כמה עשרות חסידים תקועים על מטוס בקייב, בשתי טיסות לפחות שהגיעו מפריז ומלונדון. החסידים – בדרכם לאומן – אינם ישראלים בחלקם. לטענתם, לאחר בדיקת דרכונים, משהתבררה זהותם היהודית, נאסר עליהם לרדת מהמטוס והם יגורשו חזרה לצרפת ולאנגליה.
במקרה אחד מדובר בקבוצה של 30 יהודים שיצאו כבר ביום רביעי מישראל לקייב, עוד לפני הסגר, עם קונקשן בפריז. שם, הם טוענים, לא אפשרו להם לעלות לטיסה, והם נאלצו לבלות את השבת בפריז, עד שהיום (א') עלו על הטיסה.
כשנחתו באוקראינה בצהריים, לדבריהם, לא אפשרו להם לרדת מהמטוס. נוסעים תיארו שוטרים שעלו ועשו חיפוש בתיקים ובשקיות - מי מסתיר סממנים יהודיים כגון חליפות, ספרי תורה וטליתות. במקום התפתחו עימותים. לדברי הנוסעים היהודים, האוקראינים סגרו עליהם את הדלתות.


"פעלנו לפי חוק, והם לא אפשרו לנו להיכנס"

"חצי מאתנו ישראלים וחצי אמריקאים", מספר ל-ynet נחמן קוסטנטינר המעוכב במטוס. "מאז אחת בצהריים אנחנו כאן, ואני מדבר אתכם בשקט כי החיילים האוקראינים לוקחים טלפונים כשהם רואים שאנחנו מצלמים או משוחחים". גם באחד הסרטונים המובאים פה נראה חייל אוקראיני צועק לעבר נוסע שצילם אותו להפסיק לצלם.

3 צפייה בגלריה
 נוסעים העידו כי החיילים הכו את החסיד בקת של רובה
 נוסעים העידו כי החיילים הכו את החסיד בקת של רובה
נוסעים העידו כי החיילים הכו את החסיד בקת של רובה

לדבריו, "לרוב הקבוצה יש פה טיסות קונקשן באוקראינה, וזה אומר שאנחנו מפסידים אותן וזה בלגן גדול מאוד". קוסטנטינר טוען לאפליה מכוונת: "יצאנו ביום רביעי בלילה", הוא מספר. "בחמישי בבוקר המראנו לפריז. על פי חוק יכולנו לעשות את זה עדיין (החקיקה נכנסה לתוקף בחצות שבין חמישי לשישי). בשישי הייתה לנו טיסת קונקשן לקייב, אבל הם ביטלו לנו את הטיסה".
לטענתו, "גם לפי החוק האוקראיני אם יש טיסה תוך 48 שעות, אפשר לצאת לגבול אוקראינה אבל הם לא התייחסו לזה בכלל. הראיתי להם את כרטיס הטיסה שלי".

"שלושה בקבוקים לשלושים איש"

במקרה אחר של חסידים שהגיעו בטיסה של חברת ריינאייר מלונדון, הם עוכבו וגורשו בחזרה באותה הטיסה. חיילים אוקראינים העלו אותם בכוח למטוס. בשני המקרים טענו הנוסעים כי האוקראינים בדקו את הדרכונים עוד על המטוס, וכי נוסעים בעלי חזות לא יהודית ובעלי דרכונים זרים הורשו להיכנס, בעוד שנוסעים חובשי כיפה – גם בעלי אזרחות זרה – נדרשו לחזור למדינות המוצא.


קבוצה נוספת של חסידים נמצאת בגבול שבין בלארוס לאוקראינה. גם הם מנועים מלהיכנס לאוקראינה ולא מוכנים לזוז. בסך הכול, בכל המקרים, מדובר בכמה עשרות אנשים. הרשויות באוקראינה טוענות מנגד כי החסידים ניסו להערים על המדינה ולהיכנס לאומן, אך אלה טוענים, כאמור, כי כאשר המריאו מהארץ זה היה עוד חוקי.
על מטוס "אייר פראנס" התפתחו עימותים והנוסעים מדווחים כי אדם אחד נעצר. בשל העימותים מתעכבת ההמראה חזרה לפריז כבר בארבע שעות. הנוסעים מנגד, טוענים כי לא נאמר להם דבר וכי הם כלואים על מטוס צרפתי, תחת שמירה של חיילים אוקראינים, ללא מזון מאתמול בלילה – כאשר מאז הנחיתה, באחת בצהריים, ניתנו לשלושים הנוסעים – בהם ילדים – שלושה בקבוקי שתייה בלבד.

3 צפייה בגלריה
 המהומה על מטוס "אייר פראנס" בקייב
 המהומה על מטוס "אייר פראנס" בקייב
המהומה על מטוס "אייר פראנס" בקייב

הצוות טוען כי ייתן מים לנוסעים אם ישבו בכסאותיהם, אך הנוסעים מתגודדים על הדלתות וחוששים לשבת שמא המטוס ימריא. הנוסעים מתארים בכי של ילדים, ומהאלימות נפצע אחד הנוסעים באורח קל לאחר שלדבריו הוכה בקת של רובה.
"הכניסו לפה שלושה בקבוקים לשלושים איש", קוסטנטינר אומר. "אנשים פה מותשים לגמרי. אוכל אין לנו מאתמול בלילה. אנחנו רעבים וצמאים, 30 איש על סף עילפון. קברניט המטוס אפשר לחיילים אוקראינים לעלות למטוס ולהחטיף לנו מכות. ילדים פה מיררו בבכי. זה היה מחזה זוועות. איך קברניט צרפתי נתן לזה לקרות – אני לא מצליח להבין. סמכנו על 'אייר פראנס'".
תגובת "אייר פראנס" טרם התקבלה.