בין המשפחות שחוו אמש את רגעי הבהלה הייתה גם משפחתו של הרב ישראל מאיר לאו. בריאיון לאולפן ynet הוא מספר על התחושות הקשות, הכלליות והאישיות: "הילדים שלך, הבנים, הנכדים - אתה יודע שהם נמצאים בדרכם להר, או במרומי ההר, או בדרך היציאה ממנה - ואתה חרד על כל אחד ואחד עד שאתה מברר ומוצא את עצמך היכן הם נמצאים".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בעת האסון שהא בנו, הרב הראשי לישראל, דוד לאו, במתחם הדלקה סמוך לאירוע, של הראשון לציון, הרב שלמה עמאר, המכהן כיום כרבה הראשי של ירושלים. עם היוודע האסון הוא החל, יחד עם רבנים נוספים שנכחו במקום, לקרוא פרקי תהילים. "זו הרי טרגדיה נוראה", אומר הרב ישראל מאיר לאו. "את מדברת על מאה אלף איש, שלכל אחד יש משפחה, ידידים וחברים שרוצים לדעת מה קורה איתם".

"להקים ועדת חקירה עוד היום"

הרב לאו הביע כאב על האסון שיכול היה להימנע, כדבריו: "זו לא מחלה, זו לא מגפה שלאט-לאט זוחלת פנימה כמו שהייתה הקורונה. זו לא אינתיפאדה או מלחמה, זה לא טרור, זה דבר שבא ברגע אחד – 'מאיגרא רמא לבירא עמיקתא'; מהר גבוה של שמחה, של ריקודים ושל שירה, לבור עמוק ואפל שאנשים נופלים זה על זה. תינוקות, מאבדים את שיווי המשקל, מאבדים את הנשימה ולא יודעים מה יקרה בעוד רגע".

"זה דבר איום ונורא מה שקרה פה", הוא מוסיף, "וזה בידינו. זה היה בידיים שלנו למנוע דבר כזה. זו לא מכת טבע, זו לא מכת גורל, זה אנחנו במו ידינו. עכשיו צריך לבדוק את העניין הזה לעומקו ולא לטייח".
כעת דורש הרב לאו את הקמתה המיידית של וועדת חקירה "עוד היום, לכל המאוחר ביום ראשון", הוא אומר. "ועדת חקירה אמיתית עם שיניים, שתוכל להגיע למסקנות. כי אתם מכירים את העם שלנו, זה עם קשה עורף. גם בשנה הבאה יהודים יעלו למירון, ויש רבים שעולים גם בז' באדר - יום פטירת משה רבנו".
1 צפייה בגלריה
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו קרה האסון בהר מירון
מקום הנפילה בו אירע האסון בהר מירון
(צילום: דוברות זק"א)
לרב לאו נמאס לשמוע על "נסים" שמתרחשים במירון כל שנה, כאשר האירוע ההמוני מסתיים איכשהו בשלום: "אני לא יודע מה התשובה בשטח, אבל אני יודע שתשובה חייבת להינתן, ואם לא – אז שלא יעלו. על ספק פיקוח נפש יודעים לעצור את העלייה, וכמו שהלילה, בשעה מסוימת, המשטרה מנעה עלייה למירון, וכמו שבשנה שעברה נמנעה העלייה עקב הקורונה – אפשר לעצור אותה גם בשנה הבאה, עד שהעניין הזה יבוא על פתרונו".