ח"כ מתן כהנא, השר הנכנס לשירותי דת מטעם ימינה, נחשב בעיני רבים סמל ל"מהפך" שמתחולל כעת במשרד - ובענייני הדת והמדינה בכלל - שאחרי שנים עוברים משליטה חרדית מוחלטת לידי הציונות הדתית. גם כהנא עצמו - חובש כיפה סרוגה גאה, החף מרגשי נחיתות – נראה כמי שבא להפגין משילות במגרש הביתי של ש"ס ויהדות התורה, ומעלה את מפלס הדאגה בשתי המפלגות. אחד הביטויים המובהקים לכך היה חילופי הדברים הקשים אתמול בינו לבין ח"כ משה גפני, בדיון במליאת הכנסת לפני השבעת הממשלה החדשה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אבל היום (ב') נרשמה אווירה ממלכתית ומפויסת בטקס החילופים במשרד לשירותי דת. השר היוצא, יעקב אביטן (ש"ס), כינה את מחליפו "מכובדנו היקר" - ואיחל לו "ברכה והצלחה בכל מעשה ידיך". כהנא מצדו, הרגיע ואמר כי למרות המחלוקות, את שינויי המדיניות "נעשה יחד" בעבודה משותפת ולא בכוחנות.

"בכול דבר התייעצתי עם הרבנים"

קווי היסוד הליברליים של הממשלה בנושאי הדת והמדינה - ובראשם פתיחת הגיור והכשרות לתחרות - עמדו במרכז דבריו של אביטן, שקרא לכהנא במרומז שלא לפעול בניגוד לעמדת הרבנים הראשיים. "עם ישראל בגטו בפולין ובמחא במרקש שמר מכל משמר על הזהות היהודית שלו", אמר השר היוצא. "הרבנות הראשית היא עיני העדה, והיא שדואגת לשמר כל דבר על פי הפסיקה המסורה מדורי דורות".
2 צפייה בגלריה
שר הפנים הנכנס מתן כהנא והשר לשירותי דת, יעקב אביטן
שר הפנים הנכנס מתן כהנא והשר לשירותי דת, יעקב אביטן
השר לשירותי דת היוצא יעקב אביטן (ש"ס) ומחליפו מתן כהנא בטקס חילופי השרים
(צילום: יעקב כהן)
"אני בכל דבר תמיד התייעצתי עם הרבנים, ואיתם הלכתי יד ביד", הדגיש. "עכשיו השרביט, המטה, עובר אליך, ואני מאמין שתפעל בתבונה ותשמר את הזהות היהודית ואת המורשת של העם הזה. התורה שלנו היא שהופכת אותנו לעם. אין לי ספק שבזה אתה חפץ".
השר כהנא הודה לקודמו בתפקיד, שכבר במהלך הקדנציה היוצאת שיתף עמו פעולה וסייע לו להבין את שירותי הדת - "גם כשידע שלא כל דבר אנחנו רואים עין בעין". עם זאת, הבהיר: "נערוך שינויי מדיניות, אבל נעשה זאת יחד". הוא אמר כי למרות עברו הביטחוני כמפקד טייסות, הנושאים הדתיים הם שמעניינים ומעסיקים אותו, והוא קיבל בדיוק את התפקיד שרצה. "אני שואף להפוך את המקום הזה למשרד לענייני דת ומדינה", אמר, "שיהיה הקטר שמוביל את הממשלה בנושאים הללו".
2 צפייה בגלריה
שר הפנים הנכנס מתן כהנא והרב הראשי, יצחק יוסף
שר הפנים הנכנס מתן כהנא והרב הראשי, יצחק יוסף
השר לשירותי דת הנכנס מתן כהנא והרב הראשי, יצחק יוסף
(צילום: יעקב כהן)
"היהדות הפכה לגורם מקטב של מריבות וויכוחים", הוסיף השר. "גם הרב יעקב (אביטן) וגם אני חושבים שהיהדות צריכה להיות הגורם המחבר והמאחד, שמזכירה לכולנו שאנחנו עם אחד. לצערנו, אזרחים רבים נפגשים לראשונה ביהדות דרך המשרד שלנו, והשירות שיקבלו יכול להכריע אם יאהבו אותה או ישנאו אותה".
קראו עוד בערוץ היהדות:
מיד לאחר טקס חילופי השרים המשיך כהנא לרבנות הראשית בירושלים, שם קיים פגישת היכרות ראשונה עם הרבנים הראשיים, הראשון לציון יצחק יוסף והרב דוד לאו. "בעבודה משותפת נוכל לקדש שם שמיים, לחזק את מעמד הרבנות הראשית ולשפר את שירותי הדת למען כלל אזרחי ישראל", אמר, והודה לרבנים הראשיים "על ברכתם ועצותיהם החשובות".