170 מקרים של פגיעה מינית בתלמידים נחשפו במסגרת תוכנית המכשירה צוות חינוכי במוסדות חינוך בחברה החרדית לזהות פגיעות מיניות בקרב תלמידים. התוכנית שמפעילה קרן ידידות טורונטו ב-91 מוסדות חינוך חרדיים, נועדה לסייע למוסדות החינוך לבנות תשתית חינוכית ושיח מתאים בנושא מוגנות, והיא מספקת לצוותי חינוך ולתלמידים כלים לזיהוי מקרי פגיעה מינית ודרכים להתמודד איתם.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מממצאים שהתקבלו במהלך שנת הלימודים הקודמת (התשפ"ב) עולה כי ב-60% ממוסדות החינוך במגזר החרדי שבהם פועלת התוכנית, נחשפו מקרים של פגיעה מינית. מדובר ב-54 בתי ספר מתוך 91 מוסדות חינוך.
קראו עוד בערוץ היהדות:
לפי נתוני התוכנית, מתוך 170 המקרים שבהם נמצאה פגיעה במוגנות ילדים, ב-54% מהמוסדות, שהם 29 בתי ספר, נחשפו שני מקרים; ב-24% מהם – 13 בתי ספר – התגלו בין חמישה לעשרה מקרים; ב-19% מהמוסדות – 10 בתי ספר – נחשפו בין שלושה לארבעה מקרים, וב-3%, שהם שני מוסדות, הוצפו עשרה מקרים ומעלה.

הרב נעצר

מובילי התוכנית הסבירו כי חשיפת המקרים נובעת מהעלייה במודעות הצוותים החינוכיים והתלמידים לתופעה. הם ציינו כי במסגרתה לומדים הצוותים, בין השאר, לזהות חשד לפגיעה מינית – ומקבלים כלים כיצד לפעול כאשר עולה חשד כזה. לדבריהם, אף הוגשו תלונות במשטרה.
"הצוות החינוכי עובר תהליך משמעותי במסגרת התוכנית", הסבירו מפעילי התוכנית. "יש מורים שחוששים בתחילה לדבר עם התלמידים על הנושא, חלקם מרגישים שאין להם את הידע והכלים לדבר על זה. יש גם כאלה שפחות משתפים פעולה. אבל לאורך התהליך, המורים צוברים ביטחון וניסיון בהעברת התכנים לתלמידים, ואפשר לראות שהם מבינים את האחריות שלהם בנושא".
בצפון הארץ ניגשה אחת המורות לצוות התוכנית בתום הרצאה במוסד החינוכי, ושיתפה שבתה בת ה-12 נפגעה מינית על ידי דודה, וכי עד היום הם לא טיפלו בילדה, כי חשבו שתשכח
בצפון הארץ ניגשה אחת המורות לצוות התוכנית בתום הרצאה במוסד החינוכי, ושיתפה שבתה בת ה-12 נפגעה מינית על ידי דודה, וכי עד היום הם לא טיפלו בילדה, כי חשבו שתשכח. בעקבות ההרצאה, החליטו ההורים לפנות לטיפול נפשי עבור בתם.
במקרה אחר, תלמידים מאחד ממוסדות החינוך החרדי בעיר במרכז הארץ, התלוננו בפני המנהל כי רב שלימד אותם פגע בחבריהם לכיתה. בעקבות זאת, הוגשה תלונה במשטרה והרב נעצר. במוסד חינוכי אחר, סיפר ילד ששכן שלו פוגע בשכן אחר, ובמקרה אחר נבדק חשד של פגיעה מינית בידי גורם חינוכי.
1 צפייה בגלריה
"מתן כלים וידע מקדְּמֵי מוגנות לצוותי ההוראה הם קריטיים, כדי לאתר בשלבים מוקדמים מקרים של פגיעה או חשד לפגיעה"
"מתן כלים וידע מקדְּמֵי מוגנות לצוותי ההוראה הם קריטיים, כדי לאתר בשלבים מוקדמים מקרים של פגיעה או חשד לפגיעה"
"מתן כלים וידע מקדְּמֵי מוגנות לצוותי ההוראה הם קריטיים, כדי לאתר בשלבים מוקדמים מקרים של פגיעה או חשד לפגיעה"
(אילוסטרציה: יואב פרידמן)
נתוני תוכנית המוגנות של קרן ידידות טורונטו התקבלו במסגרת מפגשים שוטפים שמקיימים המנחים עם הצוותים החינוכיים במוסדות החינוך לאורך שנת הלימודים. בתוכנית מציינים כי חוסר המודעות והחשש לשוחח עם התלמידים על שיתוף מבוגרים במקרה של פגיעה מינית, אינם נחלתם של אנשי החינוך במגזר החרדי בלבד.
צופיה חדד, מנהלת פיתוח תוכנית תחום המוגנות בקרן ידידות טורונטו, אומרת כי "הנתונים אינם משאירים מקום לספק: מתן כלים וידע מקדְּמֵי מוגנות לצוותי ההוראה, לצד הטמעת תשתית חינוכית נכונה במוסדות החינוך, הם קריטיים כדי לאתר בשלבים מוקדמים מקרים של פגיעה או חשד לפגיעה. מערכת החינוך יכולה להיות תחנה משמעותית בהתמודדות יעילה עם תופעת הפגיעות בקרב ילדינו. הצלחת התוכנית צריכה לשמש סמן דרך למשרד החינוך, לרשויות המקומיות ולבתי ספר מכל המגזרים בחברה הישראלית".