שתף קטע נבחר

לבקשת האישה: סרבן הגט הוותיק בישראל ישוחרר מהכלא

בית הדין הרבני התנגד - אבל צ' התעקשה, ובעלה הנחשב לסרבן הגט הוותיק בישראל עתיד להשתחרר לאחר 17 שנים במאסר ועשרים שנות עגינות. למורת רוחו של בית הדין, שחרר בית דין פרטי את צ' מעגינותה, מה שהפך את סרבנותו של הגבר לחסרת משמעות מבחינה הלכתית

בית הדין הרבני האזורי בירושלים הורה לשחרר ממאסר את מ', אחד מסרבני הגט הוותיקים והמפורסמים בישראל, אחרי לא פחות מ-17 שנים בכלא. למרבה ההפתעה, ההחלטה התקבלה דווקא לבקשת צ', האישה המסורבת, שאותה אימלל ועיגן מ' כמעט 20 שנה.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

 

לפני כחצי שנה פנתה צ' לבית דין אלטרנטיבי פרטי, שקבע כי נפל פגם בנישואיה למ' וממילא הם מתבררים כעת כפסולים ומבוטלים למפרע. בהתאם לכך הכריזו עליה הדיינים כרווקה והתירו לה להתחתן, ולמעשה הפכו את סרבנותו של הגבר לכמעט חסרת משמעות מבחינה הלכתית.

 

קראו עוד בערוץ היהדות :  

 

בעקבות כך החליטה האישה למחוק את תביעותיה, לסגור את תיק הגירושין ולהביא לשחרורו של בן הזוג לשעבר. היא הסבירה כי לאחר החלטת בית הדין הפרטי היא רואה את עצמה כאישה פנויה וממילא אין לה עוד עניין להיאבק על גט וכי אחרי 20 שנה היא מעוניינת לשים את הפרשה מאחריה.

 

בית הדין התנגד

בית הדין הרבני בירושלים קיבל אתמול (יום ג') בלית ברירה את בקשת האישה, שכן "לא ניתן לנהל הליך בתביעת הגירושין כשהתובעת איננה מעוניינת בהמשך ההליך ומבקשת לסוגרו". עם זאת העירו הדיינים כי לדעתם הדבר אינו משרת את טובתה של צ' ואת חירותה ושלומה "העומדים מול עינינו".

 

צ' בימי מאבקה (צילום: קובי נחשוני)
צ' בזמן מאבקה(צילום: קובי נחשוני)

 

כחיזוק לעמדה זו ציינו ראש ההרכב, הרב אוריאל לביא, והדיינים הרב דוד דב לבנון והרב שלמה תם כי מ' הצהיר באחד הדיונים כי גם אם ישוחרר מהכלא הוא ייעלם והוסיף כי "ממני היא (צ') לא תראה גרוש". הם הזהירו את האישה שהאיש ייצא מהארץ ו"לעולם לא נוכל עוד לאתרו".

 

צ' ביקשה מבית הדין צו הגנה מפני אלימות במשפחה, ולטענת הדיינים גם בקשה זו "מעידה כאלף עדים" כי סגירת התיק ושחרורו של מ' "מחמיר את מצבה הקשה", מרחיק "עד ללא סיכוי" (כלשונם) את האפשרות לשחררה מהעגינות ואף "מסכן באופן ממשי ופיזי את האישה".  

 

 

זאת ועוד: בית הדין הדגיש כי השחרור ממאסר נעשה רק בגלל היעדר סמכות משפטית לכפיית גט ולהמשך הכליאה, אך ההחלטות שניתנו בעבר בתיק אינן מבוטלות וממילא כל עוד מ' מסרב לגרש את צ' יש בכך לכאורה עבירה פלילית של הפרת הוראה חוקית תוך פגיעה בשלומו של אדם.

 

תקפו את בית הדין הפרטי שהתיר את נישואיה

בחודש שעבר הגישה פרקליטות מחוז ירושלים כתב אישום נגד מ' - המקרה הראשון בישראל שבו סרבן גט מועמד לדין פלילי. בשל כך אפשר כי הוא ימשיך לשהות במאסר על יסוד החלטות בית המשפט האזרחי במסגרת הליך זה, למרות ה"שחרור" מצד בית הדין הרבני, ודיון על כך ייערך מחר.

 

כצפוי, הדיינים לביא, לבנון ותם לא החמיצו את ההזדמנות לתקוף את החלטת בית הדין הפרטי, בראשות הרב פרופ' דניאל שפרבר, בדבר ביטול הנישואים, וקבעו כי הוא "מוטעה הלכתית וחסר כל תוקף". בהתאם לכך הדגישו: "מעמדה של האישה נותר בעינו כאישה נשואה" - למרות סגירת התיק.

 

רוב ההחלטה הוקדשה לניסיונות להפריך את מסקנות בית דינו של הרב שפרבר, עם שלל טענות מצד הדיינים - הלכתיות, פרוצדוראליות, אתיות ואחרות. הם סיכמו כי ההרכב בערכאה הממלכתית כבר בדק ביסודיות את האפשרות לביטול הנישואים וקבע "באופן מבוסס וברור" כי צ' תיוותר "אשת איש".

 

עו"ד ניצן כספי-שילוני, המייצגת את האישה מטעם "מרכז צדק לנשים", אמרה: "הסיפור הקשה של צ' מוכיח שהטלת סנקציות על סרבני גט, ואפילו ישיבה ארוכה בכלא, אינן יעילות דיין, ורק אימוץ פתרונות הלכתיים שמבטלים ומפקיעים נישואין יבטיחו את החירות של כל נשות ישראל".

 

"רק אימוץ פתרונות הלכתיים שמבטלים ומפקיעים נישואין יבטיחו חירות" (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
"רק אימוץ פתרונות הלכתיים שמבטלים ומפקיעים נישואין יבטיחו חירות"(צילום: גיל יוחנן)

 

לטענתה, מאסר הבעל היסב לצ' ולילדיה נזק רב במשך השנים: "היא נותרה ללא בן זוג מפרנס ומבלי יכולת להינשא לאדם אחר, ומעולם לא שולמו לה מזונות ילדים בשל שהות הבעל בכלא". כעת צ' סומכת ידיה על החלטת בית הדין הפרטי, וממילא אין לה עוד טעם לנהל תיק גירושין.

 

כספי-שילוני סיכמה: "אנחנו מקוות שבתי הדין הרבניים יתחילו לעשות שימוש בפרקטיקות שמשחררות נשים גם בלי שיש שיתוף פעולה מצד הבעל. עד שלא ינהגו כך ככל הנראה שבתי דין פרטיים יתפסו את מקומם. אנחנו מאחלות לצ' שתרווה טוב ונחת בחייה החדשים כאישה פנויה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: קובי נחשוני
בית הדין התנגד. צ' בזמן מאבקה
צילום: קובי נחשוני
מומלצים