בשיתוף נפש בנפש
ישראל היא מדינת קיבוץ גלויות המורכבת מעולים שהגיעו לארץ כדי לבנות אותה ולעצב את דמותה ועתידה. מידי שנה מוקיר ארגון "נפש בנפש" את אותם עולים שתרמו תרומה יוצאת דופן למדינת ישראל, ומעניק להם את פרס בוני ציון על שם סילבן אדמס.
הפרס הוענק השבוע (ב') זו השנה התשיעית בשבעה תחומים לשבעה עולים ממדינות דוברות אנגלית, המגלמים את רוח התרומה והציונות המודרנית. בשעות אלו, מתקיים טקס הענקת הפרס בהיכל התרבות בית העם בירושלים. הטקס הועבר בשידור ישיר ב-ynet. צפו בווידיאו בראש העמוד.
7 צפייה בגלריה
פרס בוני ציון
פרס בוני ציון
הרב יהושע פס
(צילום: נתנאל כהן)
7 צפייה בגלריה
פרס בוני ציון
פרס בוני ציון
פרס בוני ציון
(צילום: יונית שילר)
ואלו זוכי פרס בוני ציון לשנת 2022: בתחום החינוך - הרב פרופ' דוד גולינקין, חוקר תלמוד והלכה, נשיא שוחרי עמותות שכטר ונשיא בדימוס של מכון שכטר למדעי היהדות; בתחום המדע והרפואה - פרופ' ארטור אידלמן, מייסד המחלקה לרפואת יילודים (נאונטולוגיה) במרכז הרפואי שערי צדק; בתחום הפעילות ההתנדבותית - פמלה ואבא קליימן, מייסדי ארגון "תודה לצה"ל".
בתחום התרבות והאמנות - פרופ' הרי בן ציון ברנד, אדריכל ומייסד איגוד המתכננים בישראל; בתחום ההשפעה העולמית - פרופ' מוריס הרטשטיין, מייסד ומנהל ארגון הזנת ילדים בגונדר "אופריישן אתיופיה"; בתחום המנהיגות הצעירה - אשר פרדמן, מנכ"ל ישראל של מכון הסכמי אברהם לשלום; את פרס מפעל חיים תקבל השנה נעמי צור, מייסדת ויו"ר קרן ירושלים ירוקה והפורום הישראלי לעירוניות.
לצד הענקת הפרסים, יוענק אות הוקרה ייחודי לשרת העלייה והקליטה, ח"כ פנינה תמנו שטה, על פועלה לטובת קידום העלייה לישראל בקהילות היהודיות השונות ברחבי העולם.
"פרס בוני ציון הוא מגדלור של השראה עבורי ועבור מי שנחשף לפועלם המרהיב של הזוכים בו", אומר מייסד ומנכ"ל נפש בנפש, הרב יהושע פס. "הפרס לא נועד להיות טפיחה על השכם, אלא הוכחה ליכולתם של העולים לייצר שינוי חיובי ומשמעותי בחברה הישראלית והפצת אורה של היהדות בתפוצות, למרות האתגרים הגלומים במעבר למדינה חדשה. אנחנו גאים בכל אחד ואחת מהם ומלאי ציפייה לחזות מה העולים של המחר יעניקו למולדתנו".

7 צפייה בגלריה
פרס בוני ציון
פרס בוני ציון
(צילום: נתנאל כהן)
שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה אמרה עם קבלת הפרס: "שנה תשיעית שארגון ׳נפש בנפש׳ נותן ביטוי משמעותי לתרומה האדירה שהעולים מביאים איתם לישראל במגוון תחומים. העולים החדשים הם מנוע הצמיחה הלאומי החשוב ביותר, וכל עלייה מביאים עימה סיפור ייחודי המוסיף את אורה לפסיפס הישראלי. יחד עם 'נפש בנפש', אני מוקירה את העולים המגיעים ליישב את הארץ, להוסיף להתפתחותה, ולהמשיך לחזק את ארץ ישראל כביתו של העם היהודי".
סילבן אדמס, תורם ותיק של פרס בוני ציון, סיפר על הערצתו למקבלי הפרס: "האנשים יוצאי הדופן הללו משמשים כמנהיגים בקהילות המקומיות שלהם, במדינת ישראל ובקהילה היהודית העולמית. התרומה שלהם בתחומם היא מעוררות השראה, וזה כבוד גדול עבורי לתת להם את ההכרה הראויה. אני בטוח שעולים בהווה ובעתיד ימשיכו להשפיע לטובה על המדינה היהודית, וכן על העולם כולו".
7 צפייה בגלריה
פרס בוני ציון
פרס בוני ציון
פרס בוני ציון
(צילום: יוסי צבקר)

לקלוט עולים ולשמור על הסביבה

כלת פרס מפעל חיים של בוני ציון לשנת 2022, נעמי צור, מייסדת ויו"ר קרן "ירושלים ירוקה" והפורום הישראלי לעירוניות ולשעבר סגנית ראש עיריית ירושלים, עלתה במסגרת הטקס לשאת דברי ברכה בשם זוכי הפרס.
צור, שעלתה לבדה לישראל מאנגליה בגיל 17, מובילה במשך שלושה עשורים פרויקטים סביבתיים ברחבי הארץ ובירושלים בפרט. בשנות ה-90 החלה צור את פעילותה בתחום הקיימות בתור מנהלת החברה להגנת הטבע בירושלים. בין 2008 ל-2014 שימשה בתור סגנית ראש עיריית ירושלים ופעלה בין היתר להגברת שקיפות ומעורבות ציבורית ובתכנון שבילי אופניים בעיר. צור הייתה גם בין החלוצות בשנות ה-90 שהקימה גינות קהילתיות בירושלים.
7 צפייה בגלריה
פרס בוני ציון
פרס בוני ציון
נעמי צור, מייסדת ויו"ר קרן "ירושלים ירוקה" והפורום הישראלי לעירוניות.
(צילום: נתנאל כהן)
ב-2015 הקימה צור את הקואופרטיב הפילנתרופי "קרן ירושלים ירוקה" וגם את "שדולת ירושלים בת-קיימא", המאגדת עשרות מנהלים קהילתיים, ארגונים, מוסדות ועסקים במטרה לפעול למען עיר בירה נקייה וירוקה. החל משנת 2014 צור עומדת בראש הפורום הישראלי לעירוניות לקידום איכות עירונית טובה יותר בישראל.
"אני מאוד מעריכה את העובדה ש'נפש בנפש' נותנים הערכה והכרה לתחום הסביבה והקיימות", אמרה צור בהתרגשות רגע לפני קבלת פרס מפעל חיים. "הנושא חייב להגיע לקדמת הבמה. אנחנו בעיצומו של משבר אקלים ואנשים לא מבינים שהוא משפיע על כל אחד ואחת מאיתנו. בעיניי, משבר האקלים הוא איום גדול הרבה יותר מאשר האיום הבטחוני".
7 צפייה בגלריה
פרס מפעל חיים - נעמי צור, מייסדת ויו"ר קרן ירושלים ירוקה והפורום הישראלי לעירוניות.
פרס מפעל חיים - נעמי צור, מייסדת ויו"ר קרן ירושלים ירוקה והפורום הישראלי לעירוניות.
פרס מפעל חיים - נעמי צור, מייסדת ויו"ר קרן ירושלים ירוקה והפורום הישראלי לעירוניות.
(צילום: יוסי צבקר)
באיזה הישג שלך את הכי גאה?
"בתחום הסביבה יש שני סוגים של השפעה: מניעה ועשיית טוב. בתחום המניעה, ההישג ההיסטורי שאני הכי מתגאה בו הוא המאבק לביטול תוכנית ספדי. זו הייתה תוכנית לבנייה של 20 אלף יחידות דיור מחוץ לגבולות הבינוי של ירושלים, למרות שהחברה להגנת הטבע הביאה נתונים שיש עתודות בתוך העיר. אם התוכנית הזו הייתה מאושרת, היא הייתה גורמת לנזק סביבתי אדיר. בתחום עשיית הטוב אני הכי גאה בפארק עמק הצבאים שהייתי שותפה להקמתו - 240 דונם של טבע בלב העיר".
"אנשים שוכחים שבמדינה היקרה שלנו לא מספיק לבנות יחידות דיור, צריך לדאוג גם למה שיש סביבן, לדאוג שיהיו אנשים שירצו לגור בהן".

7 צפייה בגלריה
פרס בוני ציון
פרס בוני ציון
זוכי פרס בוני ציון 2022
(צילום: נתנאל כהן)
צור מאמינה כי השמירה על עירוניות ירוקה, נקייה ובריאה לא רק מיטיבה עם הסביבה, אלא גם יכולה לשפר את קליטתם של העולים החדשים.
"צריך לזכור שהעולים שמגיעים לארץ מרגישים ניתוק תרבותי וחברתי. רוב הישראלים מסוגרים בתוך הקליקות שלהם, ולא קל לעולים להרגיש שייכים. לדעתי, הדרך הטובה ביותר לקלוט עולים חדשים היא באמצעות פעילויות קהילתיות ועירוניות. אני פוגשת הרבה עולים שרוצים לפעול ולתרום לחוסן של העיר בה הם גרים. זה מחבר אותם לחברה ולקהילה".

בשיתוף נפש בנפש