בישראל אומנם עוקבים בדאגה אחר הרוחות הקרות הנושבות מכיוון קנדה ואמברגו הנשק בנוגע למלחמה בעזה, אבל את הקהילה היהודית במדינה מעסיקה בימים האחרונים סערה מסוג אחר לגמרי.
נותני הכשרות הגדולים ביותר בקנדה תובעים אותה על תקנות חדשות לשחיטה כשרה, שמעודדות שימוש ראשוני בשוקר – מה שלטענתם אסור על פי חוקי ההלכה, ופוגע דרמטית בתעשייה. לפי כתב התביעה, שהוגש לבית המשפט הפדרלי באוטווה, מספר מפעלי עיבוד הבשר הכשרים בקנדה ירד בעקבות התקנות החדשות והוביל לצניחה של כמעט מחצית בתפוקת הבשר המקומי הכשר מדי שבוע.
2 צפייה בגלריה
פרות לפני שחיטה בקנדה
פרות לפני שחיטה בקנדה
פרות לפני שחיטה בקנדה
(צילום: Shutterstock)
מועצת הכשרות של קנדה יחד עם איגוד מועצת הקהילות היהודיות במדינה, שמייצגת מאות אלפי יהודים, טוענים בתביעה כי אכיפת ההנחיות פוגעת בזכותם לחופש דת וקיום מצוות. לטענתם, השפעת התקנות החדשות תביא למעשה לסופה של תעשיית השחיטה הכשרה בקנדה, מפני שהפכו אותה לא כלכלית.
התקנות החדשות של סוכנות פיקוח המזון הקנדית (CFIA) מחייבות שבעלי חיים, שאינם מטופלים בשוק חשמלי, יהיו נתונים לבדיקות קוגניטיביות כדי לוודא שהם מחוסרי הכרה לפני השחיטה. "כפי שכל אחד יכול לשער בסביבה מסחרית, השוחטים צריכים להתקדם מחיה לחיה בצורה מהירה יחסית, וכל הבדיקות האלה שהם דורשים עכשיו, כמו בדיקות רפלקס הקרנית ואחרות – מאטות את התהליך", אמר מנכ"ל מועצת הכשרות, ריצ'רד רבקין.
במשחטות בשר טיפוסיות שאינן כשרות, הבקר מאבד את ההכרה בדרך כלל באמצעות ירי אקדח בריח בראש. לאחר מכן תולים אותם ומשסעים את צווארם, ומנקזים את הדם עד שהם מתים. בשחיטה כשרה בעלי חיים נשחטים על ידי שוחטים מוכשרים, שמשתמשים בסכינים חלקות וחדות כדי לחתוך את גרונה של החיה בתנועה אחת ללא הפרעה, לפני שנותנים לבהמה לדמם למוות. התובעים טוענים כי השיטה אינה כואבת והומנית כמו הטכניקה הלא-כשרה – אם לא יותר, מכיוון שהחיה "מאבדת הכרה כמעט מיידית".
2 צפייה בגלריה
שלט של חנות כשרה
שלט של חנות כשרה
שלט של חנות כשרה
(צילום: Shutterstock)
סוכנות פיקוח המזון הקנדית התייחסה לתביעה והצהירה כי היא "נותרת פתוחה לממצאים מדעיים חדשים שיכולים לתמוך ברווחת בעלי חיים", אבל התובעות טוענות שהיא התעלמה מראיות שהגישו בחודש שעבר שמוכיחות כי שחיטה כשרה אכן הומנית ועומדת בהנחיות.
לדברי רבקין, אף על פי שרוב הבשר הכשר היום בקנדה מיובא, הקהילה היהודית במדינה רוצה להבטיח את המשך התעשייה המקומית במקרה של בעיות בשרשרת האספקה ​​וכסממן גאווה יהודי קנדי. "לשאר הקנדים מובטחת גישה לבשר קנדי ​​מקומי. מדוע צריך להתייחס לקנדים יהודים אחרת?" תהה.
התביעה הקנדית באה על רקע שנים של אתגרים לתעשיית השחיטה הכשרה באירופה. בפברואר האחרון אישר בית המשפט של האיחוד האירופי את המשך האיסור על שחיטה כשרה באזורים מסוימים של בלגיה, וגם בדנמרק, בשבדיה, בפינלנד, באסטוניה ובסלובניה יש איסורים דומים על שחיטה כשרה.