כאלפיים מטיילים ישראלים חגגו את ליל הסדר בקטמנדו עם חב"ד לפני שנתיים. שנה לאחר מכן, בפסח הקודם, רק שמונה מטיילים ישראלים, שנתקעו בנפאל, השתתפו בליל הסדר. הנתונים האלה מציירים במידה רבה את תמונת המצב העגומה במפעל היהודי העצום שהפעילה משפחת ליפשיץ בנפאל: הרב חזקי ליפשיץ (47), הרבנית חני (43) והילדים רחל (19), שמואל (17), רבקה (12), יצחק (9) ושניאור (5).

כבר שנה הם ממתינים על המזוודות בישראל, רואים בעיניים כלות את מפעל חייהם שנפרץ ונבזז, את החדרים שהיו הומים מטיילים ומעלים אבק – ומתגעגעים. אבל כעת הם אנשי בשורה: "נחזור לנפאל בימים הקרובים", מבשר הרב ליפשיץ. "בימים האחרונים התחילו להגיע ישראלים לנפאל. כמה תלמידי ישיבה כבר הגיעו לבית חב"ד בקטמנדו, והם יערכו שם סדר ציבורי בהשתתפות כארבעים ישראלים".
3 צפייה בגלריה
ישראלים בבית חב"ד בקטמנדו
ישראלים בבית חב"ד בקטמנדו
הישראלים שנתקעו בנפאל בפסח שעבר
בחודש מרץ הקודם סגרה ממשלת נפאל את הגבולות במדינה לתקופה בלתי מוגבלת, בניסיון למנוע את התפרצות המגפה. "באותה תקופה חני והילדים שהו בארץ, ואמורים היו לחזור לנפאל. אני עליתי על אחת הטיסות האחרונות שעזבו את המדינה, עם רוב המטיילים הישראלים שחזרו לארץ".
בנפאל נותרו רק השליח, הרב מענדי לידר, עם רעייתו תמי, שנשארו לסייע למעט הישראלים שלא חזרו, אבל לקראת חגי תשרי גם הם שבו ארצה. "במשך חמישה חודשים היה במדינה עוצר מלא. בהדרגה שחררו את ההגבלות, עד פתיחה מלאה של השמים בחודש דצמבר. בשבוע שעבר בוטל גם הצורך בבידוד לתיירים, מחלימים ומחוסנים, במטרה להציל את ענף התיירות, שהוא כה חיוני למדינה. אבל השבוע הממשלה שוב הורתה על בידוד למי שנכנסים למדינה, בגלל שיש התפרצות משמעותית של המגפה בהודו. כל מה שקורה בהודו משפיע על נפאל".

אין קהילה יהודית, יש מטיילים ישראלים

אף שבאתרים רשמיים צוין כי בנפאל מתו רק 91 איש מקורונה, דווחו כלי התקשורת המקומיים דיווחו על כ-3,000 מתים. אותם מקורות מסרו כי כמיליון וחצי אזרחים כבר חוסנו בחיסון הראשון, אך לא ברור האם ומתי יקבלו חיסון שני.
3 צפייה בגלריה
מתכוננים לפסח בחב"ד קטמנדו
מתכוננים לפסח בחב"ד קטמנדו
כך זה נראה לפני כמה שנים
(חב"ד נפאל)
בנפאל אין קהילה יהודית מקומית, אולם את המדינה פוקדים מדי שנה כ-12 אלף מטיילים ישראלים. אחרי טיסות החילוץ שיצאו משם, עם פרוץ המגפה - נותרו בה רק מעט מטיילים ישראלים, שבחרו להישאר שם. "הטיולים והטרקים של הישראלים נעצרו למעשה בבת-אחת בימיה הראשונים של המגפה, בכל רחבי אסיה", מספר הרב ליפשיץ. "בתי חב"ד במזרח אמנם המשיכו לפעול, אבל עם הקהילות הקטנות, המונות מעט יהודים או אנשי עסקים מישראל המתגוררים שם.
"גם בהודו ובמיאנמר הושבתה הפעילות בגלל היעדר מטיילים. משיחות שערכתי בימים האחרונים עם השליחים במזרח, כולם שבו אל הקהילות שלהם, ובסך הכול יתקיימו במדינות אסיה יותר מ-30 סדרים קהילתיים".
3 צפייה בגלריה
גלויות מקטמנדו
גלויות מקטמנדו
הרב חזקי והרבנית חני ליפשיץ
בימים הראשונים של המשבר נפרץ בית חב"ד, שבו פעל גם בית הכנסת. "מקומיים, שחלקם ממש רעבו ללחם, גנבו את המחשבים, את ציוד ההגברה, את המקרן ואפילו את הגיטרות עם ההקדשות האישיות שהשאירו שם מטיילים", מספרים השליחים. "רק בשבת הקרובה, לראשונה זה שנה, תתקיים בבית הכנסת התפילה הראשונה".
"בתי הספר בנפאל חזרו לפעול רק בתחילת החורף. בגלל שאנחנו היינו בארץ, הילדים שלנו למדו בשנה האחרונה בירושלים. אצלנו במשפחה איש לא חלה, ככל הידוע לנו, ומכיוון שהיינו בארץ, קיבלנו חיסון".
פורסם לראשונה: 16:23, 25.03.21