3 צפייה בגלריה
 סעיף 4 - של התאריך העברי - ריק
 סעיף 4 - של התאריך העברי - ריק
סעיף 4 - של התאריך העברי - ריק

מיהו יהודי – גם ברשיונות נהיגה: עולה חדשה-ישנה מאחת ממדינות חבר העמים לשעבר, קיבלה הודעת חידוש רישיון נהיגה ותשלום אגרה, כמקובל לאחר עשור – אך גילתה כי הרישיון שנשלח אליה קצת אחר: בסעיף תאריך הלידה נרשם תאריך הלידה הלועזי שלה, ובמיקום השמור לתאריך העברי, לא נרשם דבר. לעולה, ס', שעברה גיור רפורמי - הובהר בשיחת טלפון כי הסעיף העברי מיועד "ליהודים בלבד".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות>>
"לפני ארבע שנים עברתי גיור רפורמי, ובתמצית הרישום של מנהל האוכלוסין אני רשומה כיהודייה", היא מספרת ל-ynet. "לא הבנתי מה זה. התקשרתי למשרד התחבורה ולא הבינו מה אני רוצה בכלל. אחרי שהסברתי, אמרו לי 'אה נכון, זה חשוב לך?' אמרתי שזה חשוב לי מאוד, ומהשיחה הבנתי שרק ליהודים כותבים תאריך עברי".
לדברי ס', "אני יהודייה לכל דבר. בהתחלה חשבתי שזו טעות, אבל כששלחו לי רישיון נוסף שוב הייתה אותה הבעיה. אני לא מבינה למה אני אחרת?" עם השאלה הזו היא פנתה למרכז לסיוע המשפטי לעולים של התנועה ליהדות מתקדמת. עו"ד ניקול מאור ביקשה משרת התחבורה, מירי רגב, וממנכ"ל המשרד, עופר מלכה - לתקן את הרישום.
"לאחר בירור, ס' נדהמה לגלות כי בתחילת שנת 2019 נעשה שינוי במרכיבי רישיון הנהיגה, ובסעיף 4 נרשם תאריך לידה עברי, אבל זאת, על פי הסבר מנציג משרד הרישוי, 'רק ליהודים'", נכתב. "לא ברור כלל מדוע דתו ו/או לאומו של אזרח מועבר מרשות האוכלוסין למשרד הרישוי, שכן דתו ולאומו של אזרח אינם בין הנתונים הנחוצים לצורך הוצאת רישיון הנהיגה, והעברת מידע מסוג זה מהווה, לכאורה, פגיעה אסורה בפרטיותו של האזרח".
עוד הוסיפה עו"ד מאור, כי על פי פקודת התעבורה, תאריך הלידה העברי אמור להירשם באופן אוטומטי לכל תושבי המדינה, אלא אם ביקשו אחרת. "על איזה בסיס קובעים הנציגים 'מיהו יהודי' ומי לאו! הרי מרשתי רשומה כיהודייה במרשם האוכלוסין משנת 2016", כתבה. "אין כל בסיס שבדין להבחין בינה לבין יהודי מלידה".
הוספת התאריך העברי לרישיון הנהיגה הוחלה לפני כשנה. במשרד הרישוי נערכו לתרחיש שבו ישראלים לא יהיו מעוניינים בתאריך העברי ואפשרו לבטל אותו - אך לתרחיש ההפוך, ככל הנראה, לא נערכו.

"לא מקרה בודד"

בתנועה הרפורמית מדגישים כי זה אינו מקרה בודד. ס' היא לא היחידה שהופלתה ברישום רישיון הנהיגה שלה. עו"ד מאור, מנהלת מרכזי הסיוע לעולים של התנועה הרפורמית, אמרה ל-ynet כי "עולות כאן תהיות רבות לגבי התנהלות רשות האוכלוסין מחד גיסא, ומשרד הרישוי מאידך גיסא. לכאורה, אין לרשות האוכלוסין כל סמכות להעביר מידע אודות הדת והלאום של הפרט למשרד הרישוי, ואין למשרד הרישוי כל סמכות להבחין בין אזרחי המדינה. אנו קוראים לשתי הרשויות לעשות בדק בית מיידי ויסודי, וקוראים למשרד הרישוי לכבד את הסמכויות שניתנו לו על פי חוק ולא לחרוג מהן באופן המהווה אפליה אסורה".
במשרד התחבורה מסרו בתגובה: תאריך הלידה העברי מוטמע ברישיון הנהיגה על פי חוק. המידע עצמו מועבר באמצעות ממשק מחשב מרשות האוכלוסין לרשות הרישוי. לאזרח עומדת הזכות לפנות לרשות הרישוי בדרישה למחוק את תאריך הלידה העברי מכל סיבה שהיא. ככל שאזרח לא עשה זאת ותאריך הלידה העברי עדיין אינו מוטבע ברישיון הנהיגה, הרי שיש לבדוק זאת מול רשות האוכלוסין האחראית על רישום בסיסי של כל אזרח".
מנכ"ל התנועה הרפורמית, הרב גלעד קריב, אמר כי "סיפורה של ס' הוא דוגמה אחת מני רבות להתנהלות הגסה של רשויות המדינה כלפי אנשים ונשים שכרכו את גורלם ועתידם עם העם היהודי ועם החברה הישראלית, ולא פחות מכך, לניסיון הפסול להבחין בין אזרחים ישראלים על בסיס של לאום ודת. התנהלות זו פוגעת בעת ובעונה אחת בערכיה הדמוקרטיים של מדינת ישראל ובזהותה היהודית".

3 צפייה בגלריה
( משמאל: מתוך אתר משרד הפנים)