בשיתוף פרופ' דן פליס ואינפומד
עוד מילדותו נחשף פרופ' דן פליס, מומחה אף אוזן גרון וכירורגיית ראש צוואר, שהקים וניהל את מערך האף אוזן גרון וניתוחי ראש וצוואר, פה ולסתות והמרכז הבין-תחומי לכירורגיה אונקולוגית של הראש והצוואר במרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב), לעולם הרפואה. כבן לרופא ולמשפחה בה הרפואה שלטה, פרופ' פליס חי ונשם את עולם הבריאות וניתן כמעט להגיד כי הדרך המקצועית בה בחר הייתה כתובה מראש.
אולם, האהבה האמיתית והיכולת לטפל בחולים/ות נחשפו דווקא בצבא. " שירתתי כחובש ושם נחשפתי לראשונה לאהבה לרפואה ולטיפול באנשים. התוודעתי ליכולות שלא הייתי מודע להן עד כה – היכולת לטפל בפציעות ובחולים וכן גם להמיר את הקישורים הבינאישיים לתקשורת טובה אל מול אנשים סובלים ומודאגים. נוכחתי לדעת כי אני מצליח להשרות רוגע על המטופלים, להסביר להם על מהלך הטיפול וכך לאפשר ריפוי מוצלח יותר" נזכר פרופ' פליס ומוסיף: "בראייה לאחור קשה לי להכריע מה הוביל אותי לבחור במקצוע הרפואה - הרקע המשפחתי או הצבאי, אבל ללא כל תלות במקור הבחירה אני שמח מאוד עליה. אני אוהב את העבודה שלי ומרגיש תחושת שליחות בכל יום שבו אני עוסק ברפואה כירורגית ויכול לסייע למטופלים ומטופלות".
מדוע בחרת דווקא ברפואת אף אוזן גרון?
"האתגר הוא זה שהניע אותי. מדובר באזור עם אנטומיה מסובכת ומדהימה בו עוברים עצבים רבים, פועלים שרירי הפנים. אזור זה אמון על פונקציות חשובות רבות, בהן אכילה, לעיסה, בליעה דיבור, חוש הטעם, הריח והראייה. לצד זאת, קיימת חשיבות רבה לשמירה על המראה האסתטי, הבעות הפנים ומימיקה. מאפיינים אלה כולם יוצרים מהלך טיפול מאתגר המחייב את הרופא/ה למקצועיות, ידע ויצירתיות. משיב פרופ' פליס ומוסיף: "גם אחרי ההתמחות לא הפסקתי ללמוד ולהתפתח. הייתה לי אז הזכות לצמוח עם המקצוע שהפך עם השנים מתחום קטן ומוגבל יחסית למקצוע רחב היקף הכולל, לצד האף והאוזניים, גם את הצוואר וכלל העצבים, כלי הדם והבלוטות שבו. בשנים האחרונות המקצוע שלנו התפתח בצעדי ענק, דבר שאפשר לי לטפל באופן כירורגי במחלות שנחשבו בעבר הלא רחוק לבלתי ניתנות לטיפול, לכרות גידולים לשקם ולשחזר מגוון אזורים. התפתחויות אלה חיזקו את הבחירה הראשונית שלי ברפואת אא"ג ושומרות עד היום את התשוקה הרבה הנמצאת במרכז העשייה שלי".
לדעתך, מה התכונה שהופעת רופא טוב למצוין?
"רופא מצוין חייב להיות מולטי טסקינג ולהיות מעודכן בכל הפיתוחים האחרונים, דבר הדורש תשומת לב, ריכוז וזמן. היקף המידע הוא עצום ומגיע ממגוון רחב של מקורות. בין אם מדובר במכשור מתקדם, מחקרים בתחום הגנטיקה של גידולים, טיפולים משלימים, סטטיסטיקות על תוצאותיהם של טיפולים חדשנים או אמצעי ההדמיה, תחום הרפואה מתפתח ללא הרף ורופא טוב צריך להיות מעודכן עד כמה שניתן כדי לאפשר למטופליו את הטיפול הטוב והמתקדם ביותר.
לצד זאת, אנושיות הרופא חשובה לא פחות. עלינו לזכור תמיד כי עומדים לפנינו אנשים המצויים לא פעם בנקודת משבר המלווה בסבל פיזי והתמודדות נפשית מורכבת. כאשר אני נפגש עם חולים אני מסתכל עליהם כמכלול – על מצבם האישי, המשפחתי ועל אופיים. כך נבנית מערכת היחסים, תוך קיום שיח מתמשך ומתן הסברים מפורטים על אודות המצב הרפואי ומהלך הטיפול. רופא טוב משתף את המטופל בתהליך קבלת ההחלטות הטיפוליות ורותם אותו לטובת החלמתו" טוען פרופ' פליס ומוסיף: "אני מאמין כי ככל שהמטופל ומשפחתו מגויסים יותר לטובת ההחלמה, כך סיכויי הצלחת הטיפול עולים. כמו כן, חשוב לבנות מעטפת תמיכה מקצועית רחבה- החל מרופאים מתחומי מומחיות אחרים, כמו רדיולוגים וכלה בפסיכולוגים, עובדים סוציאליים, דיאטניות ועוד. אותה מעטפת מולטי דיציפלינרית תסייע למטופל בתהליך ההחלמה.
כשאתה לא עוסק ברפואה, מהם התחביבים שממלאים את הזמן הפנוי שלך?
"תחום העיסוק שלי לא אפשר לי לפתח תחביבים רבים, אך כאשר יהיה לי את הזמן והאפשרות הדבר הראשון אליו אפנה הוא היסטוריה. אני אוהב, מבין ונושם היסטוריה ותרבות ולמעשה התחומים ההומניסטיים חביבים עלי מאוד. המקצוע שלי אפשר לי לשלב תחביב נוסף שיקר לליבי והוא חקר של תרבויות העולם. במסגרת דרכי המקצועית, בהיותי מוזמן לכנסים וקורסים רבים, ביקרתי בכל רחבי העולם וזכיתי להכיר תרבויות ומקומות בכל רחבי הגלובוס. החשיפה הרב תרבותית לא רק העשירה את עולמי ואני סבור שהיא תרמה לי גם באופן מקצועי".
אם לא היית רופא מה מקצוע החלומות שלך?
"מקצוע החלומות הבא שלי קשור קשר הדוק לתחביביי ולתחומי ההתעניינות שלי. ככל הנראה שהשלב הבא בחיי המקצועיים יהיה אקדמי ויעסוק בתחום ההיסטוריה והתרבות. אני שולט בחמש שפות ויכול לקרוא ולהבין טקסטים בשפת המקור – יכולת חשובה בעולם האקדמי".
מהן השאלות שכל מטופל צריך לשאול בפגישה אצל הרופא המטפל?
"ראשית, כדי לאפשר אבחנה נכונה והתאמה מיטבית של אסטרטגיית הטיפול, על המטופל לקיים תקשורת פתוחה עם הרופא, לשתף ולחשוף בצורה גלויה ומפורטת את כל המידע הרלוונטי על אודות המצב הרפואי. לאחר הבדיקה, ישנם ארבעה פרמטרים שחשוב שיובנו מלואם על-ידי המטופל:
- מה מהות הבעיה
- מהי הדרך שתאפשר טיפול מיטבי והקלה על המצב
- מהן חלופות הטיפול
- מה המלצת הטיפול בהתבסס על הספרות הרפואית העדכנית
לצד זאת, במקרים סבוכים מומלץ לפנות לחוות דעת נוספת".
איזה מקרה או מטופל הכי זכור לך ולמה?
דרכו המקצועית הארוכה של פרופ' פליס עמוסה באינספור מקרים ומטופלים משמעותיים, אולם מספר מקרים נחקקו בזיכרונו: "אני זוכר רבים מהמטופלים שלי ובכל פעם שאני פוגש אותם אני מתמלא שמחה על הדרך שעברנו והתוצאה המוצלחת שהושגה. כך לדוגמה, זכור לי מקרה של ילדה קטנה שסבלה מגידול בבסיס הגולגולת אותה הצלחנו לרפא באמצעות ניתוח ארוך וסבוך שארך כ-15 שעות. מקרים נוספים שזכורים לי הם בחור צעיר שסבל מגידול חוזר ענק בבסיס הלשון אותו הצלחתי לנתח ולשחזר וכיום, אחרי שנים רבות, הוא גבר בריא ומתפקד. מקרה נוסף אותו אני זוכר עד היום הוא של אישה צעירה שסבלה מגידול בבלוטת התריס שהתפשט לצוואר ובזכות ניתוח מורכב וטיפול משלים הבריאה וכיום חיה חיים תקינים".
לדעתך, מהי המגמה המסעירה/החדשנית ביותר בעולם הרפואה כיום?
"החדשנות ברפואה מתקדמת בקצב מסחרר ולדעתי ההתפתחות הטכנית היא המרשימה ביותר מכלל הפיתוחים והתגליות: החל מרובוטים מנווטי מחשב, עבור בהדמיות תלת ממדיות לשיפור הכירורגיה וכלה באמצעים אנדוסקופיים שמחליפים חתכים גדולים, אותם אמצעים מאפשרים לנו לתת טיפול טוב יותר, מדויק יותר המלווה בהחלמה קצרה ובשיעור נמוך יותר של סיבוכים. לצד זאת, תחום הרפואה המותאמת אישית המבוססת הגנטיקה של כל מטופל ומטופל מהווה לדעתי את עתיד הרופאה ככלל ואת עתידו של תחום רפואת אא"ג וכירורגיית ראש וצוואר בפרט.
מה מניע אותך?
פרופ' פליס מעיד כי עבורו התשוקה למקצוע נובעת ממאפיין בסיסי אחד והוא האהבה לריפוי של אנשים. "לסייע לאנשים ולטפל במצבם הרפואי גורם לי לשמחה וסיפוק בכל מקרה ומקרה. לצד זאת, גם ניהול של מערכות גדולות, מורכבות וסבוכות, כמו מערך כירורגי שלם, מספק עבורי אתגר משמעותי וסיפוק עצום.
לבסוף, היכולת לחנך ולטפח עשרות רופאים ולדאוג שכל אחד ואחת מסייע/ת ותורם/ת בדרכו וממשיך/ה את המורשת של רפואת קהילה מצוינת מהווה עבורי זכות גדולה. רבים מתלמידי אף מנהלים כיום מחלקות בבתי חולים בארץ ובעולם. הדרך האקדמית וחינוך דור ההמשך הם חלק בלתי נפרד מהעיסוק שלי: כתבתי שישה ספרים בתחום כירורגיית אא"ג, ראש וצוואר המהווים כיום נדבך משמעותי בספרות העולמית המקצועית. אני גאה מאוד על התרומה שלי לפיתוח המקצוע שלנו בחמש יבשות ברחבי העולם. במשך שנים לימדתי והדרכתי קורסים, הרצאות וסמינרים אליהם הוזמנתי ועודני מוזמן. אני חושב שאחד התפקידים החשובים של רופא מצוין הוא לגדל ולחנך את דור ההמשך" מסכם פרופ' פליס.
בשיתוף פרופ' דן פליס ואינפומד