אחרי שש שנות נישואים כושלים, כשבעלה העבריין שוהה בכלא במרוקו – זכתה אתמול (יום ג') אישה ישראלית לקבל את הגט המיוחל, הודות לכינון השלום בין המדינות, ולמבצע משולב בין בתי הדין הרבניים, משרד החוץ, שירות בתי הסוהר וגורמי הביטחון במרוקו ובישראל.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ראשית הפרשה בהסתבכות פלילית של עבריין ישראלי, שאף נכנס לחובות כבדים ונמלט מהארץ, כשהוא מותיר מאחור את אשתו. במרוקו חובר הגבר לעבריינים, מוסיף להסתבך בעבירות של פשיעה כלכלית והונאה, נתפס ונכלא לתקופה ממושכת בבית הכלא המרוקאי.
האישה שנותרה בארץ החלה בהליכי גירושים, בסיוע אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים, בראשות הרב אליהו מימון, מנהל האגף (ומי שהיווה השראה ליוצרי הסדרה "מתיר עגונות"). הרב מימון וצוותו הצליחו לאתר את הכלא שבו מרצה הבעל את עונשו בקזבלנקה שבמרוקו, והבעל נאות להעניק את הגט לאשתו רק לאחר שהובטחו לו שורת הקלות בתנאי הכליאה שלו.
ואולם הדרך לביצוע המשימה לא הייתה קלה: שליחת שלושה דיינים לבית הכלא בקזבלנקה וסופר סת"ם שיכתוב "גט שליחות", בתקופה שבה השלטונות מסרבים לאשר את כניסת הדיינים, הסופר והעדים לכלא, על רקע נוהלי מגפת הקורונה האוסרים ביקורים.

הסוהר המוסלמי הפתיע

למשימה התגייס הרב אליהו אברג'ל, יליד מרוקו ומי שהיה ראש אבות בתי הדין בירושלים. הרב הנחשב לבעל קשרים ענפים במרוקו, הצליח לשכנע את ראשי השב"ס המרוקאי, בסיוע משרדי החוץ בישראל ובמרוקו, לאפשר את כניסתו של דיין אחד לצורך ביצוע המשימה. במקביל, פרסם פסק דין הלכתי חדשני שיאפשר לבעל להקריא ולמנות "גט שליחות" גם בפני דיין אחד.
1 צפייה בגלריה
תמונת הרב אליהו מימון
תמונת הרב אליהו מימון
הרב אליהו מימון
(צילום: טל שחר)
אך כאשר הגיע הדיין הישראלי לכלא המרוקאי, הוא הופתע לגלות שמפקד בית הסוהר המוסלמי יודע הלכות גטין, והורה לו לשוב עם עוד שני חברי בית הדין הרבני כדי לבצע את הגירושים על פי ההלכה, גם אם בניגוד לנוהלי הקורונה של מדינתו.
שני דיינים מבית הדין הרבני של קזבלנקה הוחשו לבית הכלא, והגט המיוחל הגיע לבית הדין הרבני האזורי בירושלים. אתמול, כאמור, שוחררה האישה מעגינותה בדמעות שמחה. מנהל בתי הדין הרבניים, הדיין הרב דוד מלכא, ציין לשבח את פעילותם של הרב אברג'ל, הרב מימון ושאר הגורמים שסייעו לשחרור מהיר ויעיל של האישה מכבלי עגינותה.
"מערכת בתי הדין הרבניים תמשיך לפעול במהירות, בנחישות וביעילות לשחרור עגונות ומסורבות גט באשר הם שם", אמר הרב מלכא, והבהיר כי המהלך הוא "פירות השלום הראשונים משיתוף הפעולה בין ישראל למרוקו, על רקע הסכם השלום".
פורסם לראשונה: 21:34, 29.12.20