בשנה אחת הוחלפו כל הקונוטציות שלנו על איטליה היפה - ארץ הפיצה, הפסטה וההחיים הטובים - במחשבות על מגפה, על חולים ועל אלפי מתים. ארץ המגף עברה שנה מטלטלת, ואם באיטליה חשבו שהם כבר עברו את הקשה מכול, שב הגל השלישי להכות בהם במלוא העוצמה בימים אלה.

בתוך כל הדרמה הזאת, מקומה של הקהילה היהודית לא נפקד. הקהילה סבלה, כמו כלל האוכלוסייה, מההגבלות הקשות ומאחוז נדבקים גבוה. מתחילת המגפה היו אלפי חולים בקהילה היהודית. ברומא לבדה נפטרו כ-20.

רומא האדומה

גם פסח 2021 לא מבשר טובות: לפי ההנחיות אסור להתכנס מעבר למשפחה הגרעינית, וגם פעילות בתי הכנסת מוגבלת למדי. "המדינה מוגדרת שוב כאדומה, ולכן יש אישור לצאת רק לעבודה ולקניות", אומרת בטי לוזון-בדש, חברת הקהילה היהודית ממוצא לובי ברומא.
3 צפייה בגלריה
בית הכנסת הלובי
בית הכנסת הלובי
"מתפללים והולכים". בית הכנסת הלובי ברומא
"השגנו גם אישור לפעילות מסוימת בבית הכנסת, אך עדיף להירשם מראש לתפילות, כדי שיידעו כמה מתפללים מתכננים להגיע. בכל מקרה, מדובר רק בתפילות – ללא כל פעילות חברתית או קהילתית מסביב. אין למשל קידוש או דברים כאלה. מתפללים והולכים".
איך אתם נערכים לפסח מבחינת מוצרים והכנות? "יש לנו הכול, ולא חסר כלום. כל המוצרים הכשרים לפסח הגיעו כרגיל, ומהבחינה הזאת הכול בסדר. מה שחסר לנו במיוחד הוא היכולת לארח ולהתארח אצל משפחה וחברים. במיוחד חבל לנו על האנשים הבודדים, שבשנים רגילות היו מקבלים המון הזמנות, אבל עכשיו נאלצים להישאר לבד".

"סגרנו את החנות אחרי 40 שנה"

לכל מי שטייל בעבר ברומא, קשה בוודאי לדמיין איך היא נראית בימים אלה. המגבלות הקשות, היעדר התיירים והמצב הכלכלי הלא פשוט שאליו נקלעו איטלקים רבים, שינו את הרוח המנשבת ברחובות.
3 צפייה בגלריה
החנות שנסגרה
החנות שנסגרה
"החנות הזאת שמה לנו אוכל על השולחן". החנות שנסגרה
לוזון-בדש אומרת כי בעקבות המצב הקשה, בעלה סגר חנות בתחום האופנה שהפעיל במשך 40 שנה: "החנות הזאת נתנה לנו לאורך השנים בית ואוכל לשים על השולחן, אבל לא נשארה ברירה", היא נאנחת. "יש חנויות שמנסות לעבוד, אבל הן ריקות. אין תיירים בכלל, וגם האיטלקים מוגבלים בהוצאות שלהם. האווירה לא פשוטה. אנחנו באיחור עם נושא החיסונים, וחלק גדול מחכים ומפחדים מזה. יש לנו עוד דרך ארוכה עד שנצא מהמשבר".
איך ההשפעה על הקהילה היהודית עצמה? "אני לא חושבת שיש הבדל גדול בין הקהילה לבין שאר האנשים. ההגבלות קשות לכולם, והמחלה פוגעת בכולם. לגבי הקהילה, אני מרגישה שהמסורת חזקה ושעדיין חוגגים את החגים והכול, אבל איבדנו את התענוג סביב זה. הכול נעשה בלחץ ובריצה, ואין לנו אירוח ושמחה של מגע אנושי בסיסי שכל כך מאפיין בדרך כלל את תקופה החגים.
"גם בחגי תשרי עמדנו מול אתגרים כאלה, וביום כיפור, למשל, שכרנו מקום פתוח בתוך בית מלון ענק ועשינו את התפילות כמו שצריך. אבל שוב, בתחושה של ריצה ולחץ".
בטי לוזון מקהילת יהודי רומאבטי לוזון מקהילת יהודי רומא
כמה יהודים יש היום ברומא? "בערך כ-18 אלף, כאשר מתוכם יש כ-5,000 יהודים ממוצא לובי שפעילים בארבעה בתי כנסת של הקהילה הזאת. מצחיק להיזכר שבהתחלה, כאשר היהודים הגיעו מלוב, הם לא התערבבו עם היהודים הרומאים שכבר היו פה. היום המצב כבר שונה מאוד, ואנחנו קהילה אחת גדולה ומגובשת מאוד".
פורסם לראשונה: 19:20, 24.03.21