מנהיגי ומנהיגות הדתות השונות בחיפה – יהודים, מוסלמים, נוצרים ודרוזים, פרסמו הצהרה משותפת שבה הם מתחייבים לפעול באופן אקטיבי לקידום דיאלוג, חיים משותפים ושכנות טובה בעיר.
הם אף הקימו ועד פעולה משותף, שייזום פעילויות משותפות ויעמיק את ההיכרות ואת האפשרות לשיח בין הקבוצות השונות בעיר. הקבוצה המיוחדת, שבה שותפים רבנים אורתודוקסים לצד רבות רפורמיות, כמרים קתוליים לצד אימאמים מוסלמים, אימאם דרוזי ומנהלת אולפנה לבנות, נבנתה והתגבשה תחת המטרייה של החממה לחקר הדתות באוניברסיטת חיפה, אגף עדות במשרד הפנים וארגון Search for Common Ground.
2 צפייה בגלריה
מפגש של נציגי הדתות בעיר
מפגש של נציגי הדתות בעיר
מפגש של נציגי הדתות בעיר
(צילום: אוניברסיטת חיפה)
"בתקופה קשה ומתוחה זו ראינו חשיבות רבה בהקמת קבוצה של מנהיגים ומנהיגות דתיים בני הדתות השונות, שלומדים זה על דתו של זה ושואפים לקדם שכנות טובה ושמירה על מרקם חיים מכבד בעירנו", כך נפתחה ההצהרה המשותפת. "הביטחון האישי של כולנו תלוי בשיתוף הפעולה בינינו, ביכולתנו לצמצם מוקדי חיכוך, באפשרותנו להוות השראה לשיח מכבד, החותר להסכמות ושכנות טובה. חיפה, עירנו האהובה, מאופיינת בקבוצות וקהילות שונות. כולנו מעוניינים בשגשוג העיר ותושביה, מתוך מחויבות עמוקה למדינת ישראל ולחוקיה".
ד"ר אוריאל סימונסון, ראש החממה לחקר הדתות באוניברסיטת חיפה השותף ליוזמה, אמר כי ייחודה של ההצהרה היא שמנהיגי הדתות מתחייבים לפעול באופן אקטיבי בקרב הקהילות שלהם כדי להבטיח את המשך החיים המשותפים בחיפה. "התנאי הראשון להצטרפות ליוזמה הייתה שלכל אחד ואחת מהמנהיגים יש קהילה מאחוריהם. שמדובר במנהיגי דת שהפעולות שלהם ישפיעו בצורה מיידית על אנשים אחרים. לא רצינו להסתפק שוב בהצהרות מרשימות ומרגשות, שבסופו של דבר לא משפיעות על איש", הוא הוסיף.
תחילת היוזמה הייתה במפגש משותף של מנהל אגף עדות במשרד הפנים איאד סרחאן וד"ר סימונסון, כחודש לאחר תחילת מלחמת "חרבות ברזל", במסגד האחמדי בחיפה, שבו השתתפו גם מנהיגי ומנהיגות דת רבים. סרחאן אמר: "המפגש היה מחבר ומלכד, אך הרגשנו שאנו נשארים ברמה ההצהרתית ללא פעולה מעשית, מכאן יזמנו סדנה מעמיקה ומחברת באוניברסיטה והדברים יתורגמו כעת גם לעבודה מעשית בשטח – כל אחד מהמנהיגים בקהילתו וכולנו יחד".
2 צפייה בגלריה
(צילום: אוניברסיטת חיפה)
במהלך הסדנה שהתקיימה בחודשים האחרונים היו מורכבויות והרבה עליות ומורדות בין מנהיגי הדתות השונים, בהם רבנים שמזוהים עם הציונות הדתית, שלראשונה נפגשו ושוחחו עם אימאמים – ולהפך. השאיפה לחיים משותפים היא שמחברת ביניהם ומובילה כעת להמשך עשייה משותפת בתמיכת האוניברסיטה ואגף עדות במשרד הפנים, הכוללת מפגשים בין מנהיגי דתות נוספים, פעילויות משותפות לכל הדתות בקהילות, אירועים משותפים בחגים וגיבוש מתווה לטיפול באירועים נפיצים.
"המפגשים היו חשובים מאוד, בעיקר מכיוון שהם מייצרים מחויבות ונאמנות. אנחנו ממשיכים באופטימיות זהירה בתקווה להמשך המגמה של ריסון כוחות המתנגדים לקיומנו כחברה וכמדינה יהודית ודמוקרטית", אמר הרב שמואל ששון, ראש הגרעין התורני בהדר.
השיח' רשאד אבו אל היג'א, אימאם מסגד אל ג'רינה בחיפה, סיכם: "המפגשים היו חשובים מאוד כי העיר חיפה חשובה לנו. לכן היה חשוב לפגוש אנשים עם דעות שונות ולהבין את תחושת ליבם כדי שנוכל לחיות יחד בשלמות".