מחאת הורים בהרצליה בעקבות מה שהם מכנים - "שטיפת מוח נוצרית בבית הספר": ל-ynet נודע כי גורמים בבית הספר היסודי הממלכתי "נבון" שבהרצליה חילקו לתלמידים הזמנות save the date מאויירות וצבעוניות למסיבת האלווין ש"מגיעה לבית הספר נבון", מה שעורר זעם בקרב קבוצת הורים המתנגדים למה שהם רואים כלחץ חברתי לחגוג חג לא יהודי.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
להורים המודאגים נמסר כי מדובר בפעילות לגיבוש עבור התלמידים, שהתבקשו, לטענתם, להגיע מחופשים ואף לעבור בין בתי התושבים, כמנהג החג. ההזמנות חוללו סערה, וההורים פנו להנהלת בית הספר והעומדת בראשו, שירלי רוזמן, בניסיון לבטל את האירוע. הנהלת בית הספר טענה כי אין לה קשר לקיום האירוע, ואולם האירוע נערך בתמיכת הנהגת ההורים הבית-ספרית - וההורים המתגדים אומרים ל-ynet כי הדבר נעשה ב"הסכמה שבשתיקה".
"הורים חילונים רבים כועסים על ההחלטה הזו", מבהיר צחי שני, אב לתלמידה בבית הספר שמוביל את התארגנות. "אין לנו עניין שילדינו ייפגעו חברתית בגלל שנמנע מהם מלהשתתף בפעילות הזו. שכל אחד יעשה בביתו כרצונו ויחגוג את החגים שהוא מאמין בהם, אבל לא תחת השם של בית הספר. זה פשוט נשמע לי לא הגיוני. צריך להוקיע ולעקור את זה מהשורש לאלתר".

"לא מוכנים לחגוג את זה"

התנגדות ההורים שהובאה באולפן ynet הביאה את המארגנים לשלוח תזכורות - הפעם עם הכותרת "ממתק או ממתק", ללא המילה "האלווין", אבל ההורים המתנגדים לא השתכנעו: "זו אותה הגברת בשינוי אדרת: טריק או טריט מיוחס אך ורק להאלווין". טלי אוחיון בן דוד, אם לתלמיד בבית הספר, רואה באירוע "יוזמה חמורה", כדבריה. "נכון, זו 'בסך הכול' מסיבת תחפושות", היא אומרת בריאיון לאולפן ynet, "אבל זה לא החג שלנו. אני מכבדת חגים של אחרים - אבל זה לא אומר שאני חוגגת חגים של אחרים. ומכיוון שמדובר בפעילות גיבוש, בית הספר או גורמים בתוכו מדירים - הלכה למעשה - ילדים שהוריהם לא מוכנים לחגוג את החג הזה".
2 צפייה בגלריה
 ההזמנה ל"מסיבת האלווין" בבית ספר נבון
 ההזמנה ל"מסיבת האלווין" בבית ספר נבון
ההזמנה ל"מסיבת האלווין" של בית ספר נבון
שני מבהיר כי הוא מתנגד לציון החג במסגרת בית הספר כחילוני. "יש לי חברים שיש להם עץ אשוח בבית. כל אחד שיעשה בביתו מה שהוא רוצה, אבל לא תחת שם בית הספר שהבת שלי לומדת בו או תחת חסותו. זה פשוט פסול".
בצר להם, פנו ההורים לאלעד צדיקוב, חבר מועצת עיריית הרצליה ויו"ר פורום "אחריות יהודית" ומנכ"ל ארגון אופק, והוא יצא היום (ב') בפנייה לשר החינוך, מנכ"ל משרד החינוך, ראש עיריית הרצליה וגורמים רלוונטיים נוספים.
"דחיקת ערכי היהדות, והכלה במקומם של חגים נוצריים, היא מגמה המצביעה על ריקנות חינוכית", הוא טוען. בהמשך הדגיש צדיקוב כי מדובר, לדבריו, ב"מגמה אסורה על פי חוק ואפילו על הרצף הפלילי" - ודרש את "קולו הברור של משרד החינוך" בסוגייה הזו.
הוא מזכיר ומציין כי אין זו הפעם הראשונה שחגים נוצריים נחגגים בהרצליה, "כקרקע להחדרת נצרות ולטשטוש הזהות היהודית של תלמידי ישראל", כך צדיקוב. "בעבר ציינו בתי ספר בעיר את חנוכריסמס, פסח-פסחא, נובי-גוד, תערוכת צלבים כמייצג לבנות מצווה ועוד. הגיע הזמן לומר אמירה ברורה ולהציב גבולות כלפי מערכת החינוך בהרצליה ובכלל, וכן לנקוט בטיפול משמעתי לאלתר כלפי הנהלת בית הספר".

"שתסיר את שם בית הספר"

שני מזכיר כי "מעבר לתחפושות הנחמדות והתמימות לכאורה, ליל כל הקדושים (הנוצריים) הוא חג המציין את פיצול הכנסייה הפרוטסטנטית והקתולית, כך שזה חג נוצרי ביותר. האקט הזה בהחלט פוגע ברגשותיהם של הורים המגדלים ומחנכים את ילדיהם על ברכי הדת היהודית והמסורת. זו הסיבה שפנינו לכל הגורמים הרלוונטיים כדי שיתערבו וימנעו גם להבא את קיומו של אירוע כזה".
ההורים הוסיפו כי ישנה גם בעיה בריאותית בפעילות, המעודדת את התלמידים להסתובב בין בתי התושבים מחופשים ועם ממתקים. "עניין האכיפה זה עניין לרשויות - כמו גם הסכנות הבריאותיות בסיטואציה שנוצרה, אבל אני לא נכנס לתוך זה", אומר שני. "כרגע יצאנו מחגי תשרי ויש עוד חגים יהודיים באופק, כך שאין צורך לאמץ חגים נוצריים, וזה בהחלט לא מקובל עלינו".
2 צפייה בגלריה
חבר עיריית הרצליה, אלעד צדיקוב
חבר עיריית הרצליה, אלעד צדיקוב
חבר עיריית הרצליה, אלעד צדיקוב
בתגובה נמסר מאגף החינוך של עיריית הרצליה: "ייתכן ומדובר ביוזמות פרטיות של תושבים שאינן חלק מהשעות הפעילות של בית הספר. האגף העביר את הנושא לבדיקת המפקח על בית הספר במשרד החינוך".
מנהלת בית הספר מסרה בתגובה, כי לבית הספר אין כל קשר לפעילות המצויינת במכתב וכי מדובר ביוזמה מקומית, פרטית, חיצונית לבית הספר, "הפעילות אינה חלק מפעילות בית ספר, לא בשיתופו ולא בעידודו, היא לא מתרחשת בשעות הלמידה של בית הספר ולא בשטח בית הספר". 
לדברי צחי שני, "כולם שותפים לפעילות הזו. חד וחלק. גם המנהלת וגם למינהל החינוך בהרצליה. אם אני אחליט לעשות קרנבל של חב"ד ולחתום בשם בית ספר נבון, ולשלוח את ההזמנות לכל ההורים, יהיה ברור לכולם שזה בהסכמת בית ספר נבון, גם אם זה יקרה מחוץ לכותלי בית הספר. אם המנהלת לא קשורה לפעילות, שתדרוש להסיר את המודעה או לכל הפחות את שם בית הספר".

"מול בורות אין מה להתווכח"

זיו עומר מהנהגת ההורים הבית-ספרית לא מבין את המהומה: "אין לזה שום קשר לנצרות. זה לא חג נוצרי אלא אירוע אמריקאי שנחגג בעוד כמה מדינות בעולם". הוא מסביר כי "מדובר ביוזמה של שלושה הורים שבאה בעקבות הדאגה שלנו שבתקופת הקורונה הילדים לא נפגשים - ורצינו לעשות פעילות משותפת שתפגיש ביניהם. היו התנגדויות לשם האלווין, ומול בורות אין מה להתווכח. הורדנו את זה ובמקום כתבנו 'ממתק או ממתק'".
עומר מוסף כי "המנהלת לא ידעה על היוזמה, וכשהיא ידעה זה היה בדיעבד מהתקשורת. רק היום היא אמרה לי שיש איזה חשוך אחד בשם צדיקוב בהרצליה, שמנסה ליצור מלחמת דת, ושכתב למשרד החינוך ורוצה שיקראו לה לשימוע. זו מדינה חופשית. מי שירצה להתחפש שיתחפש, מי שירצה לקשט את הדלת שלו שיקשט, ומי שירצה יקרא לזה האלווין. זו מדינה דמוקרטית, ומי שלא רוצה גם יכול לא להגיע".