השליטה החרדית במינוי דיינים מגיעה לסיומה: השר לשירותי דת, מתן כהנא, צפוי להביא בשבוע הבא לאישור הממשלה הצעת חוק להגדלת הייצוג הנשי בוועדה, באופן שלמעשה ישנה לראשונה מזה שנים את יחסי הכוחות בה - ויעניק רוב לנציגים הדתיים-לאומיים והחילונים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מטרת המהלך היא להביא למינויים של כמה שיותר רבנים ציונים ובוגרי צבא המעורבים בחברה הישראלית, בתקווה כי אלה ינהיגו קו הלכתי המצמצם את היתרון המובנה לגברים בדין הדתי, חותר לשוויון ופותר את מצוקת הנשים מסורבות הגט והעגונות.

יחסי הכוחות משתנים

בוועדה לבחירת דיינים, אחד עשר חברים: שני שרים, שני חברי כנסת (נהוג שאחד מהקואליציה ואחד מהאופוזיציה), שני הרבנים הראשיים לישראל, שני דיינים מבית הדין הרבני הגדול, שני נציגי לשכת עורכי הדין וטוענת רבנית הממונה על ידי השר לשירותי דת. כאשר ש"ס ויהדות התורה היו חלק מהקואליציה, הן דרשו כי אחד השרים ואחד הח"כים יהיה מטעמן - וקיבלו. כך, יחד עם הרבנים הראשיים והדיינים, הם הבטיחו רוב קבוע של שישה חרדים מול חמישה דתיים וחילונים, והמינויים היו בהתאם.
1 צפייה בגלריה
כך נראתה הוועדה בעבר
כך נראתה הוועדה בעבר
כך נראתה הוועדה בעבר
הנוהג המקובל בכל אותן שנים היה ששני-שלישים מהדיינים הנבחרים הם חרדים (ובתוכם חלוקה קבועה למועמדים הנתמכים על ידי ש"ס ולאלה הנתמכים על ידי יהדות התורה), ושליש נוסף הם רבנים דתיים-לאומיים. החרדים ניצלו את שליטתם בוועדה כדי להטיל וטו על מועמדים הנחשבים ליברלים יחסית או עצמאיים מדי בפסיקותיהם (כמו למשל רבני ארגון צהר), כך שלמעשה גם הדיינים הציונים שמונו היו שמרנים שנבחרו על ידם בקפידה, וכמעט שלא השפיעו על הקו השולט בבית הדין.
מתן כהנאמתן כהנאצילום: קובי קואנקס
כעת, לקראת מינויים בשנה הקרובה של שישה רבנים אזוריים (מחוזיים) ושלושה לבית הדין הגדול (עליונים), מבקש השר לשירותי דת החדש לקדם הצעה, ולפיה מחצית מהנציגים הפוליטיים בוועדת הבחירה יהיו נשים. מכיוון שהשרים בוועדה הם שניהם גברים - כהנא עצמו, כיו"ר, וזאב אלקין - הרי שהייצוג הנשי יהיה צריך להיות מקרב הח"כים. במפלגות החרדיות, כידוע, אין נשים, והמשמעות היא כי הן לא ייוצגו בה כלל.
המהלך המתוחכם מעוגן בהסכמים הקואליציוניים, ולפיכך צפוי לזכות לתמיכת הקואליציה ולהיות מאושר בכנסת. אם אכן יצא לפועל, יהיו רק ארבעה חרדים בוועדה - שני הרבנים הראשיים ושני הדיינים – מול שבעה דתיים וחילונים. מבחינת השר כהנא, שיביא להצבעה באותה ישיבת ממשלה גם את מינוי מועמדו למנכ"ל המשרד, שמעון (מוני) מעתוק, מדובר בצעד ראשון לכיבוש מנגנוני שירותי הדת ובחירת הרבנים על ידי מפלגת ימינה, אחרי שנים של שליטה חרדית מוחלטת.