הוראות לתפילה בבתי הכנסת ובמבנים

מרגישים שהגעתם לשאלת פסיכומטרי מכשילה? לא השלמתם תואר ראשון במתמטיקה? אנחנו כאן בשבילכם.

3 צפייה בגלריה
(צילום: AFP )

מבני תפילה באזורים שאינם אדומים

באזורים שאינם אדומים תמנה כל קבוצת מתפללים 25 אנשים לכל היותר. מספר הקבוצות שיורשו להתפלל בכל מבנה ייקבע על פי מספר פתחי הכניסה והיציאה אליו, כאשר כל פתח מתיר תפילה לשתי קבוצות.
לדוגמה: אם לבית כנסת או לאולם תפילה ישנן שתי כניסות, יוכלו להתפלל בתוכם ארבע קבוצות של 25 איש. במקום שבו יש חמש כניסות - יתפללו עשר קבוצות של 25. וכן הלאה.
בנוסף, גם שטח האולם יובא בחשבון, על מנת למנוע צפיפות ודוחק שעלולים לגרום להדבקה. לכן נקבע כי בכל מקרה, מספר המתפללים הכולל לא יעלה על אדם אחד לכל ארבעה מטרים רבועים.

מבני תפילה באזורים אדומים

ההגבלה על מספר המתפללים בכל קבוצה תהיה הדוקה הרבה יותר, עשרה אנשים בלבד, אך מספר הקבוצות יגדל במעט, על פי המפתח הבא: שני פתחי הכניסה הראשונים יאפשרו תפילה של שלוש קבוצות לכל פתח, ומהפתח השלישי והלאה תותר תפילה של שתי קבוצות לכל פתח.
לדוגמה: אם לבית כנסת או לאולם תפילה ישנן שתי כניסות, יוכלו להתפלל בהם שש קבוצות של עשרה אנשים (שלוש קבוצות לכל פתח). במקום שבו יש חמש כניסות, יתפללו 12 קבוצות של עשרה (שש על שני הפתחים הראשונים, לפי חישוב של שלוש קבוצות לפתח, ושש נוספות על שלושת הפתחים האחרים, לפי חישוב של 2 קבוצות לפתח).
בנוסף, גם באזורים אלה יובא שטח האולם בחשבון, על מנת למנוע צפיפות ודוחק שעלולים להביא להדבקה, ונקבע כי בכל מקרה מספר המתפללים הכולל לא יעלה על אדם אחד לכל ארבעה מטרים רבועים.
כך, בבית כנסת קטן וצפוף שבו שני פתחים, תחושב קודם כל כמות האנשים פה שטח – אדם לכל ארבע מטרים – ורק אחר כך כמות הפתחים.


ואם אתם עדיין מרגישים בשאלת בגרות במתמטיקה, זכרו זאת:
יש למנוע הצטופפות באזור הכניסה למקום התפילה ובזמן סיום התפילה.
יש לוודא שמספר המתפללים אינו עולה על המותר באזור שבו אתם גרים. כדי להתעדכן בהגבלות העדכניות של מקום המגורים שלכם תוכלו להיכנס לאתר משרד הבריאות, במוקד הטלפוני של משרד הבריאות (*5400) בפורטל החירום הלאומי, או במוקד החירום הלאומי 104 (שם גם תוכלו לקבל הדרכה ביידיש!)

העדיפו שטח פתוח

זכרו שגם בו מותר להתפלל עד 20 איש בלבד. ההמלצה החד-משמעית של משרד הבריאות היא להתפלל מחוץ למבנים, שם סיכון ההדבקה יורד באופן משמעותי. הדבר נכון במיוחד לגבי מבוגרים ואנשים בקבוצות סיכון (מחלות לב או ריאה, בעיות במערכת החיסון, סוכרת, מחלות כליות, מחלות כבד והשמנת יתר).

3 צפייה בגלריה
מתפללים בבני ברק בצל התפשטות הקורונה
מתפללים בבני ברק בצל התפשטות הקורונה
אל תנשקו את ספר התורה
(צילום: AFP)

בחרו אזור שבו יש צל טבעי של בניינים או עצים

אם אין - פנו בהקדם לרשות המקומית. ייתכן והיא תוכל לסייע בהתקנת/ השאלת צליות וביצירת חיבורים תקינים לחשמל, שיאפשרו חיבור בטוח למאווררים או למזגנים ניידים.

כדאי לתכנן את התחלת התפילה מוקדם ככל האפשר

ככל שתקדימו את התפילה – כך תוכלו להתפלל בשעות שבהן החום עדיין נסבל. זמן "הנץ" בחג הוא בסביבות 6:30. קחו את זה בחשבון.

יש למנות "גבאי-קורונה" - גברים וגם נשים

אלה יהיו אחראים על ויסות המתפללים, ולא יהססו להעיר למי שלא מקפיד על חבישת מסיכה או על שמירת מרחק.

3 צפייה בגלריה
מתפללים בבני ברק בצל התפשטות הקורונה
מתפללים בבני ברק בצל התפשטות הקורונה
קפסולות בתוך בית הכנסת - רק לפי המתווה המחשב שטח פר אדם ומספר פתחים
(צילום: AFP)

נסו להרחיק ככל הניתן את המתפללים אלה מאלה - לפחות שני מטרים בשטח פתוח, ולמקם את המבוגרים ובעלי הסיכון בשטח ההיקפי של מקום התפילה, ולא במרכזו. כמו כן, רצוי להושיבם במקום שבו יעברו כמה שפחות מתפללים וילדים.
לאורך התפילה וקריאת התורה חובה על כל הנוכחים (בני 7 ומעלה) לעטות מסכה, כולל החזן והקורא בתורה.
יש לוודא שהמתפללים יודעים שאין להתחבק, להתנשק ואפילו לא ללחוץ יד. גם אין לנשק ספרי קודש או את ספר התורה.
רצוי לוותר השנה על אמירת "מי שבירך" לכל עולה לתורה, ולהסתפק בברכה משותפת לכל העולים בסיום הקריאה.

התוקע בשופר לא יכול לעטות מסכה

בשל רסיסי הרוק הניתזים מהשופר, רצוי לתקוע רחוק מהמתפללים ככל האפשר (ועל כך – מדריך בהמשך השבוע). הרבנות הראשית ורבני צהר קבעו כי ניתן לכסות את פתח השופר במסכה כירורגית, אבל יש להקפיד שחלק מהמסכה לא יתקפל לתוך השופר, דבר שעלול לשנות את הקול שלו.

יש להכין מראש רשימת מתפללים

ולהבהיר כי הכניסה לתפילה תתאפשר רק ברישום מוקדם מראש, התחייבות לעמידה בכללים וללא אורחים - גם אם מדובר בקרובי משפחה של המתפללים.
יש לוודא שאין בין הנרשמים חולה או אדם שנמצא בבידוד, עבורם יש לתקוע בשופר סמוך לחלון או לדלת הבית (ועל כך יבוא מדריך נפרד).

השנה עדיף שלא להביא ילדים ותינוקות לתפילה

רבים מהצעירים הם חולים ללא תסמינים, שפגשו במערכת החינוך ילדים רבים שחלקם נחשפו לחולים. גם אם רוצים להגיע בהרכב מלא כדי לשמוע תקיעת שופר, רצוי להביא את הילדים בסמוך לזמן התקיעות ולהחזיר אותם בסיומן.
תזכורת: השנה תקיעת השופר תהיה רק ביום השני של ראש השנה (יום ראשון ה-20 בספטמבר). אפשר ורצוי לארגן אירוע נפרד של תקיעה בשופר לילדי השכונה בשטח פתוח כמו גן משחקים, כך לא נגדיל את הסיכון להדבקה במקום התפילה שבו יש מבוגרים - וגם נאפשר לילדים לזכות במצווה ובחוויה של שמיעת השופר.

אין השלמות ציוד

וודאו שכל מתפלל יודע שעליו להביא עמו טלית ומחזור (או סידור תפילה משלו), ולא להשתמש בציוד של בית הכנסת שנחשף לאנשים רבים.

תשליך – לא חובה בחוץ

מותר לקיים את מנהג התשליך גם ליד מקור מים מלאכותי כמו ברז או קערת מים, במקרה ויש חשש להתקהלות אסורה סביב נחל או ליד הים.