השנה חוגגים את ליל הסדר במוצאי השבת, אירוע נדיר יחסית עם יתרון גדול - מגיעים לארוחה החגיגית אחרי שינה טובה בצהריים, ולא באפיסת כוחות. מצד שני, החיבור של שבת וחג יוצר שלל בעיות הלכתיות ומנהגים יוצאי דופן.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
איך אוכלים סעודת שבת עם חמץ בערב פסח? מתי מסיימים את הסעודה השלישית? (רמז, מוקדם בבוקר). אז מתי מתפללים שחרית של שבת? ומה עושים עם החמץ שנשאר, למען ה'? הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני "צהר" ורב היישוב שוהם; הרב יוסף צבי רימון, רב המרכז האקדמי לב וראש עמותות "סולמות" ו"לאופק" והרב אורן דובדבני, ראש ארגון "כשרות צהר" - כאן כדי לעשות סדר.

יום חמישי, י"ב ניסן (25.3.21)

מכירת חמץ
טיפ: יש לציין כי אתם מוכרים גם את החמץ שהשארתם במגירות השולחן שבמקום העבודה שלכם.
3 צפייה בגלריה
כך נמכר החמץ בערב פסח 2020 - בזום
כך נמכר החמץ בערב פסח 2020 - בזום
כך נמכר החמץ בערב פסח 2020 - בזום
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
בדיקת חמץ
השנה מקדימים את "בדיקת החמץ" ומקיימים אותה בלילה שבין חמישי לשישי (רצוי מיד אחרי צאת הכוכבים, בסביבות השעה 18:20). המנהג כולל הסתרה של עשר חתיכות חמץ עטופות היטב, בחדרים שונים בבית.
החיפוש נעשה בעזרת נר או פנס, והחמץ אמור להישרף ביום שלמחרת (שישי). מטרת הבדיקה היא לוודא שלא נשכח חמץ בפינה עלומה. בשנה האחרונה, בגלל הקורונה, למדנו, עבדנו ואכלנו במקומות חריגים - ולכן החיפוש צריך להיות קפדני מתמיד.
הבדיקה אמורה לכלול גם את המחסן, החצר ואפילו תא הכפפות ברכב המשפחתי. בתום הבדיקה אומרים את נוסח "ביטול החמץ" ("כל חמירא").
טיפ 1: מי שמחביא את החמץ, ירשום על פתק באיזה מקום הוא החביא אותו (כמעט תמיד תהיה חתיכת חמץ שהוחבאה היטב וקשה לזכור היכן היא הונחה).
טיפ 2: חפשו בתיקי האוכל של הילדים ובמגירות הצעצועים שלהם. בשניהם נהוג לאחסן לתקופות ארוכות כריכים ופירות שהתעפשו וחטיפים שפג תוקפם.
טיפ 3: מותר לבצע בדיקה של כל הבית מוקדם מהזמן המקובל, אך ללא ברכה, ולהותיר חדר אחד לא בדוק. כך אפשר יהיה לבצע את המנהג העתיק בזמן המיועד לבדיקה, בחדר אחד בלבד, במהירות ובברכה.
תענית בכורות
ברוב עדות ישראל נהוג שהבכורות מתענים בערב פסח, או משתתפים בטקס "סיום מסכת" מהתלמוד הבבלי שאחריה נהוג לקיים סעודת מצווה. מכיוון שלא מתענים בשבת, התענית או סיום המסכת מתבצעים כבר ביום חמישי (היום).
טיפ: אם החלטתם ללמוד מסכת בעצמכם, כדאי לבחור ב"חגיגה" או "מגילה". הן קצרות, קלות-יחסית וכוללות מדרשים ואגדות מרתקות.

יום שישי, י"ג ניסן (26.3.21)

שריפת חמץ
שורפים את החמץ (למעט מה שמשאירים לסעודות השבת), עד "סוף שעה חמישית".
3 צפייה בגלריה
ביעור חמץ לקראת חג הפסח
ביעור חמץ לקראת חג הפסח
ביעור חמץ לקראת חג הפסח
(צילום: EPA)
סוף זמן שריפת חמץ: ירושלים: 11:28, תל אביב: 11:30, חיפה: 11:29.
השנה לא אומרים בזמן השריפה את נוסח "ביעור החמץ" ("כל חמירא וחמיעא") כי בשבת עדיין אוכלים חמץ. מי ששכחו או לא הספיקו בבוקר, יכולים לשרוף עד כניסת השבת.
אזהרה: יש לבצע את השריפה של החמץ רק במתקנים הייעודיים של הרשות המקומית ולא להשתמש בחומרים דליקים. בשנה שעברה אירע אסון כאשר רב מבית שמש (45) התעקש לבצע ביעור חמץ במרפסת ביתו נוכח הגבלות ההתקהלות שאסרו על שריפת החמץ. הוא השתמש בחומר דליק, נכווה קשה, בהמשך מת מפצעיו והותיר אחריו אלמנה ושלושה יתומים.
הכנה לשבת ולחג
שומרי שבת מקפידים שלא להכין דברים משבת לחג (שכן השבת נחשבת לקדושה יותר), לכן כדאי להכין כבר ביום שישי את הפריטים של "קערת הסדר": צליית "זרוע", בדיקת החסה למרור, בישול ביצה לקערה ולכל המסובים, חרוסת, ריסוק "חריין" למרור והכנת מי מלח.
טיפ לשומרי השבת והחג: יש לכוון שעון שבת כך שיהיה מותאם גם לסעודה של ליל הסדר. אם נזכרתם רק בליל הסדר, לפני שהאור כבה - מותר "להאריך שעון שבת", כך שהאור או המזגן יכבו יותר מאוחר (האיסור הוא רק "לקצר", כלומר לגרום למכשיר חשמלי לסיים את פעולתו לפני הזמן שתוכנן).
את כלי החמץ מומלץ מאוד לאפסן כבר לפני השבת. את הבישולים לשבת רצוי לעשות בכלים כשרים לפסח ועם מוצרים כשרים לפסח. לחלופין, ניתן לאכול בכלים חד-פעמיים.
הדלקת נרות שבת
(הזמנים למעלה)
בזמן הדלקת נרות השבת יש להדליק גם "נר נשמה" (רצוי של 48 שעות), כדי שבצאת השבת הוא ישמש ל"העברת אש" לצורך הדלקת נרות חג.
סעודת שבת
בסעודה של שישי בערב וגם בשבת בבוקר, יש לברך על "לחם משנה" (מברכים על שני מאפים). ברוב העדות נהוג שלא לאכול מצה בערב פסח, אז כדי שלא לאכול לחם בכלים של החג - מומלץ לקנות פיתות או לחמניות קטנות שאינן משאירות פירורים.
יש לאכול את החמץ במרפסת או בחצר, לשטוף היטב ידיים ורק אז להתיישב ולאכול את סעודת השבת בכלי פסח (או בחד-פעמי).
גם אשכנזים יכולים לאכול קטניות בשישי בערב ובשבת בבוקר, ויש אשכנזים שגם אוכלים בסעודות אלו "מצה עשירה" (אך לא בכלי הפסח).
טיפ 1: גם אשכנזים ששומרים על מנהג אבותיהם ולא אוכלים קטניות בפסח, יכולים לאכול לאורך כל החג מוצרים ש"מכילים קטניות" וגם את חלק ממוצרי הבסיס שעליהם אין כיתוב "כשר לפסח". לחצו כאן כדי לראות את הרשימה המלאה וההסבר המקיף.
טיפ 2: אכילה בשבת הזו בכלים חד-פעמיים, מעל מפה חד-פעמית, חוסכת הרבה כאבי ראש ובעיות הלכתיות. בנוסף, שימוש בתבניות חד-פעמיות לחימום האוכל, גם יחסוך מכם את הוויכוח ההלכתי בשאלה האם מותר לשטוף סירים בשבת.

שבת, י"ד ניסן (27.3.21)

תפילה וסעודה
בשבת זו מתפללים מוקדם בבוקר, כדי להספיק לאכול את סעודת השבת בגלל סוף זמן אכילת החמץ (ראו למעלה). מתחילים את הסעודה באכילת חמץ (רחוק מכלי הפסח, רצוי בחוץ). לאחר מכן יש לנער את הבגדים מפירורי החמץ שאולי נשארו עליהם, לשטוף היטב את הפה והידיים - ומשתדלים לטאטא את המקום שבו אכלנו. את הפירורים והלכלוך משליכים לפח הזבל הציבורי שנמצא ברשות הרבים.
ביעור חמץ
את החמץ שנשאר לאחר סוף זמן האכילה, יש לבער. אפשר לתת אותו לכלב או חתול, או לפורר אותו ברשות הרבים. ניתן גם להפוך אותו ללא אכיל בעזרת השלכה לשירותים, או לשפוך עליו חומר שהופך אותו ללא ראוי למאכל בעזרת אקונומיקה, סבון נוזלי או חומר דומה.
בזמן הביעור אומרים "כל חמירא וחמיעא" (הנוסח שבו אנו מבטלים ומפקירים את החמץ שאולי נשכח ברשותנו).
סוף זמן ביעור חמץ ואמירת "כל חמירא": ירושלים: 11:27, תל אביב: 11:29, חיפה: 11:28.
מנחה וסעודה שלישית
יש המשתדלים להקדים את תפילת תפילת המנחה, אך בגלל שעון הקיץ שיוזז הלילה (אור ליום ו'), ניתן להתפלל רק אחרי 13:15.
לאחר מכן אוכלים סעודה שלישית קלה בלבד, כדי שנאכל את סעודת ליל הסדר כשאנחנו רעבים. אפשרות זו מתאימה גם לספרדים שמקפידים לאכול סעודה שלישית לאחר חצות היום.
האשכנזים שנוהגים לאכול סעודה שלישית לפני חצות היום (על לחם), יכולים בתום תפילת מוסף לשבת לסעודה קלה, ולאכול רק מנה ראשונה, לברך ברכת המזון - ואחרי חצי שעה לאכול את שאר הסעודה.
יש המקפידים שלא להתפלל "מנחה גדולה", אלא דווקא לאחר אותה, כדי לסמוך התפילה לשעת שחיטת קורבן הפסח. לאחר תפילת מנחה נהוג לומר "סדר הקרבת קורבן פסח".

מוצאי שבת - ליל הסדר

הדלקת נרות והכנות לחג
כדי למנוע חילול שבת, הדלקת נרות החג תהיה רק לאחר צאת השבת (ראו למעלה) ואמירת "ברוך המבדיל בין קודש לקודש". הדלקת הנרות תתבצע באמצעות "העברת אש" מהנר שהודלק לפני כניסת השבת.
הכנות וסעודת הסדר
ההלכה אוסרת לבצע הכנות משבת לחג - לכן גם עריכת שולחן הסדר וחימום האוכל לסעודה זו, אמורים להתחיל רק לאחר צאת השבת.
הקידוש של ליל הסדר מכונה בראשי התיבות "יקנה"ז": יין - "בורא פרי הגפן", קידוש - "אשר בחר בנו", נר - "בורא מאורי האש", הבדלה - "המבדיל בין קודש לקודש", זמן -"שהחיינו".
טיפ: לצורך ברכת "מאורי האש" (ההבדלה) מכינים על תבנית חד-פעמית נר קטן. בזמן הקידוש מעבירים אש מנרות החג לנר הקטן, ומשאירים את הגפרור צמוד לנר כדי שייראה כאבוקה. לאחר ברכת "בורא מאורי האש" מניחים את הגפרור על התבנית מבלי לכבות את הגפרור, ומעבירים למקום בטוח - רחוק מגישה של ילדים.