אחרי כמעט 40 יום של סליחות – הגיעה ההזדמנות האחרונה: המוני מאמינים מרחבי העולם היהודי נשאו הלילה (אור ליום ג') את התפילות והפיוטים המיוחדים של "הימים הנוראים" בפעם האחרונה לשנה זו, לקראת שיאם של ימי הדין – ערב יום הכיפורים. כמדי שנה העברנו כאן בשידור חי את עצרת הסליחות המרכזית מרחבת הכותל המערבי.
<<הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

עצרת הסליחות המרכזית החלה בחצות, כפי המסורת, בהשתתפות הרבנים הראשיים לישראל, הרב דוד לאו והראשון לציון יצחק יוסף, ובהשתתפות רב הכותל והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ', וראש העיר ירושלים, משה ליאון. משה חבושה – מבכירי הפייטנים והיוצרים הישראלים – הוביל את הסליחות.

"הרבה עוצמה של התקרבות"

האירוע השנתי באתר הקדוש נחשב מדי שנה לגדול וההמוני ביותר, כשעשרות-אלפי אנשים מצטופפים בירושלים בואכה רחבת הכותל המערבי, והוא מהווה את שיאם של 12 ערבי סליחות מרכזיים שהתקיימו בכותל לאורך תקופת הימים הנוראים. לאחר שנתיים של קורונה והגבלות, ממלאים רבבות אנשים את רחבת הכותל ללא קפסולות או תו ירוק.
2 צפייה בגלריה
סליחות בכותל
סליחות בכותל
סליחות בכותל לקראת יום הכיפורים
(צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)
בין ההמונים שנהרו לכותל, גם הזמר הראל מויאל. "כירושלמי גאה, שנים לא הייתי בכותל", הוא מודה. "כשזה היה קרוב לבית, לא תמיד הלכנו. פתאום להגיע אחרי כמה שנים שלא הייתי כאן, יש לזה הרגשה אחרת, עם הרבה עוצמה של התקרבות לקדוש ברוך-הוא".
מויאל מצביע לעבר גשר המוגרבים, המוביל להר הבית, ומציין: "המקום הזה מזכיר לי את השירות הצבאי שלי, שהיה לפני די הרבה זמן. היינו יושבים עם הקסדות והשכפ"צים, ומחכים שעות ביום שישי בצהריים. זה מזכיר לי הרבה דברים טובים ומרגשים".

הערב העמוס בשנה

גיא אסייג, תושב חולון, סיפר כי הוא "מנהל אורח חיים חילוני לגמרי, אבל איכשהו תמיד לפני יום כיפור מרגישים את הזיקה לדת. מרגישים שצריך לבוא, להתחבר קצת, לחזור לשורשים, לתפילות, לדת שלנו ולאלוהים". רועי צוברי, אף הוא מחולון, מעיד כי "בשבילי הכותל זה המקום הכי קדוש ללב של העם היהודי, ובשבילי הוא הכי קרוב שבעולם. בכל פעם שאני מגיע לכותל אני מתרגש עוד יותר שהגעתי לסליחות האחרונות לפני יום כיפור, זה הדבר הכי מרגש והכי מצמרר, שגורם לך לרעידות בלב".
"הגענו שעתיים לפני הזמן, כדי להספיק, כי אם היינו מגיעים רק שעה לפני הזמן כבר לא הייתה כניסה לכותל", אומרת סימונה מקריית מלאכי. "באים, מתפללים לבורא עולם, מבקשים על כל עם ישראל. ברכה והצלחה ושלום בעם".
2 צפייה בגלריה
סליחות בכותל
סליחות בכותל
"מתפללים ומבקשים ברכה, הצלחה ושלום בעם"
(צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)
יואהנה ביסרואר מהקרן למורשת הכותל המערבי: "הערב מגיע השיא של מעמדי הסליחות של החודש האחרון, 30 יום שבהם לילה אחר לילה מגיעים רבבות של אנשים מרחבי הארץ לאמירת סליחות ברחבת הכותל המערבי. הקרן למורשת הכותל, משטרת ישראל ועיריית ירושלים ערוכות כולן לקבלת עשרות-אלפי עולי הרגל שעומדים להגיע לכאן הלילה".
בני עדות המזרח מזמרים בהכנעה "חטאנו לפניך, רחם עלינו", האשכנזים מתחננים בפעם האחרונה "שמע קולנו, חוס ורחם עלינו" – והכול מכינים עצמם נפשית ופיזית, בחשבון נפש ועם הרבה אוכל, לתפילת "כל נדרי" שתפתח את יום הכיפורים ול-25 שעות של צום (היכנסו כאן כדי ללמוד להתמודד עם הצום).
לפי ההלכה החל משלישי בערב ועד צאת הכוכבים שלמחרת (יום רביעי), יש להימנע ממאכל, ממשתה, מנעילת נעלי עור, מרחיצה וסיכה וכן מקיום יחסי מין. עם סיום יום הכיפורים לאחר תפילת "נעילה", בתקיעת שופר, מתוך אווירה של שלמות טהרה, נהוג "להזדרז במצוות" ולהתחיל לבנות עוד באותו הלילה את הסוכה, לקראת החג שיחול בשבוע הבא.
פורסם לראשונה: 17:28, 25.09.20