הביקורת הציבורית על מפרי הסגר מובילה לעתים גם להכללה, להסתה ולשנאת חינם: נהג מונית שהוזמן לנסיעה בתל אביב חלף על פני הלקוח, חרדי תושב העיר, וסירב לעצור ולהעניק לו שירות, בטענה כי הוא "מפיץ מחלות". האיש, יקיר לענס, תיאר בשיחה עם ynet בכאב את תחושת העלבון, ואמר: "אנחנו גרים בשינקין כבר 18 שנה ומעולם לא נתקלנו בתופעה של גזענות. אתה לא מאמין שזה קורה לך". בחברת Gett, שבאמצעותה הוזמנה הנסיעה, הדגישו כי היא הם דוגלים בערכי שוויון וסובלנות, התנצלו על המקרה החמור והוסיפו כי הוא "טופל מיידית".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לענס מספר באולפן ynet כי הזמין מונית דרך אפליקציית "גט טקסי". "אני רואה את המונית עוברת לידי ולא עוצרת, אז חשבתי שיכול להיות שהוא טועה בדרך. אני מתקשר אליו, והוא אומר לי בלי להתבלבל: אתה חרדי מפיץ מחלות, לא יכול לקחת אותך - וממשיך הלאה".
לענס ההמום פנה לחברה ואף קיבל טלפון מתנצל, אך העצב לא עוזב אותו: "אני מנהל את מרכז 'שורשים', המקיים לימודי יהדות לכלל הציבור, ואנחנו נפגשים כל ערב עם כלל האוכלוסייה. אנחנו רוצים לחבר ולהיות ביחד – ואז דבר כזה קורה לך, ואתה לא מאמין שאצלך קורה המקרה הזה... זה כל כך מעליב וכואב".
2 צפייה בגלריה
 יקיר לנעס
 יקיר לנעס
"זה כל כך כואב ומעליב". יקיר לנעס
לענס סבור כי קיימת אווירה ציבורית של הסתה. "אנחנו מקווים שזה לא יחזור על עצמו", הוא אומר. "בסך הכול אנחנו חיים פה יחד, אנחנו לא הולכים לשום מקום וכוח המציאות מכריח אותנו לחיות יחד. זו תקופה קשה, אבל שום דבר לא יצדיק את מלחמת האחים הזאת".

"פתאום מקללים אותי"

שמואל ברגר, אף הוא תושב תל אביב, בשנות השישים לחייו, משתייך לקהילה החרדית המקומית, ומספר אף הוא על מרקם חברתי עדין שהולך ומתפורר. "כל חיי גדלתי בתל אביב. כאן נולדתי, כאן התחתנתי. מרכז חיי בתל אביב", הוא אומר. "תמיד חיינו בדו-קיום עם האוכלוסייה החילונית המקומית. פה ושם לאורך השנים ספגתי קללות על החזות החרדית שלי, אך היו אלה מעשים של בודדים. מעולם לא הרגשתי עוינות וריחוק ברחוב".
2 צפייה בגלריה
שמואל ברגר
שמואל ברגר
שמואל ברגר
"אבל לפני ימים אחדים פסעתי ברחוב הסמוך לביתי, ביהודה הלוי-פינת שנקין. רכב שהתקרב אליי עצר את התנועה מאחור. הנוסע החילוני פתח את החלון, קילל אותי והמשיך הלאה. אומר לך את האמת – לא עשיתי מזה עניין. יותר כואב לי לראות כיצד אנשים עוברים למדרכה מקבילה שהם רואים אותי, או מתרחקים ממני כאילו אני מוטציה מדבקת".
ברגר מספר כי נשמר מהנגיף "כמו מאש", אך זה השיג אותו: "עשרה חודשים אני יושב בבית. כמעט ולא יוצא. במשך תקופה ארוכה לא ראיתי את ילדיי, את נכדיי. הקפדתי על ההנחיות. בשלב מסוים, אינני יודע כיצד, הנגיף השיג אותי ואת אשתי. אחרי כמה שבועות החלמנו ברוך ה'. וכאילו אין די בסבל שעברנו, עכשיו משום מה, אני וכלל תושבי תל אביב החרדים, נדרשים לשאת בפשעיהם של אחרים שאינם מקפידים על ההנחיות".
לענס: "אני רואה את המונית עוברת לידי ולא עוצרת, אז חשבתי שיכול להיות שהוא טועה בדרך. אני מתקשר אליו, והוא אומר לי בלי להתבלבל: אתה חרדי מפיץ מחלות, לא יכול לקחת אותך - וממשיך הלאה"
"הייתי יכול לברוח לפינה החמה שאתם כל כך אוהבים - אני עשיתי צבא, עשיתי מילואים במשך שנים רבות, עבדתי כל חיי ושילמתי מיסים. אבל אני לא בורח למקום הזה, משום שאני חושב שגם מי שלא עשה צבא לא אמור לשאת בחטאם של אחרים".

"כולנו הפכנו למקשה אחת"

לברגר ברור כי מדובר בתוצאה של הסתה: "תאר לעצמך ששני חוליגנים חילונים ישרפו אוטובוס בדיזינגוף סנטר – היעלה על דעתו של מישהו להאשים בחטאם את כלל תושבי תל אביב החילונים? מדוע צובעים אותנו בגוש שחור אחד, וכל אדם חרדי אשם בפשעו של האחר? למה? מדוע הסטיגמות הללו? אחרי כל כך הרבה שנים, עם תקשורת כל כך מפותחת, לא למדתם שיש הרבה גוונים בציבור החרדי?"
ברגר: "הנוסע החילוני פתח את החלון, קילל אותי והמשיך הלאה. לא עשיתי מזה עניין. יותר כואב לי לראות כיצד אנשים עוברים למדרכה מקבילה שהם רואים אותי, או מתרחקים ממני כאילו אני מוטציה מדבקת"
לענס וברגר אינם היחידים: "שכן שלי ברחוב הסמוך סיפר אתמול שנתקל באדם שחלף על פניו עם בנו, הצביע עליו ואמר לילדו הקטן, 'אתה רואה, זה מפיץ מחלות'", ברגר מעיד. "זה מצב כואב ובלתי נסבל. מעולם לא העליתי על דעתי שיגיע מצב שישפטו אותי על פי זהותי החרדית וישייכו אליי מעשים נפשעים של אחרים".
בנו הוא מאיר ברגר, הכתב הפוליטי של עיתון "המבשר". לדבריו מדובר בצביעות קלאסית של מה שהוא מכנה "מדינת תל אביב". "הרי בתל אביב מתגוררים הנאורים, הליברלים, שומרי החוק. אלה שסיגלו לעצמם את הסובלנות, אי-ההכללה והכלת האחר. תל אביב מאופיינת בפתיחות כלפי מגזרי המיעוטים... אז למה כשזה מגיע לחרדים כולם הופכים למקשה אחת? איך יכול להיות שעימותים נקודתיים מול המשטרה צובעים את כלל הציבור החרדי - למעלה מיליון נפש - בצבע אלים ומכוער, בשעה שמעשי חילונים מיוחסים לפרט ואינם זוכים לכל גינוי".
ברגר: "שכן שלי סיפר אתמול שנתקל באדם שחלף על פניו עם בנו, הצביע עליו ואמר, 'אתה רואה, זה מפיץ מחלות'. זה מצב בלתי נסבל. מעולם לא העליתי על דעתי שיגיע מצב שישפטו אותי על פי זהותי החרדית"
מחברת Gett נמסר בתגובה: "התנהגות הנהג, לכאורה, באירוע המתואר, מנוגדת לחוק ואיננה עומדת בקנה אחד עם העקרונות של Gett. כמי שחרטה על דגלה לאורך השנים את ערכי השוויון והסובלנות, אנו מצרים מעומק הלב על המקרה המדובר. יצרנו קשר עם יקיר, ולאחר ששמענו ממנו את הפרטים, טיפלנו במקרה מיידית. אנו דורשים מהנהגים שעושים שימוש באפליקציית Gett לפעול בהתאם לדין ובהתאם לכללי ההתנהגות".