כבר חמישים שנים מתקיימת ברכת הכהנים בכותל - אבל סוכות כמו השנה, עוד לא היה כאן. בעקבות הנחיות הממשלה למניעת הידבקות בקורונה, התכנס הבוקר (ב') ברחבת הכותל המערבי מניין מצומצם לתפילות שחרית ומוסף של חול המועד סוכות, שבשיאן שני מופעים של הברכה המסורתית הנאמרת באתר הקדוש בדרך כלל "ברוב עם" רק פעמיים בשנה - פסח וסוכות. ynet העביר את התפילה בשידור חי - ואתם מוזמנים להתברך בתיעוד מהתפילה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>


הרב הראשי לישראל, דוד לאו, שהשתתף בתפילה, אמר ל-ynet כי "עצוב מאוד לראות את הכותל כך, אבל מסורת זו מסורת וטוב שהיא נשמרת. אני בעיקר מתכוון לכוון במילה האחרונה של ברכת כהנים, 'וישם לך שלום'. אנחנו צריכים את זה פה בעם", הדגיש. "אנחנו צריכים ברצינות להקפיד על ההנחיות, לשים לב למה שמותר לנו, ומצד שני להקפיד על רעות ולהפסיק לחפש אשמים. שכל אחד ידאג לעצמו - 'וישם לך שלום' - שלום לכל עם ישראל".


3 צפייה בגלריה
(הקרן למורשת הכותל המערבי)
בעקבות המצב המיוחד, נעדר מהמעמד המיוחד דווקא קהל המתברכים – בדרך כלל רבבות מתפללים ותיירים מהארץ ומהעולם – ומארגני העצרת מזמינים אותם להצטרף לתפילות מרחוק, כל אדם מביתו. גם הכהנים הגיעו בצמצום יחסי - ובהם כהן אחד מפורסם שמשתדל להיות נוכח בכל אחת מברכות הכהנים בכותל: שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן. רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, הרב שמואל רבינוביץ', הוביל אותן.
"אם יש דבר אחד שאתה לא יכול לעשות יותר מדי ממנו, זה להתפלל למען בריאות העולם כולו", אמר השגריר. "הייתה לי את הזכות להתפלל במקום הקדוש הזו למען אנשים שאני מכיר היטב שנדבקו בקורונה - וגם למען כאלה שאינני מכיר כלל וחיובים לקורונה. אני מאחל לכולם רפואה שלמה והחלמה מהירה". ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, איחל "שנוכל בפסח הקרוב באמת לעשות פה ברכת כהנים המונית בעזרת ה'".
המתפללים הם תושבי העיר העתיקה בירושלים, שהגיעו בהתאם להנחיות. מידי שנה פוקדים את הכותל המערבי בימי חול המועד כ-750 אלף מבקרים שעולים לרגל. "במקום מאות כהנים, ובמקום רבבות של משפחות שהיו מגיעות מרחבי הארץ, נמצאות פה משפחות בודדות מתושבי העיר העתיקה - רק כמאתיים איש, עם כמה עשרות בודדות של כהנים", אומרת יוהנה ביסראור מהקרן למורשת הכותל המערבי. "זה מראה באמת נדיר אבל לא ויתרנו על המסורת, במיוחד בשנה הזו. דווקא השנה צריך את הברכה הזו שהיא ברכה שמוכרת בשמירה על הנזיקין".

3 צפייה בגלריה
הכהן דיוויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל, בתפילה בכותל
הכהן דיוויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל, בתפילה בכותל
הכהן דיוויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל, בתפילה בכותל
(הקרן למורשת הכותל המערבי)
מול המוני המתפללים שיצטרפו איש-איש מביתו, עמדו הכהנים כשהם מכסים את פניהם בטליתות, ונושאים את "הברכה המשולשת", שנוסחה נכתב בתורה: "יברכך ה' וישמרך, יאר ה' פניו אליך ויחונך, יישא ה' פניו אליך וישם לך שלום". בזמני שגרה היא נאמרת מדי בוקר, כל ימות השנה, בכל מניין תפילה שמשתתף בו כהן אחד או יותר.
3 צפייה בגלריה
ברכת הכהנים
ברכת הכהנים
ברכת הכהנים
(הקרן למורשת הכותל המערבי)
הברכה שהפכה להמונית בכותל, נוסדה בזמן מלחמת ההתשה (בשנת 1970), והיא נערכת פעמיים בשנה. מי שחידש את המנהג הוא יהודי ירושלמי בשם רבי מנחם מנדל גפנר. באחת מתפילותיו בכותל, נזכר גפנר במדרש המתאר את סגולתה וברכתה של ברכת הכהנים, גם בזמן שבית המקדש חרב - והחליט להחזיר עטרה ליושנה. נכדו, הרב ברוך ברנדויין, טען כי מאז חידוש המנהג, נערכו כבר יותר מ-100 אירועי ברכת כהנים המונית בכותל. בין השאר נישאת התפילה שבסוכות הקרוב יחודש המנהג כקדם, וההמונים ישובו להתברך בכותל.
השילוב בין התפרצות הקורונה לחגי תשרי הוליד גם יוזמות יפות ומקוריות, כמו זו של הרב נחמיה רוטנברג מסביון, שחיבר תפילה מיוחדת לשמירה על הצוותים הרפואיים. היא נוסחה בתמיכת הרבנים הראשיים לישראל, המציעים לציבור לאמצה ולאומרה בבתי הכנסת ובריכוזי התפילה השונים. וזו לשונה:
"מי שברך אבותינו... הוא יברך את הרופאים והרופאות, האחים והאחיות וכל צוותי הרפואי ושרותי החירום, העובדים ללא ליאות, מוסרים את נפשם ומטפלים בעמך ישראל ובכל אזרחי מדינת ישראל. הקדוש ברוך-הוא ישמרם ויצילם מכל צרה וצוקה ומכל נגע ומחלה וישלח ברכה והצלחה במעשה ידיהם. ייתן להם השם אלוהינו עוז וגבורה להצליח בדרכם ובמשימתם, להאזין למכאובי החולים לסבלם ולדאגתם, ולרפאם ברפואת הנפש וברפואת הגוף".