הגענו למחצית – נר רביעי של חנוכה הודלק הערב (א') במיליוני בתים בארץ ובעולם. נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, שזו לו שנת הכהונה האחרונה בבית הנשיא, בחר להדליק את הנר הרביעי עם שכניו לרחוב הנשיא בירושלים. ריבלין הזמין את כל השכנים לצאת למרפסותיהם ולרחוב, ולהדליק נרות בצוותא.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בימים האחרונים השתדלו אנשי צוותו של הנשיא להגיע אל כל דיירי הרחוב. מפאת שיקולי אבטחה לא יכלו לפרסם את דבר ההדלקה מראש, וכך השתדלו להגיע לכולם עד פתח הבית, כפשוטו. השכנים כבר פגשו את הנשיא ורעייתו נחמה ז״ל בפורים הראשון של הזוג בבית הנשיא, כשאלה הגיעו לחלק להם משלוחי מנות, ושמחו מאוד גם הפעם על המחווה.
"אני יודע שאני לא תמיד שכן קל, לפעמים עושה קצת רעש, לפעמים מפריע קצת לתנועה, אבל אתם שכנים נהדרים!" אמר הנשיא, והוסיף: "בתקופה האחרונה, כשנאלצנו להסתגר בבתים, למדנו מה החשיבות של שכנות טובה. למדנו על התלות שלנו זה בזה ועל הערבות ההדדית שנדרשת מאתנו".
הוא ציין כי זהו חג החנוכה האחרון שלו בתפקיד: "בעוד כמה חודשים אני הולך 'לפנות את הנכס', ולהניח לדייר חדש להתגורר במשכן נשיאי ישראל. תודה לכם על שנים יפות של שכנות טובה".
3 צפייה בגלריה
הנשיא מדליק את הנר הרביעי עם השכנים
הנשיא מדליק את הנר הרביעי עם השכנים
הנשיא מדליק את הנר הרביעי עם השכנים
( צילום: מארק ניימן )
הנשיא חתם בתפילה לימים קלים יותר של בריאות: "בחג החנוכה אנחנו מציבים את החנוכייה על אדן החלון ומבקשים להדהד את הנס. להעביר מפה לאוזן לעוברי האורח, לשכנים, את סיפור נס החנוכה. השנה אנחנו מקווים לנס נוסף, ל'ניסים ותשועות' מסוג בריאותי אבל גם חברתי, כלכלי ופוליטי. מי ייתן שנדע בקרוב חזרה לשגרה הברוכה, ימים של בריאות, יציבות, שגשוג ואור".

בכותל: "נר של אחדות"

בכותל המערבי השתתפו בהדלקת הנר הרביעי שורה של מכובדים. בין היתר, רבה של מגדל העמק, יצחק דוד גרוסמן; השר לשרותי דת, הרב יעקב אביטן; מנכ"ל המשרד לשרותי דת, עו"ד עודד פלוס; רב הכותל והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ' - ויו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל וחברת הוועד המנהל של ועידת התביעות, קולט אביטל.

בשל הקורונה מתקיימת ההדלקה היומית החגיגית בכותל במתכונת מצומצמת. "המטרה של המנורה היא להראות שהקב"ה שוכן בתוך עם ישראל", אמר הרב גרוסמן. "היוונים הבינו זאת ועל זה יצאו למלחמה, ודווקא במנורה היו ניסים ונפלאות. כשאנחנו מדליקים יחד נר רביעי, כל אחד יחשוב בליבו 'מה אני יכול לעשות כדי לקבל על עצמי משהו טוב', וכך נתעורר כולנו יחד באהבת ישראל".
השר לשירותי דת, הרב יעקב אביטן, אמר כי "חנוכה מסמל את אחדות העם. כמו שהמנורה עשויה מקשה זהב, בלי שום פירוד בינינו". הוא שלח ברכה לנשיא ארה"ב, דונאלד טראמפ, שאותו כינה "מלכות של חסד".

השליחים מארה"ב התרגשו

במנהרות הכותל המערבי הדליקו את הנרות חברי המשלחת לביטחון לאומי של ממשלת ארה"ב. בין היתר נכחו במקום מנכ"ל הקרן למורשת הכותל המערבי, מרדכי (סולי) אליאב; שגריר ארה"ב בישראל, דיויד פרידמן; ראש המל"ל, מאיר בן שבת והיועצים לביטחון לאומי של ארה"ב – ובהם השגריר רוברט אובריין.
3 צפייה בגלריה
נר רביעי במנהרות הכותל עם חברי המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב והשגריר דיויד פרידמן
נר רביעי במנהרות הכותל עם חברי המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב והשגריר דיויד פרידמן
נר רביעי במנהרות הכותל עם חברי המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב והשגריר דיויד פרידמן
(הקרן למורשת הכותל המערבי)
רב הכותל המערבי והמקומות הודה לנשיא טראמפ "בשם כל עם ישראל", כדבריו, "על האור הגדול שהבאתם לארץ הזאת ולעולם כולו בארבע השנים האחרונות. אור של צדק היסטורי ושל אמת פשוטה, שמאמינה בכוחו של הטוב ובחובה שמוטלת על כל אחד ואחת מאיתנו לעשות הכול על מנת שהטוב יגבר על הרע, והאור ינצח את החושך".
הרב רבינוביץ' הוסיף כי "מספרים על הנשיא לינקולן, שאמר, 'הדאגה שלי איננה האם הקב"ה נמצא בצד שלי, אלא האם אני נמצא בצד שלו'. יהי רצון שנמשיך לעמוד לצידו של הקב"ה ולהיות שליחים נאמנים להפצת האור והטוב בארץ ישראל ובעולם כולו".
3 צפייה בגלריה
נר רביעי בגשר המצודה בלונדון
נר רביעי בגשר המצודה בלונדון
נר רביעי בגשר המצודה בלונדון
(הסוכנות היהודית)
אובריין אמר כי בכל פעם שהוא מגיע למקום, הוא נתקף התרגשות. "עבור משפחתנו ירושלים היא מקום משמעותי, ולהיות פה בחנוכה ובזמן שיש שלום עם מרוקו, בחריין והאמירויות, מי היה מאמין שזה יקרה בימינו... בשנה הבאה, כשנחגוג את ליל הסדר בפסח ונגיד 'לשנה הבאה בירושלים', נחשוב על ירושלים ועל הנקודה המיוחדת הזאת במנהרות הכותל המערבי".
שגריר ארה"ב בישראל, דיויד פרידמן, אמר כי "כולם היו פה - נשיא ארה"ב, סגן הנשיא, חצי מהקבינט שלנו. אנחנו אוהבים את ירושלים, וגם אם לא אומרים זאת תמיד, רואים זאת במעשינו. זו לא רק ההכרה והעברת השגרירות, ברגע שיש לאחד מאיתנו זמן פנוי, אנחנו מגיעים לירושלים. אתם תראו עלייה של עוד ועוד אנשים שמגיעים. הלב של ירושלים זה הלב של ארה"ב, אנחנו יחד בזה. אלה אותם ערכים. אנחנו אחים ואחיות ונמשיך לבוא לפה כל עוד תמשיכו לארח אותנו בשמחה".

מבחריין ועד ברלין

בסוף השבוע הדליקו יחדיו נרות חנוכה שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר - ושגרירות איחוד האמירויות ובחריין בוושינגטון. שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, השתתף במעמד הדלקת נרות חנוכה בלשכתו, עם רבה של ברלין, יהודה טייכטל.

מאס הבטיח לרב כי "שום דבר לא ישתנה בכל מה שנוגע לתמיכה שלי בחיים היהודיים, יהדות וישראל. זה חלק מהותי ממני. אני לא יכול אחרת, ולכן תוכל תמיד לסמוך על זה בעתיד". את הזכות להדלקת החנוכייה בלשכתו, הגדיר כ"כבוד גדול". החנוכייה ניתנה לשר הבכיר במתנה על ידי הרב טייכטל.
בסוכנות היהודית מציינים כבר את היום הרביעי בקמפיין הכלל-עולמי לגירוש החושך של הקורונה, תחת ההאשטג #מאירים את העולם (#lighting up the world). במסגרת הקמפיין, השליחות והשליחים של הסוכנות היהודית, בעשרות מדינות מסביב לגלובוס, מדליקים את נרות החג באתרים מפורסמים בעולם, בתפילה לסיום משבר הקורונה.

את הדלקת הנרות יסיימו שליחי הסוכנות היהודית בשירת "מעוז צור" חוצת יבשות, ומשפחות מרחבי העולם מוזמנות לשלוח תמונות כשהן מדליקות נרות חנוכה תחת ההאשטג.
במסגרת הקמפיין מדליקים שליחי הסוכנות היהודית נרות חנוכה למרגלות מגדל אייפל בפריז, בגבעת הקפיטלון סמוך לקוליסאום ברומא, במרכז היהודי הגדול בעולם בדנייפרו שבאוקראינה, ליד ארמון המלכים בטשקנט, על רקע מוזיאון המלכים בטביליסי, על רקע הכיכר האדומה במוסקבה, למרגלות הוליווד בלוס אנג'לס, בגשר מצודת לונדון, על רקע השקיעה באוקיינוס השקט בסן דייגו, ליד בניין הפרלמנט בבודפשט, בארמון המלכותי במקסיקו סיטי, בשער ברנדנבורג בברלין ובטיימס סקוור בניו יורק.
יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, בירך את הקהילות היהודיות ברחבי העולם ב"חנוכה שמח לכל עם ישראל. שאור החנוכיות שלנו השנה יאיר את העולם ויגרש את החושך לטובת האור".

אוסטריה: דרייב-אין חנוכה

באוניברסיטה היהודית האוסטרית על שם לאודר שבבירת אוסטריה נערך אירוע חנוכה הגדול ביותר במדינה מאז מלחמת העולם השנייה. הסטודנטים, בשיתוף עם בית חב"ד המרכזי והקהילה היהודית, הפעילו מתחם דרייב-אין מיוחד שאליו הגיעו כאלפיים יהודים והשתתפו בהפנינג חנוכה חווייתי לכל המשפחה. כל מכונית קיבלה ערכה לחג, שכללה כיבוד קל וחומרים לילדים, ונוסעיה צפו בהדלקת נרות חנוכה ובברכות מקנצלר אוסטריה סבסיטאן קורץ, משחקני נבחרת הכדורגל של אוסטריה, משרת התפוצות מישראל ומהרב הראשי דוד לאו, ולאחר מכן והשתתפו באמצעות הטלפונים החכמים בחידון ומשחקים שהוקרנו על מסך ענק.

איתי סירי, בנקאי ישראלי מקומי בוגר האוניברסיטה וממארגני האירוע, אמר: "החלטנו שלמרות הריחוק והבלבול שגרמו הקורונה והטרור, עלינו להמשיך בשגרת החיים היהודיים ולחגוג. אני לא אדם דתי אבל היה חשוב לי שהמסר של חנוכה כסמל לחירות ועוז יהיה בולט השנה יותר מכל שנה".
סירי סיפר כי האוניברסיטה היהודית במדינה היא חממה אקדמית ייחודית שנועדה לתת מענה לסטודנטים יהודים החוששים מאנטישמיות במוסדות ה"רגילים". לדבריו, היא מעניקה תואר ראשון ושני במנהל עסקים ומלגות מיוחדות לסטודנטים ישראליים, ונחשבת לאחת מעשרים האוניברסיטאות למנהל עסקים המובילות באירופה.
הרב מיכאל בוטמן מבית חב''ד: "היה ברור לנו שאת חנוכה הזה נחגוג יחד כמו כל שנה, בחוצות העיר ובגאווה יהודית. אם בכל שנה היו מגיעים כאלף יהודים לכיכר הראשית של וינה כדי להשתתף בהדלקת החנוכייה המרכזית, הרי שהשנה השתתפו באירועים כאלפיים איש, המהווים לא פחות מ-20% מחברי הקהילה בווינה. זהו נתון חסר תקדים ואנו מקווים שהצלחנו אכן להעביר את המסר של החג ולהאיר את ליבם של יהודי העיר".