבנית קיימת. בסופו של דבר, לכל מטופל יש את הטיפול שהכי מתאים לו. לכן, עלינו הרופאים להיות קשובים ולחפש דרכי טיפול חדשניות שיתאימו לכל אדם".
כשאתה לא עוסק ברפואה, מהם התחביבים שממלאים את הזמן הפנוי שלך? "אני חובב ספורט ומקפיד לרוץ בקביעות. מעבר לכך אני מאוד אוהב ללמוד ולהכיר תחומים חדשים. בזמן שנותר אני מעדיף לבלות עם הילדים והמשפחה".
אם לא היית רופא, מה היה מקצוע החלומות שלך? פרופ' מרגל סבור שאם לא היה בוחר בלימודי הרפואה הוא ככל הנראה היה פונה ליזמות: "חדשנות היא דבר שטבוע בי והמטרה שלי היא לשנות לטובה את האופן שאנו מטפלים באנשים. למעשה בכל דבר שאני עושה אני בוחן כיצד ניתן לשנות ולבצע את הפעולה טוב יותר בפעם הבאה".
מהן השאלות שכל מטופל צריך לשאול בפגישה אצל הרופא המטפל? "אני חושב שכל מטופל צריך להבין לעומק מהי הבעיה שממנה הוא סובל וכן גם להכיר את כל הפתרונות האפשריים, לא בהכרח רק את אלה שהרופא מציע. לצד זאת, בהתייחס לכל חלופת טיפול המטופל צריך להבין את הרווח אל מול ההפסד: אין טיפול יעיל שאינו מלווה בתופעות לוואי, ולהפך. בסופו של דבר רפואה היא סטטיסטיקה וכל מטופל מהווה את מאת האחוזים של עצמו. כלומר, אנו כרופאים יודעים מה יקרה לחולה הממוצע עקב כל פרוצדורה, אך תמיד ישנם מטופלים שמשיגים תוצאות טובות או רעות יותר. לכן, חשוב שנדאג לספק את כל האינפורמציה האפשרית, תוך נקיטה בזהירות יתרה. אני מניח שככל שהטכנולוגיה הרפואית תלך ותתקדם, כך גם תשתכלל היכולת לאסוף נתונים ונצליח לבסוף לבנות תבנית טיפול המותאמת לכל מטופל".
איזה מקרה או מטופל הכי זכור לך ולמה? "הדבר שנחרט אצלי בנוגע למטופלים הוא כי רובם המוחלט משוועים להיות חלק מתהליך הטיפול. למעשה, כמעט בכל מקרה שבו אני בוחר לדבר עם המטופל בגובה העיניים ומתנהל באופן שקוף לגמרי מולו, אני מתפלא עד כמה הוא נרתם לתהליך קבלת ההחלטות. גם במחקרים בהם אני משתתף נוכחתי לדעת שהתוצאה דומה. פעמים רבות כאשר אני מתחיל במחקר חדש עמיתיי סבורים כי מעט נבדקים יסכימו להשתתף. עם זאת, תמיד ההירתמות גבוהה ממה שאנו מצפים. אני סבור שאם אדם חש שאני מגיע ממקום אמין הוא יצטרף לדרך, גם אם מדובר באחת חדשנית".
לדעתך, מהי המגמה המסעירה/החדשנית ביותר בעולם הרפואה כיום? "טכנולוגיית ה-mRNA המשמשת כיום לחיסונים נגד הקורונה פתחה פתח אדיר לעולם הרפואה. למעשה, שיטה זו גורמת ליצירת חלבון באופן מלאכותי. מערכת החיסון מזהה חלבון לא מוכר ומגיבה אליו. טכנולוגיה זו מהווה מעין נקודת ציון בעתידו של תחום האימונותרפיה. אני מאמין שבאמצעותה זו נוכל לטפל בעתיד במחלות רבות ואולי אף למנוע היווצרות סרטן. העולם מתקדם בצעדי ענק וללא ספק עוד עשר שנים אנו נבצע דברים לגמרי אחרת".
מה מניע אותך? "אני משלב בין שני מניעים עיקריים. האחד הוא לסייע לכל מטופל בצורה המיטבית. השני הוא להצעיד את עולם הרפואה קדימה, לא להיות שבוי בקונספציות, לחשוב מחוץ לקופסא ותמיד לחשוב על הצעד הבא. אני מאמין גדול שצריך להנות מהתהליך ולא רק מההצלחה" מסכם פרופ' מרגל.
בשיתוף אינפומד ופרופ' דוד מרגל