קפלה אדיס עלה עם הוריו וחמישה מאחיו כבר לפני עשור. הוא הספיק לשרת כלוחם בצנחנים, וניהל מאבק להעלאת שתי אחיותיו שנותרו באתיופיה, כדי שיוכלו להתאחד עם משפחתן בארץ. ביום חמישי הגשימה המשפחה חלום, ואחותו הגדולה, יגרד, נחתה בישראל בטיסה של 34 עולים משארית יהודי אתיופיה. אבל המשפחה נותרה פצועה וחסרה: יאלנגש נותרה מאחור, במחנה המתינים לעלייה, מנותקת מכל משפחתה שבארץ.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"אנחנו שבורים", מספר אדיס בתסכול, בראיון לאולפן ynet. "אנחנו חלק מהחברה היהודית. כל האחים והאחיות שלי חיים פה, ההורים שלי, הסבתא שלי. אנחנו שבעה ילדים וכולם פה - ורק אחותי נשארה שם. היא יהודייה מצד אבא שלה ואמא שלה. אמא שלי מפורקת. היא כל הזמן בוכה. זה הזוי שדברים כאלה קורים".
אדיס ששירת כלוחם בצנחנים, לא ויתר: "הלכתי למשרד הפנים וצעקתי, אבל אף אחד לא הסתכל עליי. אף אחד לא עונה לי למה אחות אחת קיבלה אישור לעלות והשנייה לא. אחותי שבאתיופיה שבורה. היא נותקה לחלוטין מהמשפחה. כל האחים שלה עלו והיא נשארה לבד. מי יש לה שם? אם יקרה לה חס וחלילה משהו, אין לה משפחה לידה שתעזור לה. מי אמור לטפל בה? מי אמור לעזור לה? זה מצב הזוי".

"למה רק היא?"

יאלנגש היא חלק מקהילת שארית יהודי אתיופיה (המכונים לעתים "פלאשמורה") בגונדר שממתינים לעלייה. היא מתפללת בבית הכנסת "תקוות ציון" וילדיה לומדים בבית הכנסת עברית ושיעורי תורה. "אני רוצה לשאול את ראש הממשלה שלנו למה אחותי, שכל משפחתה פה, היא היחידה שנשארת שם? אני רוצה תשובה לזה. למה להפריד ביניהן?" אדיס אומר.
5 צפייה בגלריה
   משפחת אדיס בימים אחרים
   משפחת אדיס בימים אחרים
משפחת אדיס בימים אחרים
מטוס העולים שנחת בישראל בסוף השבוע סימן את הקבוצה האחרונה של שארית יהודי אתיופיה שקיבלה אישור להגיע לישראל. "אנחנו מברכים על עלייתם של 34 האחים והאחיות שלנו, אבל זה לא מספיק", אומר קסאו שפראו, פעיל עלייה. "אנחנו דורשים את ביצוע החלטת ממשלה מספר 716 - כמו שראש הממשלה הבטיח אין סוף פעמים - להעלות את כל שארית יהודי אתיופיה עד סוף השנה הזאת".
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה כי "הרשות פועלת על פי החלטות ממשלה, המגדירות באופן מפורש מה הקריטריונים הקובעים זכאות להגעה לישראל, וכן את מספר הזכאים. לפיכך, אם לא ניתן לאדם כזה או אחר אישור זכאות, ככל הנראה הוא לא עמד בקריטריונים".
"ההשוואה שגויה ביסודה: ישנם אנשים שמקבלים אישור בזכות בן הזוג (ולכן אח או אחות שלהם לא יקבלו כי זה לא רלוונטי), ישנם שמקבלים בגלל הורה (והאח/ות המבקשים הם מההורה הלא זכאי), וישנם שמקבלים בגלל נסיבות אישיות".
5 צפייה בגלריה
   המשפחה - ללא האחיות
   המשפחה - ללא האחיות
המשפחה - ללא האחיות

"לשים קץ לסבלם"

שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, מבהירה כי היא "עובדת בשיתוף עם משרד ראש הממשלה על מתווה לזירוז העלייה מאתיופיה שישים קץ לסבלם של הממתינים שנים ארוכות להתאחד עם המשפחות, במיוחד בעת המאתגרת הזו, וגם על תוכנית קליטה ייעודית עם הסוכנות היהודית". לדבריה, "בקרוב תוגש החלטת ממשלה בנושא".
5 צפייה בגלריה
האח קפלה אדיס. היה לוחם בצנחנים
האח קפלה אדיס. היה לוחם בצנחנים
האח קפלה אדיס. היה לוחם בצנחנים
יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג בירך על הגעת העולים "שהגשימו את החזון הציוני להגיע ל'ירושלם', לאחר שנים ארוכות של המתנה במחנות המעבר בגונדר ואדיס-אבבה". לדבריו, "צוות ייעודי של הסוכנות ילווה אותם לאורך כל ימי הבידוד, ולאחר מכן ימשיך ללוות אותם במעטפת מלאה כדי להכינם לקליטה ולהשתלבות מיטבית בביתם החדש בתוך עמם. הסוכנות היהודית, יחד עם משרד העלייה והקליטה, ימשיכו לפעול לעלייתם של כל יתר היהודים שממתינים במחנות המעבר באתיופיה".

5 צפייה בגלריה
  יאלנגש עם בעלה וילדיה, ממתינה לעלייה
  יאלנגש עם בעלה וילדיה, ממתינה לעלייה
יאלנגש עם בעלה וילדיה, ממתינה לעלייה