התבטאות אנטישמית בוטה של נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו: במהלך נאום לכבוד יום העצמאות של בלארוס, נשא אתמול (יום ב') הרודן נאום שכלל מה שניתן להבין כהכחשת שואה ואנטישמיות, כשהאשים את היהודים בגזל השואה של העם הבלארוסי.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"כבר אמרתי שהתחלנו לחקור את הפשעים הנאציים על אדמת בלארוס", אמר לוקשנקו. "זאת השואה של העם הבלארוסי. היהודים הרי הצליחו להוכיח את זה, וכל העולם מתכופף בפניהם. מפחדים אפילו להצביע עליהם. ואנחנו כאלה סובלניים, כאלה טובים, לא רצינו להעליב אף אחד - והגענו לכך שמעליבים אותנו".

ריבלין שלח ברכה ל"הוד רוממותו"

בראשית השבוע, ערב יום העצמאות הבלארוסי, שיגר נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, איגרת ברכה לרגל יום העצמאות ללוקשנקו. באיגרת שעוררה ביקורת רבה בישראל, כינה ריבלין את הרודן, "הוד רוממותו", וכתב כי "בשם אזרחי ישראל, יש לי הכבוד להעביר לך מכל הלב איחולים לכבוד לתושבי בלארוס לרגל יום העצמאות. אני שולח לך איחולים לרווחתך האישית ולהתקדמות המתמשכת והשגשוג של מדינתך ועמך".
1 צפייה בגלריה
 אלכסנדר לוקשנקו
 אלכסנדר לוקשנקו
אלכסנדר לוקשנקו
(צילום: AP)
הוא הוסיף כי "היחסים בין שתי האומות נטועים בהיסטוריה משותפת וארוכה. רבים מבני העם היהודי מתגוררים בבלארוס במשך מאות שנים, היגרו לישראל ותרמו תרומה רבת ערך להקמת ולצמיחת מדינת ישראל, ביניהם כמה ממנהיגי מדינתנו, כולל הנשיא הראשון ד"ר חיים ויצמן, הנשיא המנוח שמעון פרס, כמו גם שני ראשי הממשלה לשעבר, מנחם בגין ויצחק שמיר".
"קהילת יוצאי בלארוס בישראל משמשת כגשר אנושי המחזק את היחסים בין המדינות", כתב הנשיא. "הרשה לי לשלוח את ברכותנו לעם בבלארוס לרגל המאורע המשמח, ולאחל בריאות טובה והצלחה בהתגברות על אתגרי הבריאות והכלכלה של השנה שעברה".
שיגור איגרות ברכה לימי עצמאות הוא עניין שגרתי, אלא שמדינות רבות בעולם - ובהן ארה"ב והאיחוד האירופי - אינן מכירות בלגיטימיות של לוקשנקו כמנהיג בלארוס, ואף נוקטות בסנקציות נגדו ונגד ארצו לאחר חטיפתו ומעצרו של הבלוגר הבלארוסי ודיכוי אכזרי של המפגינים נגדו.
מבית הנשיא וממשרד החוץ נמסר בתגובה כי "האיגרת שוגרה על פי הנוהל הנהוג במשרד החוץ בימים לאומיים של מדינות שעימן יש למדינת ישראל קשרים דיפלומטיים".
היום (ג') נמסר ממשרד החוץ כי יזמנו את השגריר הזמני הבלארוסי לשיחה. "דבריו של נשיא בלארוס אינם מקובלים", אמרו. "לנוכח הדברים הזמין סמנכ"ל אירו-אסיה במשרד החוץ, גרי קורן, את הממונה הזמני בשגרירות בלארוס בישראל לשיחה".
יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר בפועל של הסוכנות היהודית, אמר בתגובה כי "אנחנו כאן כדי להזכיר גם לנשיא בלארוס, שערב פלישת הגרמנים לברית המועצות ביוני 1941 היו בבלארוס קרוב למליון יהודים, כולל למעלה מ-65 אלף פליטים שנמלטו מפולין לשטחיה. מכל אלה נותרו בתום המלחמה רק כמה עשרות אלפי יהודים. כל השאר הושמדו באכזריות על אדמתם. אנחנו בהסתדרות הציונית העולמית נעשה הכול כדי להמשיך להציף ולהילחם באנטישמיות, ובעיקר נעשה כל שביכולתינו לעזור ליהודים באירופה ובעולם כולו להילחם בתופעות הללו".