שתף קטע נבחר

תמונות מחיי חסידים: הפולנייה שהצליחה להיכנס לקהילה הסגורה

למרות מוצאה הקתולי, אגניישקה טרצ'בסקה מכנה עצמה "נפש יהודייה", מחוברת אל הקהילה החסידית - ורואה בהם "הוכחה לכישלון המשימה השטנית של היטלר". בתערוכה חדשה בשיתוף "המכון הפולני", תיעדה הצלמת הבינלאומית סיטואציות מחיי היומיום של חסידים ברחבי העולם. קבלו תמונות מרהיבות מתוכה

אב צעיר ובתו. חסידות בובוב בצפת הגיעו לביקור מברוקלין לשם טקס חיתוך הפיאות של הבן הגדול. רחצה בכיור המטבח בערב קיץ חם (צילום: אגניישקה טרצ'סבקה)
משפחה של חסידי בובוב שהגיעו לצפת היישר מברוקלין, לטקס ה"חלקה" (התספורת הראשונה בגיל 3). טרצ'בסקה תיעדה את האב הצעיר רוחץ את בתו בכיור המטבח בערב קיץ חם(צילום: אגניישקה טרצ'סבקה)
 

היא עצמה פולנייה, אך למרות מוצאה הקתולי אגניישקה טרצ'בסקה מחוברת אל הקהילה החסידית בכל מאודה. כמי שמאמינה ב"גלגול נשמות", היא מתייחסת אל הקהילה החסידית כאל אורגניזם מתחדש שיש בו "הוכחה לכישלון המשימה השטנית של היטלר".

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>   

 

משפחת סלונים מעמנואל במפגש משפחתי  (צילום: אגניישקה טרצ'סבקה)
משפחת סלונים מעמנואל במפגש משפחתי (צילום: אגניישקה טרצ'סבקה)
 

 

טרצ'בסקה היא שם מוכר לחובבי הצילום. כבר 16 שנים שהיא מתעדת בצורת יוצאת דופן את הקהילה החסידית ברחבי העולם, לא כעולם ישן שזהו השריד לו – כי אם מתוך מבט רלוונטי ועכשווי. כך, למשל, היא עוקבת אחר הפריחה של תופעת העלייה לקברי צדיקים – וגם את בתי הכנסת והעשייה החסידית.

 

עוד תרבות בערוץ היהדות :

 

לקראת סוף השבוע שעבר נפתחה תערוכה מרגשת בגלריה של אוניברסיטת בר אילן - "ברכה: בחזרה אל השטעטל הפולני", ביוזמת המכון הפולני בתל אביב ובשיתוף המחלקה לאמנות יהודית באוניברסיטה.

 

 

לאחר שזכתה בפרס הנשיונל ג'יאוגרפיק על צילום שלה מתוך חתונה חסידית בירושלים, מביאה טרצ'בסקה לישראל צילומים המאוגדים בספרה, Returns (חזרות), המוצגים בתערוכות ברחבי העולם. בפרויקט החדש שלה, Family Book, שנחשף לראשונה בתערוכה, היא מביאה תמונות אישיות ואינטימיות מחיי היומיום של הקהילה החסידית.

 

ביקור ראשון של קבוצת חסידים ביישוב הכפרי הפולני ישליסקה. במקום גרה בעבר קהילה חסידית ענפה. הם צועדים בדרך לבית קברות יהודי שנהרס. מאז הביקור הזה, החלו במקום בשחזור בית הקברות ובשיפוצו (צילום: אגניישקה טרצ'סבקה)
ביקור ראשון של קבוצת חסידים ביישוב הכפרי הפולני ישליסקה. במקום גרה בעבר קהילה חסידית ענפה. הם צועדים בדרך לבית קברות יהודי שנהרס. מאז הביקור הזה, החלו במקום בשחזור בית הקברות ובשיפוצו(צילום: אגניישקה טרצ'סבקה)

 

זכתה באמונה של הקהילה החסידית

טרצ'בסקה רואה עצמה כ"נפש יהודייה", ומבקשת להביא מבט חשוף ואינטימי על הקהילה הסגורה למדי, בוודאי שבפני צלמת שאיננה יהודייה. אבל איכשהו, בתהליך ארוך ואפילו סיזיפי, הצליחה לזכות באמונם ולהיכנס לחייהם פנימה, תוך רקמה עדינה של קשרי ידידות והכרה. היא קשרה קשרים קרובים עם אנשי הקהילה החסידית במקומות שונים, וכך זכתה לתעד אותם ביצירתה הייחודית.

 

מתפללים על דויד בירדמן (צילום: אגניישקה טרצ'סבקה)
מתוך התערוכה(צילום: אגניישקה טרצ'סבקה)

 

היא גם מדברת עליהם בסוג מיוחד של קירבה, באופן מעורר פליאה והשתאות. כמי שנולדה במשפחה נוצרית טרצ'בסקה, כמו פולנים רבים בני דורה, לא הכירה את "העבר היהודי של פולין" – אלף שנות יהדות שהסתיימו בשואה. היא מייצגת דור חדש של פולנים – אקדמאים, אמנים, היסטוריונים ואחרים המבטאים בעשייתם את הצורך להחיות את הקהילה האדירה ההיא, ועבודתה נתמכת גם בידי ממשלת פולין.

 

רבי מלך בידרמן לפני כמה חודשים בהר נמירון בהילולה לכבוד החאלקה של ילד בן 3.  (צילום:  אגניישקה טרצ'סבקה)
רבי מלך בידרמן בהילולה במירון - חוגגים את ה"חלקה" של ילד בן 3(צילום: אגניישקה טרצ'סבקה)

 

  • התערוכה מוצגת באולם ע"ש ליבר בגלריה לייב, בניין 410 באוניברסיטת בר-אילן

 

טרצ 13 – זוג קשישים במאה שערים בחנוכה, מדליק חנוכיה בפתח ביתם (צילום: אגניישקה טרצ'סבקה)
חנוכה, מאה שערים: מדליקים חנוכייה בפתח הבית(צילום: אגניישקה טרצ'סבקה)

חסיד מתפלל (צילום: אגניישקה טרצ'סבקה)
(צילום: אגניישקה טרצ'סבקה)

הרבי דויד זינגר מקהילת קדושים בקטוביץ' מביט על השלג מחלון בניין הקהילה  (צילום: אגניישקה טרצ'סבקה)
הרב דויד זינגר מקהילת קדושים בקטוביץ', מביט על השלג מחלון בניין הקהילה(צילום: אגניישקה טרצ'סבקה)

 

אגניישקה טרצ'סבקה בתערוכה בפולין (צילום:הילה אפרתי)
אגניישקה טרצ'סבקה (במרכז) ואוצרי התערוכה ד"ר צבי אורגד ואפרת פרידנזון (צילום:הילה אפרתי)

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אגניישקה טרצ'סבקה
מבט חומל
צילום: אגניישקה טרצ'סבקה
מומלצים