בזמן שבישראל ירד מקדם ההדבקה לכ-0.6% ומספר המחוסנים חצה את רף ה-5 מיליון, המצב ברחבי אירופה הולך ומחריף. גם ברוסיה המצב איננו מזהיר. הקהילה היהודית במדינה מונה פחות מ-200 אלף יהודים, כאשר מספר הזכאים מטעם חוק השבות, עומד על כ-600 אלף יהודים. הרבנים ברוסיה מספרים על מתים רבים מקורונה. רק בעיר רוסטוב עצמה נרשמו יותר מ-200 מתים בקהילה היהודית.

רבה הראשי של רוסיה, ברל לזאר, סיפר כי "בשנה שעברה לא היינו מוכנים לפסח, אף שמאוד השתדלנו. לצערנו לא היה לנו הרבה זמן להתכונן. הבנו שאיש לא יוכל להגיע לסדרים בבתי הכנסת, למרות שפסח אצל יהודי רוסיה נחשב כמו ראש השנה ויום כיפור, וכל יהודי יודע שהוא מגיע לבית הכנסת.
"בקהילה פה בכלל לא מכירים את הרעיון שצריך לעשות סדר בבית, וגם לא ידעו איך לעשות סדר. הדרך היחידה שלהם להשתתף בסדר הייתה, מאז ומתמיד, להגיע לבית הכנסת. במשך שנים קיימנו סדרים בכל עיר. בשנה שעברה שלחנו לכולם הוראות מפורטות איך לעשות סדר בבית, כיצד לעשות קידוש, שלחנו מצות וסימני סדר. המון אנשים חזרו אלינו ואמרו שהם כבר לא יחזרו לבית הכנסת אחרי שראו איך זה לילדים ולמשפחה".
4 צפייה בגלריה
מוצרים לפסח שחולקו לנזקקי הקהילה היהודית
מוצרים לפסח שחולקו לנזקקי הקהילה היהודית
קמחא דפסחא מוסקבה: מוצרים לפסח שחולקו לנזקקי הקהילה היהודית
(צילום: לוי נאזרוב )
ערב פסח התשפ"א, מציין הרב לזאר בסיפוק כי ייערכו סדרים לקהילה, "אבל רק למי שחלה בעבר או שכבר התחסן, שזה רוב האוכלוסייה ברוסיה". עם זאת, הוא מציין, "ידענו שהשנה, גם אם המצב ישתפר, עדיין נצטרך להתחשב ביהודים שנשארים בבית". וכך, במקביל, שולחת הקהילה 31 אלף ערכות חג למשפחות בכל רחבי רוסיה. כל ערכה כוללת מצה שמורה, קערה לסדר, אוכל, דגים, בשר, קינוח עוגת ביצים, כלים חד-פעמיים, הגדה, וכמובן - הוראות שימוש. סדר שלם בתוך תיק, צריך רק לפתוח.
"זה מבצע לוגיסטי ענק, לשלוח לכל רוסיה, כי יעדים מסוימים מרוחקים מרחק עשר שעות טיסה", מצויין הרב. "הגענו עד סין וולדיווסטוק, אבל המאמץ היה שווה רק כדי לראות התגובות של האנשים. הם לא האמינו למה שקיבלו עד הבית. בעצמנו לא חשבנו שזה יגרור תגובות כאלו".

"היינו בטוחים שהכול יתרסק"

הרב לזאר סבור כי רוסיה עברה את הקורונה קל יותר מאשר מקומות אחרים בעולם. "היה קשה, אבל פחות נורא ממה ששמענו מקהילות אחרות, למרות שגם היום נפטרה פה אישה מקורונה".
4 צפייה בגלריה
מוצרים לפסח שחולקו לנזקקי הקהילה היהודית
מוצרים לפסח שחולקו לנזקקי הקהילה היהודית
הרב ברזל לזאר: מחלקים 31 אלף ערכות חג ליהודים ברחבי המדינה הענקית
(צילום: לוי נאזרוב )
במוסקבה יש כארבעים בתי כנסת, ובכל רוסיה יש 200 קהילות מפוזרות, מונה הרב. "היינו הקהילה הראשונה בעולם שסגרה את כל מערכת החינוך, מיד כששמענו על הקורונה. היינו קשוחים משום שלדאבוננו הרפואה פה היא לא במקום הכי טוב בעולם. אז החלטנו שלא לוקחים שום סיכון, וסגרנו את כל בתי הכנסת וכל בתי הספר למשך שלושה חודשים. המוסלמים והנוצרים הסתכלו עלינו כמו על משוגעים. בפועל זו הייתה ההצלה שלנו. מלפני פורים ועד סוף שנה הלימודים היו רק בזום. מספטמבר ועד עכשיו הכל פתוח".
"מבחינה כלכלית רבים איבדו את פרנסתם. אנו רואים את זה בפסח, שהם באים ומבקשים שנעזור להם להתכונן לחג. אנחנו נותנים אוכל לכל החג. יחסית, המצב לא כל כך קשה כמו שחשבנו שעלול להיות כשהתחילה הקורונה. דאגנו אז מאוד. אנשים היו בטוחים שהכול יתרסק. זה לא קרה. אבל בעלי העסקים עדיין לא עובדים והם די סובלים.
4 צפייה בגלריה
מאות חבילות יישלחו לכבוד חג הפסח
מאות חבילות יישלחו לכבוד חג הפסח
הגדות ברוסית
(צילום: לוי נאזרוב )
"לא הייתה לנו תקופה דומה, שאנשים היו כל כך נכונים לתרום כמו בשנה האחרונה. מאז תחילת הקורונה אנשים באו מיוזמתם והציעו עזרה. זה היה קידוש השם גדול. עזרנו למרפאות, לחולים, לכל דבר. אפילו ראש הממשלה של רוסיה סיפר איך הקהילה היהודית עשתה משהו לא רגיל. יהודים נתנו כל מה שהיה להם כדי לעזור, הרגישו שהם במצב מלחמה. עזרנו הרבה גם ללא-יהודים. עשינו כל מה שיכולנו לעשות. הבאנו מסכות, בגדים לרופאים, אוכל לצוותים ולחולים בבתי חולים".

קרן הסיוע שולחת כסף ומזון לנזקקים

"מחודש מרץ בשנה שעברה ועד לחודש מאי, למדו בתי הספר ברוסיה באמצעות אפליקציית הזום", מספר ראש ועידת רבני אירופה ורבה הראשי של מוסקבה, הרב פנחס גולדשמידט. בתחילת שנת הלימודים הנוכחית, מספטמבר ועד אמצע אוקטובר, פעלו בתי הספר כרגיל, אולם אז, בעקבות העלייה בתחלואה, נסגרו הכיתות הגבוהות מינואר ועד 18 במרץ. כעת שוב מתקיימים הלימודים בכל הגילאים במתכונת פרונטלית ותחת הגבלות.
4 צפייה בגלריה
 המגבלות לפסח קלות יותר
 המגבלות לפסח קלות יותר
המגבלות לפסח קלות יותר
(צילום: לוי נאזרוב)
הרב גולדשמידט מספר כי יחסית לשנה שעברה, ההגבלות לקראת הפסח קלות יותר, אם כי יש עדיין איסורים הנוגעים להתקהלויות במרחב הציבורי ולאחוזי התפוסה במוסדות ציבוריים. בשנה שעברה הייתה מוסקבה נתונה תחת סגר מלא, ואסור היה לצאת מהבית מלבד לצרכי רכישת מוצרי מזון. בתי הכנסת היו סגורים לגמרי. "בפסח הזה יהיו הרבה פחות סדרים ציבוריים בבתי הכנסת ובמוסדות הקהילה מהמקובל בשנים רגילות", הוא אומר, "אולם בהתאם למצב המיוחד, בתי הכנסת חילקו אלפי ערכות ליל הסדר עם המצרכים הנדרשים לקיום פסח כהלכתו".
הרב גולדשמידט מספר על קרן סיוע מיוחדת בשם Corona Emergency Fund, שהוקמה בידי הקרן הקנדית בתמיכת ועידת רבני אירופה, ותומכת בכסף ובמשלוחי מזון במשפחות נזקקות מהקהילות היהודיות בכל מזרח אירופה.
פורסם לראשונה: 16:42, 25.03.21