רבני העיר בני ברק פרסמו הנחיות מטעמם לקראת חגיגות שמחת תורה שיחלו בשבת, תחת הסגר, והם קובעים כי ניתן לקיים את התפילות וההקפות גם בבתי כנסת - וזאת בניגוד להגבלות למניעת התפשטות הקורונה. מדובר ברבנים מכל הזרמים המייצגים את רוב הציבור החרדי ומקבלים משכורת מטעם המדינה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות>>
בקריאה שהופצה ברחבי העיר לתושבים, כתבו הרב שבח צבי רוזנבלט, חיים יצחק אייזיק לנדא ומסעוד בן שמעון כי "ניתן לקיים מנייני ההקפות בשילוב של חצרות בית הכנסת ובית הכנסת עצמו, כאשר אלו רואים את אלו, ובזה נחשבים כולם לציבור אחד". עם זאת הוסיפו: "כשאפשרי, ישנה עדיפות לתפילה במרחב הפתוח".
ככלל, קראו שלושת הרבנים, המייצגים את הזרמים המרכזיים השונים בעיר - אשכנזים ליטאים, אשכנזים חסידים ובני עדות המזרח - "לקיים את מצוות היום יחד עם הזהירות הנדרשת בעת הזאת שלא להינזק וחס ושלום לא להזיק אחרים", אך באותה נשימה התירו את פתיחת בתי הכנסת שנאסרה באופן גורף בהנחיות הממשלה.

עוד הוסיפו רבני העיר, סעיף הנוגע לעריכת קידושים - דבר שנאסר מכל וכל הן בתוך בית הכנסת והן מחוצה לא, על פי ההנחיות. רבני העיר כתבו כי "יש לקצר בעריכת הקידוש שיהיה רק קידוש ומקום סעודה ולא ישבו יחד סביב השולחנות באריכות הזמן", אך המליצו "להימנע מקידוש בבית המדרש".
4 צפייה בגלריה
 הנחיות משרד הבריאות לשמחת תורה. מצאו את ההבדלים
 הנחיות משרד הבריאות לשמחת תורה. מצאו את ההבדלים
הנחיות משרד הבריאות לשמחת תורה. מצאו את ההבדלים

הנחיות הרבנים מתייחסות אף לנוכחותן של הנשים בתוך בית הכנסת 0כאמור, בניגוד להנחיות): "נשים הרוצות להשתתף בהקפות, יש לאפשר להן... אך באופן שיתחלפו ביניהם להימצא כל אחת רק בחלק מזמן ההקפות כדי למנוע צפיפות בעזרת נשים".

"בני ברק מביאה על עצמה את הסגר הבא"

הדברים מתפרסמים ביום שבו פורסם כי נתוני התחלואה בעיר שוברים שיאים, ולמעשה הקשים ביותר בארץ אחרי ירושלים. בשבוע האחרון עמד אחוז החיוביים בעיר על 25% - אחד מכל ארבעה נבדקים.
בבני ברק 5,778 חולים פעילים, והיא מדורגת שנייה אחרי ירושלים בנתון זה. מאז פברואר נדבקו בנגיף 22,850 מתושבי העיר - המהווים כ-11.5% מהתושבים. על פי נתוני משרד הבריאות למעלה מ-80 חולים תושבי העיר נפטרו בשבעת החודשים האחרונים.
4 צפייה בגלריה
מתפללים בבני ברק
מתפללים בבני ברק
מתפללים בבני ברק
(צילום: gettyimages)
גורם במשרד הבריאות מתח בשיחה עם ynet ביקורת קשה על מכתב רבני העיר, והטיל את האחריות על הרשות המקומית. "כשעיריית בני ברק רצתה להימנע מסגר, היא ידעה יפה מאוד כיצד לפעול בשיתוף פעולה עם הרבנים - הן בהוראות ברורות לציבור והן בגיבוי ובמתן לגיטימציה לאכיפתן. ההנחיה של רבני העיר לקראת שמחת תורה יצאה בתיאום מלא עם העירייה, וזאת לאחר שהרבנים קניבסקי ואדלשטיין הורו לקיים את המניינים בשטחים פתוחים בלבד. חבל מאוד שבמקום לדאוג לתושבים, הנהגת העיר מביאה עליהם את הסגר הדיפרנציאלי הבא, שהולך ומסתמן כעת כבלתי נמנע".

נתניהו: "אף אחד לא רודף את החרדים"

בראיון לרדיו "קול ברמה" אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי "אין דבר כזה חיסון עדר", וביקש: "תשמרו על עצמכם, אין ריקודים בשמחת תורה. אין חילול השם גדול יותר אם בגלל שמחת תורה נאבד חיים. תתפללו בחוץ, תשמרו על ההנחיות, ובכך תקדשו גם את התורה וגם את החיים".
עוד אמר למגיש התוכנית "המהדורה המרכזית" משה גלסנר והפרשן הפוליטי ישראל כהן: "חיסון עדר זה מוות לעדר, זה מוות לאלפים רבים של מתים. ראינו מה קורה במדינות מתקדמות אחרות שהלכו בדרך הזאת", והדגיש: "הציבור החרדי קרוב אליי, אני אוהב אותו מאוד. ראיתי את ההתגייסות של הציבור החרדי בגל הראשון ואת ההתגייסות של הרבנים להקפיד על ההנחיות. הציבור החרדי חי בצפיפות גדולה יותר וזה יותר קשה, אבל זה לא פותר את כולנו מלנסות יותר. אני פונה אליכם בכל לשון של בקשה: ונשמרתם לנפשותיכם מאוד, תקפידו על הכללים".
"אף אחד לא רודף את המגזר החרדי ואני לא אתן לזה לקרות. אבל מצד שני, גם אין הנחות. אם יש ריכוזים עם תחלואה אז זה לא משנה אם זה חרדים, דתיים, חילונים, ערבים או יהודים, ימנים או שמאלנים. כולם חייבים לקיים את הכללים, אנחנו לא רודפים אף ציבור, אנחנו רודפים את הנגיף ורודפים את המחלה", אמר נתניהו.

משרד הבריאות קבע: בלי בתי כנסת, בלי קידוש

הנחיות משרד הבריאות לקראת חג שמחת תורה שפורסמו היום (ה'), קובעות כי תפילות מותרות בשטח פתוח בלבד, עד עשרים איש בלבד ובמרחק של שני מטרים זה מזה. כמו כן הדגישו כי "אין לשבת מרעים לקידוש בבית כנסת".

המטה החרדי במשרד הבראיות הוציא רכבי כריזה שעוברים בריכוזים החרדיים מהערב ועד לכניסת החג "כדי להגיע לכל בית חרדי", ומתריעים על ההגבלות שנועדו להציל חיים: "לדיאבון ליבנו כ-40% מהחולים המבוגרים הם מקרב הציבור החרדי, ונשקפת סכנה לבריאותם ולחייהם", נפתחות ההודעות, תוך חידוד ההנחיות ובקשה להתפלל במרחב הפתוח.
"מי שמפר הנחיות מסכן את הורינו ואת כלל הציבור", נאמר בהודעה. "לא מעבירים ספר תורה מיד ליד, חובשים מסכה במשך התפילה ומקפידים על מרחק 2 מטרים בין המתפללים".
עוד מזהיר הכרוז, נוכח "דיווחים שהתקבלו בדסק החרדי", מפני הפרה של חובת בידוד, ומזכיר את הוראתו של הרב יצחק זילברשטיין "לדווח למשטרת ישראל על מפרי הנחיות המסכנים את הרבים", עבירה שהקנס עליה עומד על 5,000 שקלים.

"טירוף הדעת"

שר ירושלים ומורשת, הרב רפי פרץ, מתח ביקורת מרומזת על פסיקת רבני בני ברק, ובעקבות פרסומה ב-ynet אמר: "אסור להתנהל בשמחת תורה כאילו אין קורונה. התורה מחייבת אותנו ומצווה אותנו להישמר השנה מאוד. לכן השנה בשמחת תורה נחגוג בלי ריקודים, בלי התקהלויות, בלי קידוש ובלי לקחת שום סיכון. מתפללים בחוץ ובקבוצות קטנות - זו המצווה.
עוד אמר, "אנחנו עומדים לפני שמחת תורה - חג נפלא... בשמיני עצרת רק שמחים. ברור שעם ישראל חיבר את השמחה הזאת לתורה ושמח בתורה שלו, והתורה שלנו אומרת שאנחנו צריכים לקיים את מצוות 'ונשמרתם לנפשותיכם מאוד'... נכנסנו לחודש של סגר. אנחנו מורידים את האחוזים. אנחנו מתקדמים כי שמרנו על הכללים וכך צריך להמשיך גם בחג הקרב ובא".
בעקבות הפרסום ב-ynet צייץ אביגדור ליברמן ("ישראל ביתנו"): "יש שיקול דעת ויש טירוף הדעת". ד"ר שוקי פרידמן, מנהל המרכז ללאום, דת ומדינה במכון הישראלי לדמוקרטיה: "רבני בני ברק, שמונו על ידי העיריה והוכתרו כרבני העיר, קוראים בריש גלי להפר את הנחיות הסגר ולהתפלל בבתי הכנסת. בכך הם לא רק מועלים בתפקידם הציבורי ומסכנים את ציבור המתפללים, אלא גם פועלים בניגוד לחובתם כלפי תפקידם כרבני העיר הנושאים במינוי הרשמי.
"לנוכח היקף התחלואה בקורונה בציבור החרדי שצפוי לעלות עוד אם דברי הרבנים יקויימו, מדובר בקריאה שאינה לגיטימית, המצטרפת לזו של רבנים אחרים במגזר החרדי למרבה הצער. הקריאה הזו חותרת תחת היכולת של כלל המדינה להוריד את שיעור ההדבקה ולצאת מהסגר".

4 צפייה בגלריה
ד"ר שוקי פרידמן
ד"ר שוקי פרידמן
ד"ר שוקי פרידמן
(צילום: דוד וינוקור)