תלמודי התורה של "הפלג הירושלמי" פעלו באין מפריע - צלם ynet הותקף כשתיעד: על אף מגבלות הסגר המשיכו תלמודי תורה המשויכים לפלגים קיצוניים לפעול הבוקר בריכוזים חרדיים, באופן בולט בניגוד למיינסטרים שהעדיף לציית להנחיות הרבנים והממשלה, ולסגור את מערכת החינוך.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

במודיעין עילית תועדו עשרות ילדים בתלמוד תורה של הפלג הירושלמי הליטאי, "קריית שמואל", על שם מנהיגם המנוח הרב שמואל אוירבך. הכיתות במוסד פעלו והלימודים התנהלו כרגיל, למרות הסגר.
שני שוטרים של מחוז ש"י שהגיעו למקום בשל דיווח על הפרת הסגר, ניסו להיכנס לתלמוד התורה, אך המנהל סירב לפתוח והכניסה הייתה חסומה בדלתות עץ. במקביל החלו עשרות קיצונים להפנות את זעמם כלפי צלם ynet שנכח באירוע. המוחים הזעיקו את חבריהם, ועד מהרה הוא הוקף במאות חרדים שתקפו אותו בבעיטות, קללות ויריקות.

"הם חשבו שהודעתי למשטרה, ולכן הקיפו אותי וצעקו עליי 'מויסר'", סיפר הצלם. "בעטו בי, ירקו ודחפו. הם התקרבו אליי בצורה מאיימת. המשטרה אמרה שאם אני רוצה להגן על עצמי, אני חייב לצאת. השוטרים ליוו אותי לרכב ולאורך כל הדרך - בלגן". הקיצונים אף חסמו את שביל הגישה לתלמוד התורה ותקפו את השוטרים שהיו במקום בצעקות "רשעים, לכו לעזאזל".

העבריינים נמלטו בחסות הצעקות

יש לציין כי שיטת ההפגנות הקולניות מכוונת למוסס את האירוע ולמלט את האחראים מתלמוד התורה. בחסות הצעקות וההפגנה, התרוקן המוסד והמשטרה לא הצליחה לקנוס את האחראים. עם זאת, חמישה חשודים נעצרו באירוע ולדברי המשטרה, החקירה נמשכת.
במשטרה סיפרו כי "בעת שהשוטרים ניסו לאתר את מפעיל תלמוד התורה, בכדי להורות לו לפזר את התלמידים - הגיעו כמה עשרות מתקהלים והחלו להתעמת עם השוטרים. צוות תקשורת שנכח במקום הותקף, וכאשר השוטרים פעלו לחלצו, החלו המתקהלים לחסום את הכביש, גרמו נזק לאוטובוסים שחלפו ולכלי רכב משטרתיים, וחסמו את דרכם".
בחוגים הקיצוניים שאינם מצייתים להוראות המדינה, מוסדות רבים היו פתוחים הבוקר (א') – אלה של הבנות ובמיוחד אלה של הבנים, שכן ללימוד התורה שלהם מייחסים חשיבות גדולה יותר ונזהרים שלא לבטלו. בשכונת מאה שערים בירושלים נראה היה הבוקר ש"עסקים כרגיל". בנות ובנים בילקוטי בית ספר עשו את דרכם למוסדות. מדובר בחסידויות הקיצוניות המתגוררות במקום, שאינן מצייתות לחוקי הסגר. כך למשל, בתלמוד תורה "תפארת מרדכי שלמה" של בויאן.
בביתר עילית נקראה המשטרה לבית כנסת שפעל בניגוד לתקנות. הם כרזו לאברכים שהתפזרו. גורם במשטרה מסביר כי אלה "משחקי חתול ועכבר בכמה נקודות ספציפיות, למרות שהרוב מוחלט שומר על ההנחיות".

המיינסטרים החרדי יישר קו

ב"עדה החרדית" אומרים גם הבוקר כי החינוך הוא מעל הכול. "אנחנו לא רוצים לראות את הילדים שלנו ברחובות, ואנחנו לא רוצים לראות אותם מידרדרים ללא תורה". וכשיש זלזול בהנחיות הוא לא נעצר שם – וכך, למשל, נערכה אתמול בירושלים מסיבת "שבע ברכות" גדולה לנכדת אדמו"ר מחסידות מרכזית בשכונת מאה שערים.
2 צפייה בגלריה
 עשרות מתפרעים חסמו את שביל הגישה והמשיכו לקלל ולצעוק
 עשרות מתפרעים חסמו את שביל הגישה והמשיכו לקלל ולצעוק
עשרות מתפרעים חסמו את שביל הגישה והמשיכו לקלל ולצעוק
כאמור, בשונה מהמראות בריכוזי המגזר במהלך הסגר השני, הבוקר (א') היה קשה למצוא מוסדות חינוך של הזרם המרכזי פתוחים, ונראה כי הרבנים, ההורים והתלמידים אכן מיישרים קו עם הסגר ההדוק.
רחובות בני ברק, למשל, שבדרך כלל הומים בילדים בשעות הבוקר, נראו היום ריקים מתמיד, כמעט שוממים. בדסק החרדי של "מגן ישראל" מרוצים לפי שעה מהמצב, אך ממתינים לראות כמה זמן תלמודי התורה יחזיקו כך מעמד, שכן התלמידים הם בדרך כלל ממשפחות ברוכות ילדים ומבתים שאין בהם חיבור לאינטרנט – תנאים שהופכים את הלמידה מרחוק למשימה קשה עד בלתי אפשרית.
מי שעשה את ההבדל בין הסגר השני לשלישי הוא הרב חיים קנייבסקי, "גדול הדור" הליטאי, שהכריע ביום חמישי כי אין לקיים לימודים. אט-אט הצטרפו אליו מנהיגים מהזרם החסידי שבגלי התחלואה הקודמים בלטו – הם וחצרותיהם – דווקא בהפרת ההנחיות, ובראשם האדמו"ר מבעלז, שסגר אף הוא את המוסדות.