מה זה בכלל?

ההפטרות הן הקטעים שקוראים מיד אחרי קריאת התורה, מידי שבת. הן לקוחות מדברי הנביאים, ובכל הפטרה יש קשר מסוים לפרשה. השבת, למשל, נקרא את פרשת בא בספר שמות, המספרת על שלוש המכות האחרונות במצרים – ועל יציאת מצרים. ההפטרות הן בהתאם: אמנם בעדות השונות קוראים פסוקים שונים – אך כולם לקוחים מהנבואות שנבאו נביאי ישראל על מצרים.

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

כבוד גדול?

כיום עלייה למפטיר והפטרה נחשבת לכיבוד גדול. מכבדים בכך נער בר מצווה, אורח חשוב, חתן וכו'. אולם למעשה, זו העלייה הכי פחות מכובדת. את עליית המפטיר הוסיפו כדי שהעולה להפטרה, בכל זאת יעלה גם לקריאה כלשהי בתורה, שכמובן חשובה מההפטרה בנביא. אך בכל מקרה, מאחר שמצוות הקריאה בתורה הושלמה עוד לפני המפטיר וההפטרה, זו עלייה נוספת שאינה לצורך המצווה, ולכן "מכובדת" פחות מכל היתר.

מתי התחילו לקרוא הפטרות?

לא ממש יודעים, אבל נראה שכאשר היוונים גזרו שלא לקרוא בתורה בציבור, היה עדיין מותר לקרוא בספרי הנביאים שנחשבו לספרי מוסר וחוכמה ולא ספרי דת. לכן גם נבחרו הפטרות שמזכירות את הפרשה, כדי שהקוראים יזכרו מה היו צריכים לקרוא באותה שבת.

תקראו מה שאתם רוצים

פרט להפטרות החגים המפורטות בתלמוד, אין קביעה מוחלטת לגבי ההפטרות, ובעבר כל קהילה הפטירה לפי בחירתה, ובלבד שתהיה זיקה כלשהי לפרשה. עם השנים, ובעיקר לאחר המצאת הדפוס והדפסה של חומשים, התקבעו הנוסחים לאלה המוכרים כיום, למרות שגם בהם יש הבדלים שונים בין העדות.

נפוצות ונדירות

יש הפטרות שקוראים כל שנה לפחות פעם אחת, ויש כאלו שכל שנה קוראים אפילו פעמיים. לעומת זאת, יש הרבה הפטרות שנדחות מפני הפטרות מיוחדות כגון הפטרת ראש חודש, או שבת זכור. השנה קראנו את הפטרת פרשת מקץ, שהיא הפטרה נדירה שכמעט תמיד נדחית מפני הפטרת חנוכה, אבל אפילו היא איננה הכי נדירה.
3 צפייה בגלריה
 שבת "זכור" שלפני פורים אחראית להפטרה נדירה
 שבת "זכור" שלפני פורים אחראית להפטרה נדירה
שבת "זכור" שלפני פורים אחראית להפטרה נדירה
(בית הכנסת 770)

אז איזו הפטרה הכי נדירה?

בכתר זוכה הפטרת פרשת אחרי מות. זוהי הפטרת תוכחה קשה, ולכן כאשר פרשות אחרי מות וקדושים מחוברות ונקראות ביחד, יקראו רק את הפטרת פרשת קדושים, וכאשר הן נפרדות - כמעט תמיד תידחה אחת מהן בגלל ראש חודש, וגם אז יקראו את הפטרת קדושים, גם אם זה בשבת אחרי מות. רק כאשר קוראים בשתי השבתות הפטרות רגילות, יקראו את שתיהן. בפעם האחרונה שזה קרה הייתה השנה התשנ"ז (1997) - הפעם הבאה שזה יקרה תהיה בשנת התשפ"ד (2024).

ארוכות וקצרות

ההפטרה הכי קצרה היא בת עשרה פסוקים בלבד, הפטרת כי תצא. אם כי למנהג אשכנז יש הפטרה קצרה יותר - זו של פרשת קדושים, עם תשעה פסוקים בלבד. הפטרת פרשת בשלח (שתיקרא בשבת הבאה) היא הארוכה ביותר, עם 53 פסוקים. לידיעת חוגגי הבת מצווה.
3 צפייה בגלריה
 נולדתם בט"ו בשבט? יש לכם סיכוי ליפול על ההפטרה הכי ארוכה
 נולדתם בט"ו בשבט? יש לכם סיכוי ליפול על ההפטרה הכי ארוכה
נולדתם בט"ו בשבט? יש לכם סיכוי ליפול על ההפטרה הכי ארוכה
(באדיבות תומר פרטוק, גבאי בית הכנסת)

אחת אחרי השנייה

בתורה קוראים את הפרשות לפי הסדר, וממשיכים כל שבת מאיפה שהפסקנו בשבת שעברה. ההפטרות מפוזרות בין הנביאים, אבל יש זוג אחד של הפטרות רצופות. אלו הן הפטרות הפרשות מטות ומסעי (או פנחס ומטות-מסעי המחוברות), ששתיהן בתחילת ספר ירמיהו, והשנייה מהווה המשך ישיר לראשונה. גם הפטרות פרשות ויקהל ופקודי הן רצופות, אבל אין שום שנה שבה קוראים את שתיהן.

ישעיהו נותן בראש

ההפטרות הן מכל ספרי הנביאים, אולם כמעט רבע מהן - מספר ישעיהו שמוביל בפער גדול על השאר, יותר מעשרים הפטרות, בצירוף של כל המנהגים. ספרי יהושע ושופטים סוגרים את הטבלה, כאשר מכל אחד מהם קוראים בסך הכול שלוש הפטרות.

ראשונים, אחרונים ומלאים

בשישה מתוך ספרי הנביאים, הפרק הראשון הוא הפטרה כלשהי: יהושע (בשמחת תורה), שמואל (בראש השנה) מלכים (פרשת ויחי), ישעיהו (פרשת דברים), ירמיהו (פרשת מטות) ויחזקאל (בשבועות).
3 צפייה בגלריה
עטיפת הספר
עטיפת הספר
עטיפת הספר
בשני ספרים, הפרק האחרון הוא ההפטרה. ישעיהו (בראש חודש) ותרי-עשר (בשבת הגדול). ספר תרי-עשר עצמו מורכב מ-12 נביאים, מתוכם 3 כלל לא מופיעים בהפטרות – נחום, צפניה וחגי. שני ספרים מתוך תרי-עשר נקראים במלואם, ספר יונה (ביום הכיפורים) וספר עובדיה (בפרשת וישלח).
גדי איידלהייט הוא מחבר "הפטרה לעניין" - מסע בעקבות הנביאים