3 צפייה בגלריה
הטיפים הקבליים
הטיפים הקבליים
הטיפים הקבליים
(בית המכירות הפומביות קדם)
עם כל הכבוד לקבינט ולפרויקטור, כדי לנצח את הקורונה כדאי להקשיב גם לספרים הקדושים. כתב יד עתיק של רבי חיים ויטאל, אחד מגדולי המקובלים בהיסטוריה היהודית, שנחשף לאחרונה, מספק רשימת סגולות ורפואות ל"זמן מגפה" - חלקן בדרך הטבע ואחרות על פי "תורת הסוד". לצד ההנחיות הגשמיות המוכרות, שכפי הנראה היו כבר אז דבר מובן מאליו, כמו סגר וריחוק חברתי, מעניק הצדיק גם טיפים רוחניים, למשל: "השתדלות גדולה במידת השמחה והתרחקות מדאגה ועצבות", כמתכון מנצח נגד הנגיף.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
רבי חיים ויטאל, המקובל בן המאה ה-16, היה בכיר תלמידיו של האר״י הקדוש, רבי יצחק לוריא אשכנזי, והוא נחשב למקור המוסמך והאמין ביותר לתורתו, שהובילה למהפכה היסטורית בתורת הקבלה ובמחשבת ישראל. המסמך המדובר, הנחשף כעת על ידי בית המכירות הפומביות "קדם" בירושלים, לקראת מכירתו בשבוע הבא - הוא דף מלפני כ-450 שנה הכתוב משני צדיו, וכולל יותר מ-150 שורות בכתב ידו של המקובל.

ריחוק חברתי וטיפים רוחניים

תחת הכותרת "עניין זמן המגפה ב"מ (בר מינן)", מופיעות בו, כאמור, עצות וסגולות רבות להצלה מפניה. בהנחיות ה"גשמיות" כתב הרב ויטאל: "הנהגת הבריאות היא שייסגר בבית א' (אחד) ולא ייכנס שם שום אדם שאינו נזהר מלהתחבר עם בני אדם... ואם איזה אדם מדבר עמו בהיותו מחוץ לבית - גם צריך שיתרחק עד שלא יגיע אליו ההבל (הבל הפה) של האיש ההוא".
3 צפייה בגלריה
ההנחיות הרפואיות
ההנחיות הרפואיות
ההנחיות הרפואיות
(בית המכירות הפומביות קדם)
עוד כתב: "אדם ייזהר משייכנסו אצלו עד אשר ירוחצו הבגדים או האדם... ואחר כך יעברו עליו ארבעים יום ואז יכניסם לביתו". לגבי העברת דברי מאכל בין שני אנשים מיד ליד, הזהיר כי הדבר מותר רק "באופן זה שהמביאו יניחנו על גבי קרקע וזה ייקחנו משם... ואם מעלהו דרך חלון - לא יאחזנו וימשכנו בחבל, או בחוט של צמר או פשתן או משי או צמר גפן, אלא בחבל של גמי ונצרי דקל וכיוצא בו".
לצד זה העניק הצדיק גם טיפים רוחניים, "שכל הזמן ההוא לא יקבל שום דאגה ועצבות כלל ואדרבה ישמח עצמו בכל מיני שמחה", והוסיף "כוונות ופסוקים" עם סגולות קבליות שונות – כמו אמירת הפסוק "ואני אשיר עוזך" שלוש פעמים ישר והפוך (כפי ששמע מחברו, רבי יום-טוב צהלון, בשם רבם האר"י), וכן פרשיות ופסוקים נוספים מן התורה עם רמזים שונים וכוונות של שמות קדושים שיש לחשוב עליהם.
3 צפייה בגלריה
הטקסט הקבלי המלא
הטקסט הקבלי המלא
הטקסט הקבלי המלא
(בית המכירות הפומביות קדם)
מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות "קדם", תיאר את ההתרגשות עם גילוי המסמך העתיק, ואמר: "כשראינו לראשונה את כתב היד חשנו כמי שקיבלו דרישת שלום ישירה מדור אחר. הדברים של הרב ויטאל כל כך אקטואליים ורלוונטיים לזמן שלנו שזה הדהים אותנו. אנו שמחים על כך שהתאפשר לנו לחשוף את כתב היד הזה לעולם, ולספר את סיפורו דווקא בתקופה הזו".
קראו עוד בערוץ היהדות: