אמון הציבור במערכת קרס והזלזול בהנחיות הקורונה הופך לעניין שבשגרה: אלפי בני אדם השתתפו אמש (מוצאי השבת) בעצרות סליחות המוניות שנערכו ברחבי הארץ ללא הקפדה על עטיית מסכות וריחוק חברתי כנדרש – חלקן בהובלת רבנים ומנהיגי ציבור.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
תיעודים שפורסמו ברשתות החברתיות מלמדים כי לצד מנייני תפילה רבים שהתקיימו בכפוף להגבלות, בקהילות רבות - בעיקר מהזרם החסידי של הציבור החרדי - התקהלו יחד מאות אנשים, ולעתים אף אלפים, באולמות סגורים וצפופים, בניגוד לחוק.
האירועים שפתחו את אמירת הסליחות לקראת ראש השנה ויום הכיפורים, על פי מנהג האשכנזים, עלולים להתברר כ"פרומו" לדבר האמיתי: ברוב החצרות נהוג כי חסידים מכל רחבי הארץ שוהים בימים הנוראים במחיצת הרבי בבית המדרש המרכזי, ואם לשפוט על פי מראות היממה האחרונה, לא נעשים בהם מאמצים לצמצם את ההתכנסויות.
3 צפייה בגלריה
אמירת הסליחות בבית המדרש סאטמר בבני ברק בראשות הגרח"צ מייזליש
אמירת הסליחות בבית המדרש סאטמר בבני ברק בראשות הגרח"צ מייזליש
אמירת הסליחות בבית המדרש סאטמר בבני ברק
(טוויטר, שימי שפר)

בעוד האדמו"ר מגור, מנהיג החצר הגדולה והמשפיעה בישראל, שמר כהרגלו בקפדנות על ההנחיות, בחסידויות גדולות אחרות כמו בעלז וויז'ניץ נרשמה התעלמות כמעט מוחלטת מהן. בבעלז דווח על אלפים שהתקבצו לאמירת סליחות, תחת מגבלה אחת: לא לצלם. גם בבית המדרש של חסידות סאטמר בבני ברק, מהגדולות בעולם, תועדו מאות מתפללים צפופים, וכן במרכז העולמי של חב"ד בברוקלין, ניו-יורק.

ביקורת על העירייה והמשטרה

בנתיבות, עיר אדומה שבה מעל ל-500 חולים פעילים, התקהלו עשרות תושבים באירוע סליחות סמוך לקברו של הרב יורם אברג'יל, ורכב משטרה תועד כשהוא ממתין בצד ללא אכיפה. התושב שצילם את התמונה סיפר כי התקשר למוקד 100 ולמוקד העירוני 106, אבל הפקחים והשוטרים שהגיעו למקום לא עשו דבר.
"עצוב שהמשטרה והפיקוח לא אוכפים את מה שמצופה מהם, ונותנים לעשרות אנשים להצטופף בקבר של הרב יורם", כתב גלעד מוטרו. "יש ייאוש מזה שגם כשהמשטרה נוכחת, היא בוחרת שלא לאכוף".
האזרח שצילם את התפילות אמר כי "עברתי ליד הקבר וראיתי כמאה איש, המולה מסביב. אנשים אומרים סליחות בצפיפות, בלי לשמור על ריחוק. התקשרתי ל-106 ואמרו שהם מטפלים. חבר התקשר למשטרה והגיעו, אבל הם פשוט עמדו שם, הפקחים יחד עם השוטרים. זה מתסכל בטירוף. העירייה מוציאה כל הזמן פוסטים ברשתות החברתיות על המצב - אבל אין אכיפה. התמונות ונתוני התחלואה מוכיחים זאת. אני לא יודע איך נצא מזה".

"חשש מאנרכיה בבתי הכנסת"

עיריית נתיבות פירסמה בדף הפייסבוק שלה הנחיות לתושבים וקריאה להיבדק, וחטפה ביקורת מהתושבים על היעדר האכיפה. העירייה הצהירה בדף הפייסבוק כי "אנו קוראים למשטרה לאכוף ביד ברזל את ההנחיות במרחב הציבורי". תושבי העיר הסבירו לרשות שאין מה לדבר על אכיפה ביד ברזל כאשר זו כמעט ואיננה קיימת.

3 צפייה בגלריה
סליחות בקבר של הרב יורם אברג'יל בנתיבות
סליחות בקבר של הרב יורם אברג'יל בנתיבות
עשרות סביב הקבר - ופקחי העירייה עומדים בצד

"רק אכיפה מאסיבית ברחבי העיר תמנע את המשך ההתפשטות", כתב דקל כהן. "האוכלוסייה פה לא נשמעת להנחיות. זה שתגלו עוד חולי קורונה בעיר לא יעזור לחנך את התושבים שלא נשמעים להנחיות. ברגע שיפגעו להם בכיס אולי הם יתחילו להישמר".
"לפזר סיסמאות של 'תשמרו על ההנחיות' זה קל", כתבה גם רינת ממן. "אתם עושים את זה כבר חודשים אך נוכחנו לראות שזה לא תורם בכלום. בפועל התושבים בעיר מצפצפים על ההנחיות והשמירה כאן שואפת לאפס. מצופה מהרשות לנקוט בכל האמצעים הדרושים על מנת לעצור את ההידרדרות".

3 צפייה בגלריה
סליחות בקבר של הרב יורם אברג'יל בנתיבות
סליחות בקבר של הרב יורם אברג'יל בנתיבות
ערב הסליחות, נתיבות אתמול

תושבת נתיבות, רעות בן חיים, סיפרה כי בתי העסק לא שומרים על ההנחיות: "אפשר בהחלט לשנות את המצב. יש לנו אנשים בסיכון כאן בעיר, אנשים מבוגרים ועלינו האחריות. ימים נוראים בפתח. יש חשש כבד מאנרכיה בעיר בבתי הכנסת. יש לזכור את הפסוק ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".
ממשטרת ישראל נמסר כי "המשטרה פועלת בעיר נתיבות במו ביתר יישובי מדינת ישראל יחד עם הרשות המקומית וגופי החירום, במאבק משותף נגד נגיף קורונה. בעקבות דיווח שהתקבל במשטרה, הגיעו שוטרים למקום ווידאו שכולם עוטים מסיכות על פניהם, וחילקו מסכות לאותם בודדים שהיו ללא מסכה. בבדיקה שנערכה, כמות הנוכחים במקרה זה הייתה בהתאם לחריגים שנקבעו בתוכנית הרמזור".

חריש: מאה איש ללא מסכות בבית כנסת

הפרת התקנות נמשכה גם בחריש, שם הצטופפו כמאה אנשים בבית כנסת לאמירת סליחות, חלקם אף ללא מסכות, בניגוד להנחיות משרד הבריאות. בעקבות דיווח על מפגע רעש הוזעקה המשטרה למקום, פזרה את האירוע וקנסה את המשתתפים.


מהמשטרה נמסר כי "משטרת ישראל רואה בחומרה כל הפרה של התקנות לשעת חירום המסכנות את בריאות הציבור, ותפעל באופן מוגבר לאכיפת הנחיות משרד הבריאות, למען שלום הציבור".