הקורונה הולידה מגבלות שונות ומשתנות בין מדינה למדינה. רוב העולם עדיין מתמודד עם המגפה, ובאירופה היא בשיא חדש. אבל המציאות הבלתי אפשרית הולידה חיבורים שונים ומשונים. בוורשה למשל, יש סגר שאיננו מאפשר קיום תפילות סדירות בבית הכנסת – "מותר לקיים תפילה רק במרחק של 15 מטר זה מזה, אז אם באים להתפלל 20 איש, צריך לתת להם 300 מטר", מסביר הרב שלום בער סטמבלר – וכך מצאה עצמה הקהילה מתפללת בבית שרק לפני שלושה עשורים היה מעביר צמרמורת בכל יהודי שחלף במקום.

"מחג השבועות ועד ראש השנה קיימנו תפילות בחצר פרטית, בביתו של מי שהיה מזכיר המפלגה הקומוניסטית, אדם בשם אוחהבה", מספר הרב המשמש כשליח חב"ד במדינה. "אם יהודי היה עובר לידו בעבר, הוא היה רועד מפחד. בית ידוע לשמצה. אבל קנה אותו אדם שמרשה לנו להתפלל שם".

" אין פה הרבה מחוסנים"

נכון להיום, במסגרת הסגר הפולני, החנויות בקניונים סגורות, חנויות הרחוב פתוחות והמסעדות סגורות. "בתי הספר נסגרו לאחרונה לאחר תקופה שהיו פתוחים. הילדים למדו און-ליין. הילדים שלי ממילא לומדים תמיד און-ליין בבית הספר של חב"ד בניו-יורק".
3 צפייה בגלריה
הילדים לומדים לאפות מצות בוורשה
הילדים לומדים לאפות מצות בוורשה
הילדים לומדים לאפות מצות בוורשה
הרב שלום סטמבלר מספר על היערכות הקהילה לקראת החג, המבשרת בעיקר שגרה עצובה. "ליל הסדר יהיה דומה לזה שקיימנו בשנה שעברה", הוא אומר. "גם השנה לא נוכל לערוך סדר משותף וציבורי. הציבור כבר התרגל למציאות הזאת ואנחנו נערכנו מראש.
"כבר בשנה שעברה הפקנו סרט קצר בפולנית, שמדריך איך עורכים את ליל הסדר. השנה אנחנו מפיצים סרט יותר ארוך, שמלמד איך עורכים את כל הסדר, מהתחלה ועד הסוף, הכול בפולנית. לצד זה הכנו מארזים לסדר כהלכתו, הכוללים מצות, יין, כוסות וארוחת חג, וגם הגדה בפולנית. נחלק כ-300 מארזים כאלה ליהודים, בעיקר בוורשה אך גם בסביבה". הרב סטמבלר יקיים את הסדר גם השנה בחיק המשפחה. "אזמין אליי הביתה כמה אורחים יהודים שכבר התחסנו. אין הרבה כאלה פה".

"לפני הקורונה לא פנו אליי עם בעיות כספיות"

פולין מתמודדת עם גל תחלואה קשה. "זה מגיע ל-20 אלף מקרים חדשים מידי יום", מספר הרב. "בפולין מתו מקורונה 50 אלף בני אדם. בשלבים הראשונים כמעט ולא היכרתי יהודים שנדבקו. אחר כך גיליתי כמה מקרים פה ושם, אבל לא קשים. אני לא מכיר יהודי אחד שמת מקורונה. לעומת זאת, אני מכיר יהודי מבוגר שלקח קשה מאוד את העובדה שסגרנו את בית חב"ד, והלב שלי אומר לי שאלמלא תקופות הבידוד, הוא לא היה מת.
3 צפייה בגלריה
אשת שליח חב"ד הרבנית דינה סטמבלר בוורשה בשיעור זום
אשת שליח חב"ד הרבנית דינה סטמבלר בוורשה בשיעור זום
אשת שליח חב"ד, הרבנית דינה סטמבלר, מעבירה שיעור זום בוורשה
"בשבוע שעבר צלצלו אליי באמצע הלילה ואמרו שיש יהודי שהסטורציה שלו יורדת, וצריך לארגן לו מחולל חמצן. קלטתי שלמרות שיש הרבה מחוללי חמצן למכירה, הכול סגור ואמצע הלילה ואי אפשר למצוא. לכן הזמנתי מחולל חמצן, ואנשים מכל העולם נרתמו ושילמו בחפץ לב".
זו רק דוגמה אחת לערבות הקהילתית שמתגלית בקרב יהודי פולין. המצב הכלכלי הקשה לא פסח עליהם, והקהילה נערכת לסיוע הדדי: "את מנהג הקמחא דפסחא - סיוע לנזקקים לצרכי הפסח - התחלנו בראשית שנת הקורונה, כי אנשים רבים איבדו את פרנסתם. יש היום כמה עשרות משפחות נזקקות חדשות, חלקם היו פרילנסרים, אנשים שהיו מסודרים ועולמם חרב עליהם. אמנם אין מצוקות קיצוניות, אבל יש קשיי נזילות, אז אנשים פונים בבקשה לעזרה. לפני הקורונה כמעט לא פנו אליי עם בעיות כספיות.
"התרומות לבית חב"ד נפגעו קשות. בנס הסתדרנו ומסתדרים, אבל עוד נלחמים על זה. הרבה תורמים קבועים קיצצו 90% מהתרומות, או שביקשו לחכות לימים טובים יותר".

"מטוס חירום מישראל הביא לנו מצות"

אין מספרים מדויקים כמה יהודים חיים בפולין, וההערכות נעות בפראות בין 5,000 ל-20 אלף. בוורשה יש שלושה בתי כנסת: נוז'יק במרכז העיר שפתוח ומתקיימות בו תפילות, כי המקום מאוד גדול. בית חב"ד שסגור ויש גם בית כנסת רפורמי.
3 צפייה בגלריה
(Edward Ćwierz Kielce )
"בשנה שעברה זו הייתה משימה בלתי אפשרית להביא את המצות לפסח. היה סגר בכל אירופה ורק בעזרת השגרירות הפולנית בישראל הצלחנו להעלות מצות על מטוס חירום, שהחזיר תיירים פולנים מישראל. השנה היה יותר קל: נסענו לארץ להתחסן, עשינו קנייה גדולה והבאנו לכאן.
"הפסח הזה יהיה מלא בידיעה של מה שהיה, ובתקווה למה שיהיה. אנו כבר יודעים שחלקנו מחוסנים ואו-טו-טו זה יהיה מאחורנו, בעזרת ה'. אנחנו מקווים שבניסן נגאלו אבותנו - ובניסן עתידין להיגאל, בכל המובנים".
פורסם לראשונה: 16:48, 25.03.21