הסנדקית - הגרסה היהודית: ביום שישי נערכה ברוסיה ברית מילה יוצאת דופן - שליחת חב"ד במקום, רבקי זקלס, התכבדה לשמש כסנדקית, זאת למרות שעל פי המסורת היהודית, מקובל להעניק את הכבוד לגברים בלבד - לאחר שלא היה אף גבר במקום.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
האירוע החריג התרחש בעיר בריאנסק שבמערב רוסיה, שם מתגוררת זקלס (36) עם בעלה, הרב מנדי זקלס (38) וחמשת ילדיהם. "לרבקי יש מנהג קבוע - כל יום, היא מאתרת את אנשי הקהילה שחוגגים ימי הולדת באותו יום, ומתקשרת לברך אותם", מספר הרב זקלס. "לפני חודשיים הייתה אחת השיחות לבחורה צעירה שביקרה לפני שנה בקהילה שלנו, במסגרת תוכנית הצעירים יורו-סטארס. היא הופיעה פעם אחת לשיעור, ומאז לא חזרה. אשתי לא שכחה, והתקשרה לברך אותה. הבחורה מאוד התרגשה מהמחווה ושיתפה אותה שהיא בהיריון מתקדם, ומחכה לבן".
הרבנית לא היססה, והציעה מיד כי במידה שתרצה לערוך ברית - היא ובעלה יעמדו לרשותה. "בשבוע שעבר", מספר הרב בהתרגשות, "הבחורה שמתגוררת בכפר מרוחק במחוז בריאנסק שברוסיה, צלצלה אלינו לבשר לה שנולד לה בן. למרות התנגדות המשפחה היא החליטה לערוך ברית לבנה ביום השמיני, לפי ההלכה".

2 צפייה בגלריה
ברית סודית: הרב והרבנית, עם שלמה הקטן ואמו
ברית סודית: הרב והרבנית, עם שלמה הקטן ואמו
ברית סודית: הרב והרבנית, עם שלמה הקטן ואמו
(הרב מנדי זקלס)
התנגדות המשפחה והתקופה הרגישה הולידו בקשה לא שגרתית: "היא ביקשה שנגיע לערוך ברית בדיסקרטיות בביתה, ללא משתתפים, גם בגלל הקורונה. ביום שישי האחרון הגענו, אשתי ואני, לביתה כדי לערוך את הברית. היות שאני הייתי המוהל, אשתי התכבדה בלית ברירה, וזכתה לשמש כסנדק בברית". לרך הנולד, אגב, קראו בשם היהודי שלמה.

"זו סיטואציה לא נורמלית"

יצוין כי אין איסור הלכתי על אישה לשמש כסנדקית, ובתורה מתואר כיצד ציפורה, רעייתו של משה רבנו, שימשה כמוהלת לבנה. יחד עם זאת, רבנים שונים פסקו בעבר כי רצוי להעניק את הכבוד לגברים. "חשוב להדגיש את הצד ההלכתי", מבהיר הרב זקלס. "ההלכה אומרת שאישה לא תהיה סנדק במקום שיש בו איש, והנימוק הוא מפני 'הצניעות'. במקרה דידן - לא רק שלא היה 'איש', גם חשש לצניעות אין, כי זו אשתי", הוא מבהיר בחיוך.
2 צפייה בגלריה
 הרב מנדי זקלס בזמן הברית עם רעייתו כסנדקית
 הרב מנדי זקלס בזמן הברית עם רעייתו כסנדקית
הרב מנדי זקלס בזמן הברית עם רעייתו כסנדקית
(הרב מנדי זקלס)
הרבנית רבקי אמרה כי "זו סיטואציה לא נורמלית וכנראה היא לא תחזור עוד הפעם. אנחנו נמצאים בתשעת הימים, ושוכחים שהמקדש חרב בגלל שנאת חינם. תראו איך סיפור 'מזל טוב' אחד ליהודייה שהרבה זמן לא הגיעה לקהילה או לבית כנסת, חולל מעשה שגרר אף הדים רבים. אם כל אחד יישב בבית וירים טלפון אחד למישהו קרוב, אולי למישהו שהוא לא דיבר איתו הרבה זמן - אולי זה יהיה הסיפור הבא ב-ynet יהדות".
הרב מנדי נולד בקריית מלאכי והרבנית רבקי בירושלים. לאחר נישואיהם לפני כ-15 שנים, הם בחרו לצאת לשליחות מאתגרת בעיר שבה מתגוררים כחצי מיליון איש, מהם כ-5,000 יהודים.