בשיתוף הקרן למורשת הכותל
גדי פצ'ניק, מנהל מחלקת מורשת בקרן למורשת הכותל המערבי והאחראי על תחום בר המצוות במקום, יורד לבקר כמעט בכל אירוע שנעשה ברחבת הכותל המערבי. "יום חורפי אחד נכנסתי לאולם בו נערך אירוע בר מצווה קבוצתי לשורדי השואה ומול עיניי אני רואה את אמא שלי, שלא סיפרה לי אפילו שתגיע. התחלתי לבכות ובקושי הצלחתי לדבר מרוב התרגשות. חיבקתי אותה והבנתי את גודל האירוע ומשמעותו. אמא שלי תמיד מזכירה שזה לא מובן מה שיש לנו כאן במדינה ואני, מתוקף תפקידי, משתדל לזכור את זה ולעשות את המוטל עלי בתחושה מלאת שליחות ומשמעות. לאמא שלי עשרה ילדות וילדים וזה באמת הניצחון שלה על אלה שניסו להשמיד אותה ואת משפחתה", הוא אומר.
5 צפייה בגלריה
(צילום: אלי מנדלבאום)
לפני כעשרים שנה החל הרעיון של בר מצווה ברחבת הכותל לצבור תאוצה. בשנים האחרונות, מגיעות כ-10,000 משפחות מדי שנה לחגוג בת ובר מצווה בכותל. "הם מגיעים ממקומות שונים מכל גווני הקשת, אבל כולם מקבלים את השירות באתר מאיתנו", אומר פצ'ניק. אם כל משפחה מביאה איתה כ-50 איש בממוצע, אפשר להבין, שמאות אלפי אנשים, ישראלים וגם יהודים מהתפוצות, חוגגים את המסע הבין דורי היהודי המרגש ברחבת הכותל המערבי, האתר המייצג טוב מכל מקום אחר את ההיסטוריה ושרשרת הדורות היהודית.
"בכותל יש חוויה וחגיגיות. הנער נמצא במרכז והכל קורה סביבו – הנחת התפילין, הברכות המקדימות, כולל קריאת 'שמע' ואחריהן העלייה לתורה", אומר פצ'ניק ומספר שבכך הכל רק מתחיל כי מסביב לטקס העלייה לתורה, מתקיימת העשרה של החוויה והחגיגה, המונחית על ידי מדריכי בר המצווה עם הרבה שירה, ריקודים, הנפה של הילד על הכתפיים, זריקת סוכריות ועוד.
עוד שירותים נוספים אותם מציעה הקרן ללא עלות למשפחות החוגגות בר מצווה בכותל - הנגשת ההגעה לכותל באמצעות שאטלים מחניון ממילא, כמו כן ישנם במרחב הכותל מתחמי כיבוד הכוללים שולחנות לפריסת כיבוד קל וגם שירותי אחסון למשפחות שמביאות ציוד ומזון איתן ולא רוצות להיסחב עם הציוד בזמן טקס העלייה לתורה.
עוד חשוב להכיר שבמשך השנים האחרונות נענו לקריאות מהשטח והיום הם עושים גם את ההפקה של כל מה שנלווה, למי שרוצה או צריך – היסעים, בר בוקר, תהלוכות של חופה ושופרות, צלם וכדומה. כל אלה יכולים להתלוות לשאר הטקסים והסיורים הערכיים שנעשים גם כך במקום.

מקום קדוש המסמל העברה בין דורית בשושלת הדורות היהודית

"כשאנחנו פוגשים את הנערים והנערות, אנחנו שואלים אותם ואת הוריהם למה בחרו לערוך את הטקסים דווקא כאן", מספר פצ'ניק, "עבורם זה כמעט ברור מאליו – זה המקום הקדוש ביותר לעם היהודי אבל גם מסמל עבורם את ההעברה הבין דורית בשושלת הדורות היהודית. מסר שכל כך מתחבר לגיל בר ובת המצווה. הכותל, הם אומרים לנו, נותן תחושת שייכות לכל זה".
5 צפייה בגלריה
(צילום: אלי מנדלבאום)

טקסים נלווים

בקרן בנו והכינו טקסים נלווים לטקסי בנות ובני המצווה מעולמות המורשת. אחד מהאירועים עליהם ממליצים לשלב בטקסי הליבה הוא "קולמוס הלב" או "האור שבלב". במסגרת האירוע, מתרכזת כל המשפחה באולם באזור רחבת הכותל, שם מוצמד למשפחה מדריך שמדבר על החיבור לשרשרת הדורות ומפעיל את הנער והנערה או המשפחה בחוויה ייחודית. אירוע זה משמש כאזור אינטימי יותר למשפחה בהתכוננם לחגיגה יחד.
"בנוסף, משפחות רבות מבקשות לשלב סיור במתחם", מספר פצ'ניק, "זו חוויה אדירה לכל הקבוצה וערך מוסף משמעותי למשפחה", הוא אומר ומספר על הסיור המיוחד שפיתחו עבור נערות ונערי בר ובת המצווה, במסגרתו הם עוברים מפגשי הכנה במקום (ניתן גם לעשות מפגשים וירטואליים אך המפגש האחרון יהיה תמיד בשטח, ל.ז.) והופכים למדריכים של משפחתם באירוע עצמו, בזמן אמיתי. "זה מתיישב עם ערכי הליבה של טקס בר ובת המצווה –הובלה, לקיחת אחריות ומעבר מילדות לבגרות והובלה בתוך המשפחה. זה מעצים את הקשר של הנער או הנערה לירושלים ומעידים על כך הבוגרים שעברו את זה, מגיעים אלינו ומספרים שאת הסיורים הללו הם זוכרים לאורך שנים", מעיד פצ'ניק.
עוד תכנית ייחודית בתחום ההכנה היא תוכנית שחק ע"ש רא"ל אמנון ליפקין-שחק ז"ל, הפועלת בכל הארץ ומטרתה ליצוק לטקסי בר ובת המצווה תוכן ערכי וחינוכי שמעמיק את הקשר ותחושת השייכות של החוגגים עם זהותם וחיבורם לשרשרת הדורות היהודית. התכנית מיועדת ליחידים ולקבוצות, לנערות ולנערים בשנת המצווה. במסגרת המפגשים משוחחים על ערך הנתינה, קבלת האחר, סבלנות וסובלנות, וגם ההורים לוקחים חלק בחוויה.
5 צפייה בגלריה
תכנית שחק לבר/ בת המצווה
תכנית שחק לבר/ בת המצווה
מפגשים משפחתיים במסגרת תכנית שחק
(צילום: באדיבות הקרן למורשת הכותל)

לחגוג את בת ובר המצווה אחרי 70 ו-80 שנים

כאמור, במשך השנים התפתחו טקסים מרגשים המרחיבים את החגיגה המשפחתית לבני ה-13 ובנות ה-12 שנוהגים להגיע והפכו לאירוע של חיבור ישראלי מרגש ועמוק יותר. "עם השנים פיתחנו אפשרויות לכמה שיותר ילדים להגיע לכותל וביניהם ילדי רווחה מכל הארץ, שלא היו יכולים אחרת לחגוג את גיל המצווה", מספר פצ'ניק ומספר שילדים אלה מקבלים תכנית מלאה לאירוע שלם ומשלים. "אנחנו קוראים לאירוע 'שישו את ירושלים'", הוא מספר.
פצ'ניק מספר בהתרגשות שגם עבור שורדות ושורדי שואה פותח בקרן אירוע מרגש ליום גדוש בתכנים ובחוויה. "אחרי 70 או 80 שנה, אנחנו מזמינים את השורדות והשורדים לשחזר את האירוע ולהשלים את החסר בטקס מרגש, עם תכנית מגוונת ועשירה המוקירה ומכבדת את דור השואה והתקומה", הוא אומר. "מה שמרגש שוב ושוב זו התחושה החזקה של מבט הניצחון שניבט מעיניהם. מספיק לראות את העיניים הדומעות, את התמונות של המשפחה המורחבת מול הכותל", הוא אומר ומספר שגם לאימו, בת ה-80, שורדת בעצמה, חגגה המשפחה המורחבת בטקס מרגש ועוצמתי מאין כמותו.
אירוע מרגש נוסף שנערך לאורך השנה הם חגיגות בנות וברי מצווה מלאות ליתומי כוחות הבטחון ולילדי נכי צה"ל.
טקסי בר המצווה בכותל מזמנים מצבים מיוחדים במינם כל הזמן, כמו יהודי אוסטרלי, שביקש לגלות את שורשיו בביקור שעשה בארץ על ידי הטקס, כמו הזקן ממוצא תימני שלא הספיק לחגוג בגלל העלייה שלו ארצה, ומשפחתו השלימה לו את החסר אחרי עשרות שנים. "לא חסרים סיפורים. יש משפחות שחוגגות כאן בר מצווה בבוקר והשבעה לבן הגדול בכותל אחר הצהריים", הוא מספר בהתרגשות. אלה סיפורים קטנים של ניצחונות גדולים, שנשזרים ברחבת הכותל המערבי כל העת.
בשיתוף הקרן למורשת הכותל