איזה מנהיג בן דורנו היה מוותר על "שי לחג"? על רקע מאבקו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להקלות מס ולהחזר רטרואקטיבי של כספים מאוצר המדינה, נחשף מכתב יוצא דופן שכתב הרב יעקב ישראל קניבסקי, ממנהיגי הציבור החרדי-ליטאי עד אמצע שנות השמונים, ובו הוא מודיע על סירובו לקבל מעיריית בני ברק מענק בסך 400 אלף שקלים לקראת חג הפסח. ארבעה חודשים לאחר מכן הלך הרב לעולמו. המסמך מוצע כעת לרכישה בבית המכירות הפומביות "קדם", והמרבה במחיר יזכה בו.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרב קניבסקי (שכונה "הסטייפלער", על שם העיירה הורנוסטייפל באוקראינה שבה גדל כנער), היה מ"גדולי הדור" של היהדות החרדית בארץ, והוא אביו של הרב חיים קניבסקי, המנהיג הבכיר של הציבור הליטאי כיום. באביב 1985 שלח לו משה אורנשטיין, ראש העיר בני ברק, שבה התגורר, צ'ק ובו המענק הנדיב, כ"השתתפות בהדפסת ספריו" (הסדרה "קהילות יעקב" ובה פירושיו של הרב על התלמוד).
3 צפייה בגלריה
 הצ'ק שהוחזר לעירייה
 הצ'ק שהוחזר לעירייה
הצ'ק שהוחזר לעירייה
(קרדיט: בית המכירות הפומביות קדם, ירושלים)

"אני לא מקבל שום עזרה"

הרב הישיש - אז בן 85 - החזיר את ההמחאה לעירייה והעיר לבורנשטיין בכתב ידו בתחתית המכתב שקיבל ממנו: "אני לא מקבל שום עזרה חוץ ממסים שפטרה אותי תורה, כי תלי״ת (תודה לאל יתברך) אני לא עני ב״ה (ברוך ה')". הוא חתם בדברי שבח לראש העיר: "דו"ש (דורש שלומו) ומכבדו כרום ערכו הנעלה". כאמור, בחודש אב אותה השנה, ארבעה חודשים לאחר חג הפסח, נפטר "הסטייפלער" בגיל 86.

3 צפייה בגלריה
(קרדיט: בית המכירות הפומביות קדם, ירושלים)
מרון ארן, מבעלי בית המכירות קדם בירושלים המציע את ההמסמך הנדיר למכירה, אמר: "חסרונם של מנהיגים אמיצים, ישרים אך לא פחות מכך צנועי הליכות, ניכר בימים אלה. הרב קניבסקי הותיר אחריו מורשת ענפה שניתן לחוות ולהכיר מקצת ממנה ומאופייה הייחודי במסמך שנחשף כעת, ולקוות כי פשוטי העם, כמנהיגיו, ילמדו שיעור חשוב בענווה מצדיק הדור שאיננו".
3 צפייה בגלריה
(קרדיט: בית המכירות הפומביות קדם, ירושלים)

קיראו עוד בערוץ היהדות: