שנת הקורונה לא צמצמה את השנאה: התקריות האנטישמיות ברחבי ארה"ב המשיכו לשמור על שיא גבוה גם בשנה החולפת, עם סך כולל של 2,024 תקריות תקיפה, הטרדה ואירועי ונדליזם שדווחו לליגה נגד השמצה בשנת 2020. במספר התקריות אמנם נרשמה ירידה בהתקפות הפיזיות - זאת לאחר שבירת שיא של כל הזמנים בשנת 2019, אך מספרן עדיין היה השלישי הגבוה ביותר מאז החל התיעוד ע"י הליגה נגד השמצה בשנת 1979.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הדו"ח השנתי בנושא תקריות אנטישמיות פורסם היום (ג'), יום השנה השני למתקפה האנטישמית הקטלנית בבית חב"ד בפבאווי, קליפורניה. בדו"ח מתועדים 1,242 תקריות של הטרדה מילוליות, המהוות גידול של 10% בקטגוריה זו לעומת 2019. עם זאת, בקטגוריות אירועי הוונדליזם והתקיפות הפיזיות על רקע אנטישמי, חלה ירידה של 18% ו-49% בהתאמה. לא דווחו מקרי מוות על רקע זה בשנת 2020.
ב-2020 הליגה נגד השמצה מנתה סך של 2,024 תקריות אנטישמיות ברחבי ארה"ב, המהוות ירידה של 4% לעומת 2,107 תקריות שתועדו בשנת 2019.
6 צפייה בגלריה
תמיכה קורבנות בית ה כנסת של חב"ד פאווי קליפורניה ארה"ב פיגוע ירי
תמיכה קורבנות בית ה כנסת של חב"ד פאווי קליפורניה ארה"ב פיגוע ירי
שנה לפיגוע בבית הכנסת של חב"ד פאווי קליפורניה
(צילום: AP)
"כל מגמה של ירידה בנתונים היא מעודדת, אך יש לזכור שעדיין חווינו שנה שבה האירועים האנטישמיים נותרו בשיא מטריד, חרף הסגרים ושינויים אחרים בחיי היומיום ובקשרים החברתיים שלנו עם אחרים", אמר ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה. "עלינו להמשיך לעמוד על המשמר. קהילות מתחילות להיפתח מחדש ואנשים מבלים יחד יותר זמן - כך שחובה עלינו לשמור על ערנות".

אנטישמיות בזום

שנה זו הושפעה באופן דרמטי מהתפשטות מגפת הקורונה, שבמקרים מסוימים הביאה לכך שיהודים ומיעוטים אחרים הפכו לשעיר לעזאזל והואשמו בהפצת הנגיף. עם התפשטות המגפה בחודש מרץ ואילך והמעבר ללמידה מרחוק, מספר התקריות האנטישמיות בבתי הספר ובמכללות ירד ירידה תלולה. יחד עם זאת, הדבר הביא לגידול בתקריות אנטישמיות המכונות "זומ-בומבינג", הפרעה מכוונת לשיחות וידאו.
6 צפייה בגלריה
הסטריאוטיפ היהודי הקלאסי חוזר
הסטריאוטיפ היהודי הקלאסי חוזר
היהודים הואשמו בהפצת הנגיף
(protecting our Jewish community)
ב-2020 הליגה נגד השמצה תיעדה 196 מקרים של מתקפות מכוונות על רקע אנטישמי בשיחות ווידאו. 114 מכלל המקרים, כוונו למוסדות יהודיים כגון בתי ספר ובתי כנסת.
ב-751 מקרים, חלה פגיעה ברכוש פרטי באופן שהזיק ליהודים או היווה איום מבחינתם. צלבי קרס, שפרשנותם קשורה לרוב לשנאה אנטישמית, היו נוכחים פיזית ב-517 מן האירועים הללו. בקטגוריה זו חלה ירידה של 18%, לעומת 919 אירועים בשנת 2019. יהודי אחד או יותר דיווחו שהוטרדו מילולית על רקע אנטישמי. בקטגוריה זו חל גידול של 10%, לעומת 1,127 תקריות שתועדו בשנת 2019.

התקיפות הפיזיות הופחתו

במקרי תקיפה, שבהם יחידים הותקפו פיזית באלימות שנלוו לה ראיות לשנאה אנטישמית, חלה ירידה של 49%, לעומת 61 אירועים בשנת 2019.
התקריות האלימות דווחו ב-47 ממדינות ארה"ב וכן במחוז קולומביה. מדינות שבהן נרשם מספר התקריות הגבוה ביותר היו ניו-יורק עם 336 מקרי תקיפה, ניו-ג'רזי שבה דווחו 295 מקרי אלימות. בקליפורניה נרשמו 289 מקרים, ובפלורידה 127 ופנסילבניה עם 101 תקיפות של יהודים. במשולב, מדינות אלו "אחראיות" ל-57% מכלל התקריות.

הפצת תעמולה אנטישמית ואנטי-ישראלית

ב-2020 היו 327 תקריות מדווחות במוסדות יהודיים, דוגמת בתי כנסת, מרכזים קהילתיים ובתי ספר, גידול של 40% לעומת 234 תקריות בשנת 2019. מתוכן, 264 היו תקריות של הטרדה, 61 תקריות של ונדליזם ו-3 היו אירועי תקיפה.
6 צפייה בגלריה
 תעמולה אנטישמית
 תעמולה אנטישמית
תעמולה אנטישמית
הדו"ח כולל 331 תקריות אנטישמיות המיוחסות לקבוצות קיצוניות מוכרות או ליחידים מוכרים הפועלים בהשראת אידיאולוגיה קיצונית. מדובר ב-16 אחוזים מכלל התקריות. קבוצות עליונות לבנה היו אחראיות ל-277 אירועים של הפצת תעמולה אנטישמית. פעילות קיצונית נוספת כללה פרובוקציות מצד ה-Goyim ;Defense League" רשת רופפת של יחידים המתאפיינת באנטישמיות ארסית.
סך של 178 תקריות אנטישמיות ב-2020 כללו התייחסויות לישראל או לציונות, בהשוואה ל-175 בשנת 2019. מתוכן, 38 הופיעו כחלק מתעמולת עליונות לבנה, שמטרתה לעורר ולעודד תפיסות אנטי-ישראליות ואנטישמיות.
בינואר ובפברואר סך התקריות המדווחות בבתי ספר, מכללות ואוניברסיטאות היה גבוה באופן ניכר לעומת החודשים המקבילים בשנת 2019. נתונים אלו ירדו בחדות עם המעבר ללמידה מרחוק במוסדות החינוך ברחבי ארה"ב.

עלייה מדאיגה גם באירופה

ארה"ב לא לבד בעלייה באירועי האנטישמיות. בדו"ח האמור מצוינות גם קנדה, אוסטריה וגרמניה - עם עליות חדות במספר האירועים האנטישמים לשנת 2020.
6 צפייה בגלריה
"חמאס, חמאס יהודים לגז" - קריאות אנטישמיות בקבוצת ויסטה ההולנדית
"חמאס, חמאס יהודים לגז" - קריאות אנטישמיות בקבוצת ויסטה ההולנדית
חמאס, חמאס יהודים לגז" - קריאות אנטישמיות בקבוצת ויסטה ההולנדית
בקנדה נרשמה עלייה של 18.3% בתקריות האנטישמיות, בהשוואה לשנת 2019; באוסטריה עלה מס' האירועים ב- 6.4% ביחס לשנה קודמת ובברלין נרשמו למעלה מ-1,000 אירועים אנטישמים בשנה החולפת.
מספר האירועים האנטישמיים שנרשמו בפועל בשנת 2020 בקנדה עמד על 2,610 , כך לפי דו"ח אנטישמיות קנדה 2020 של "בני ברית" והליגה לזכויות אדם.

בין מתנגדי חיסונים למפיצי אנטישמיות

יותר מ 44% מהתקריות האלימות היו קשורות להתפשטות מגפת הקורונה. מרבית האירועים היו כנגד חסידים באזור קווייבק, זאת לאחר שדווח על מידע מוטעה סביב קהילה חסידית שאינה מצייתת לתקנות הטיפול של החוק הקנדי. במקביל, באוסטריה, מספר האירועים המדווחים עמד על 585 אירועים, כך פורסם בדו"ח הנעשה על ידי הרשויות.
6 צפייה בגלריה
מפגין עונד טלאי צהוב
מפגין עונד טלאי צהוב
מפגין עונד טלאי צהוב
(ZDF)
בהפגנות כנגד צעדי הממשלות השונים בטיפול בנגיף בגרמניה, ענדו מתנגדי החיסונים טלאי צהוב, כשהם משווים בין מתן החיסונים לשואת העם היהודי. גם אירועים אלו הובילו לעלייה באירועים האנטישמים, כך לפי הרשומות.
ראש המחלקה למאבק באנטישמיות וחוסן קהילתי רחלי ברץ ריקס, ציינה כי "הסגרים בשנת התפרצות הקורונה לא העלימו את תקריות השנאה נגד היהודים בתפוצות אלא העצימו אותן במישורים אחרים. יש להמשיך ולהיאבק בתקריות האנטישמיות ביד קשה ובכל מחיר".