החברה החרדית ממשיכה "להוביל" בתחלואת הקורונה: ראש הדסק החרדי ב"מגן ישראל", אלוף (מיל') רוני נומה, הציג הערב (א') נתונים עדכניים ולפיהם 26% מהחולים ביממה האחרונה הם חרדים – יותר מפי-שניים ממשקלם היחסי באוכלוסייה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לדבריו, קצב ההידבקות במגזר נמצא בחודש האחרון במגמת עלייה מטרידה. גם שיעור המאומתים מקרב הנבדקים בציבור זה הוא הגבוה ביותר – 15%, לעומת 11% בחברה הערבית ו-4% בכללית. "צריך לטפל פה בפעולות חירום", אמר נומה, אך הדגיש כי רמת התחלואה לא הגיעה עדיין לזו שהייתה במהלך חגי תשרי.
שיעור המקרים הקשים במגזר נמוך באופן יחסי, כאשר 8% בלבד מכלל המאושפזים הם חרדים, עם זאת העיר כי יש להתייחס לנתון זה כגבוה יותר, משום שהוא אינו מביא בחשבון את האשפוזים בבית ובקהילה: "זה יוצא סביב ה-10%-12%". 11% מהנפטרים הם חרדים - מעט פחות ממשקלם היחסי באוכלוסייה.
על היעדר אכיפה במוסדות החרדיים, כפי שנחשף היום ב-ynet, אמר נומה: "משרד החינוך מודע לכל הדברים האלה, משטרת ישראל מודעת, אנחנו מציפים את זה ויש כל יום הערכת מצב... לצערי האכיפה בחלק מהמקומות, בעיקר במוסדות חינוך, היא לא מספיק יעילה".

כשנשאל האם יש קשר בין זה לבין כוחם הפוליטי של החרדים, השיב: "בוודאי שהכול משפיע, אתם חיים בירח? בוודאי שהדברים האלה קשורים. כולנו בתוך מערכת הרבה יותר מורכבת של בחירות והדברים האלה משפיעים. מי שיגיד שזה לא משפיע - חוטא לאמת".

"בישיבות חיכו יותר מדי זמן לתשובות"

נומה התייחס לחשיפת ynet הבוקר על ההתפרצות בישיבות ואישר את הנתונים שהוצגו בדיווח - כ-500 מאומתים מאז חופשת חנוכה, אך טען כי התחלואה שם "תחת שליטה". בתגובה לגורמים במשרד הבריאות שקראו לבחון מחדש את קיום המתווה, הדגיש: "היינו שמחים לחזור למספרים של לפני חודש, אבל אלה מספרים שעדיין הם לא מפרקים את מודל הקפסולות".
2 צפייה בגלריה
מאיר רובינשטיין ורוני נומה
מאיר רובינשטיין ורוני נומה
רוני נומה עם ראש עיריית ביתר עילית
(צילום: דוברות ביתר עילית )
בעקבות העדויות לפיהן בחלק מהמוסדות ישנם חולים מאומתים שאינם מבודדים, אלא מסתובבים בחופשיות בין התלמידים הבריאים - רמז הפרויקטור כי הוא מגלה הבנה לתופעה, משום שזמן ההמתנה לתוצאות הבדיקות התארך משמעותית. "בחורים חיכו יותר מדי זמן לתשובה וזה גרם להם לצאת מהישיבה", אמר. "לא הצליחו לשלוט בדברים האלה. אנחנו מנסים לשפר את זה".
נומה הוסיף כי הוא מתנחם בכך ש"בסופו של דבר, התחלואה היא בתוך הפנימיות, של אנשים צעירים, וכל עוד מגדרים את זה ויכולים לשמור על זה בקהילה, אז הדבר הזה בשליטה". הוא אמר כי איננו יודע מה תרומתה של "המוטציה הבריטית" להתפרצות בתחלואה, וסיכם את עניין הישיבות: "לא צריך להיכנס לפאניקה. מטפלים בזה, זה לא טוב, אבל לא התמוטטות".

"מעריך שיהיו הגבלות על בתי הכנסת"

בהתייחס לתחלואה במוסדות החינוך אמר כי 60% מהתחלואה בקרב החרדים היא של ילדים ונערים בגילים 10 עד 19, שברובם הם א-סימפטומיים, שלאחר מכן חוזרים לבתים ומדביקים שם את המבוגרים יותר. הוא קרא להקפיד במוסדות הלימוד על "הדברים הקטנים שאפשרו לנו את ההישגים ב'זמן חורף' - מיגון, אוורור והקטנת משקי זמן". לדבריו, "אין פטנט, אין קוסמות בעניין הזה".
נומה נשאל האם יש כוונה לסגור את בתי הכנסת במקרה של החמרת הסגר. "אני מעריך שיהיו מגבלות", אמר. "כבר עכשיו יש מגבלות. קראנו לציבור להתפלל בחוץ והיו מקומות שיצאו החוצה להתפלל. אני מעריך שיהיו הגבלות על מספר אנשים במקומות סגורים".
עם זאת, הוסיף: "בימים שבשגרה בתי הכנסת לא מתגלים כמוקד הדבקות. אנשים מגיעים לפרק זמן יחסית קצר, לא כמו בראש השנה וביום הכיפורים שנמצאים שם ימים שלמים, ומקפידים על מסכות, ולכן לא רואים שם תרומה גדולה לתחלואה".