במוצאי השבת שעברה פתחה יונת קפלן את המחשב, ועיניה חשכו. הרצח של דיאנה רז – מי שהייתה גורו להרבה נשים, גם חרדיות – פגש את הייאוש של הסגר שאין לו סוף, העלייה בתחלואה וכאילו לא די בכל אלה, גם תיאוריות קונספירציה של מתנגדי חיסונים. קפלן (33), מי שמנהלת את קבוצת הנשים הדתיות והחרדיות הגדולה בפייסבוק, "עכשיו תורך" (עם למעלה מ-52 אלף חברות) – החליטה לעשות מעשה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מי שזכתה לכינוי "האמא של מהפכת הדיגיטל החרדית", החליטה לרתום את הרשת החברתית לטובת שינוי מבית. פוסט שכתבה מהקישקע, מלווה בגרפיקה מיוחדת, הפך לאתגר רשת שכבש נשים חרדיות (ולא רק, גם גברים חרדים וגם נשים ממגזרים אחרים), וזכה עד כה למאות שיתופים: "עושים שלש פעולות ומצילים את החיים!" הכריזה. "עטיית מסיכה, מתחסנים בשתי מנות ונמנעים מהתקהלויות".
"הייתה אווירה נורא קשה במוצאי שבת", קפלן מספרת, בריאיון לאולפן ynet. "ובדיוק יצא קמפיין משרד הבריאות שאמר שאפשר לשמור על עצמנו בעזרת שלושה כללים: התקהלויות, מסכה וחיסון. ביקשתי מהגרפיקאית של המטה החרדי במשרד הבריאות שתעצב לי מסר עם לבבות ואהבה, מסר לנשים, בואו נעשה את זה באהבה. קראתי לקהילה שאיתי שייקחו את הוויז'ואל שלי, אפילו בלי לדבר אם לא רוצות, כדי להגיד 'רק ביחד נתגבר'.
2 צפייה בגלריה
מתוך הקמפיין
מתוך הקמפיין
מתוך הקמפיין
"ביקשתי, עזבו אתכם מאשמים. נשבר כבר לראות כמה אנו מתעסקים ב'פוגעי בלפור' ו'פוגעי הלוויות' ומי עושה את זה יותר גרוע, ואיך אנחנו מחרבים את המדינה הזאת ביחד שלובי זרוע. והייתה התגייסות מטורפת, אנשים העלו את זה לסטטוס, שזה כשלעצמו כלי תקשורת מטורף במגזר החרדי. זה היה מאוד-מאוד מרגש. קיבלנו תגובות טובות שאומרות באמת אתם יודעים מה, אפשר גם לאהוב. באמת אנחנו במלחמה על החיים פה עכשיו, ורק באהבה ננצח – זה קל וברור".
"בתוך עמי אני יושבת", כתבה, "רואה את הכאבים וההתנגדויות, את הבקשות לקריאת תהילים ולא עלינו ההודעה על כאלה שנפטרו. את הבקשות הרבות של חברות הקבוצה להרבות בתפילות לרפואת הריוניות שמאושפזות במצב קשה, ובמקביל את כמות הפייק ניוז שמופצת מבורות ומפחד גדול. אני מכירה ועובדת עם הנהלים של משרד הבריאות. צריך לתת לציבור מידע מהימן, וזו גם השליחות שלי פה".
2 צפייה בגלריה
יונת קפלן
יונת קפלן
יונת קפלן
(אלין שלג)
איך התגובות? הרי המשימה לא קשה, המאמץ לא גדול. "באתגרי רשת רק מאמצים לא גדולים עובדים. התגובות מדהימות. פנו אליי נשים מכל טווח הקשת הישראלית, אנשים עם כל הציניות שבעולם, שהרעיון הזה נגע בהם. זה היה מאוד-מאוד מרגש".

"תעשו מה שצריך ובואו נאהב"

במסגרת נטילת האחריות שקפלן דוחפת אליה, היא מעודדת את החברות הרבות להתחסן – ומספר ימים לאחר הפוסט ההוא, העלתה הבהרה שאיננה משתמעת לשתי פנים: " לא מאושרים פוסטים של מכחישות קורונה או אבק מכחישות קורונה... פייק ניוז - לא פה", שבעקבותיו הותקפה – אך לא נכנעה: "יש גוף אחד מבחינתי שאחראי על הפצת המידע המהימן - משרד הבריאות. הוא לטובתנו, הוא לא מנסה להשמיד אותנו. תיראו מופתעות".
לכן הקמפיין שלה חשוב שבעתיים: "אנחנו פה במסר של לכו להתחסן, תפסיקו להתעצבן, תעשו פעולות שנוקטות אחריות כל אחד לגופו, ללא מגזרים, פשוט כאנשים בודדים שראויים לקחת אחריות על חייהם", קפלן אומרת. "תעשו מה שצריך ובואו נאהב".