"אני מזועזע ונחרד מהסיכוי לשריפת ספרי קודש נוספים בשוודיה, בין אם זה הקוראן, התורה או כל ספר קדוש אחר. ברור שזהו מעשה שנאה שיש לעצור אותו", כך אמר שגריר ישראל בשבדיה זיו נבו קולמן, בעקבות דיווחים בשבדיה על כוונה של אזרחים שבדים לשרוף ב-15 ביולי ספר תורה מול שגרירות ישראל בשטוקהולם בירת שבדיה.
בחודש ינואר השנה הגיש סופר מצרי בעל אזרחות שבדית בקשה לשרוף ספר תנ"ך מול שגרירות ישראל – כמחאה על שריפת ספר קוראן בשבדיה – אך אז האירוע בוטל, כנראה בגלל לחצים מצד ישראל וגורמים בינלאומיים, כולל פעילות של ההנהגה המוסלמית במדינה.
3 צפייה בגלריה
פעיל במהלך הפגנה שבה הצית שרף קוראן מולך מסגד ב שטוקהולם שבדיה
פעיל במהלך הפגנה שבה הצית שרף קוראן מולך מסגד ב שטוקהולם שבדיה
פעיל במהלך הפגנה שבה שרף קוראן מול מסגד בשבדיה
(צילום: AFP)
כלי תקשורת בשבדיה דיווחו כי בסך הכול הוגשו למשטרה מספר בקשות חדשות לשריפת כתבי קודש – שתיים בשטוקהולם ואחת בהלסינגבורג שבדרום המדינה. אחת הבקשות היא לשריפת ספר קוראן ויש שתי בקשות לשריפת תנ"ך מול שגרירות ישראל. הבקשה לשרוף את התנ"ך נומקה בכך שמדובר ב"צעד סמלי למען חופש הביטוי" ותגובה על שריפת הקוראן בשבדיה.

זעם בעולם המוסלמי

בשבוע שעבר, פליט עיראקי אנטי-מוסלמי, חבר המפלגה הקיצונית SD, קיבל אישור מהמשטרה ושרף ספר קוראן עטוף בחזיר מול המסגד הגדול בשטוקהולם. הדבר גרם לזעם רב בעולם המוסלמי וגרר מחאות חריפות נגד ממשלת שבדיה, כולל התנגדות טורקית לצירוף שבדיה לנאט"ו.
3 צפייה בגלריה
תנ"ך
תנ"ך
תנ"ך. ישראל פועלת בצינורות דיפלומטיים כדי למנוע את שריפת ספרי הקודש
(צילום: Shutterstock)
משטרת שטוקהולם אישרה שקיבלה את שלוש הבקשות החדשות וטענה שהיא בוחנת כל בקשה בנפרד כדי לבדוק אם היא עומדת בתנאים הנדרשים. "השקפתנו היא שאולי זה לא מכוון לאף דת ספציפית, אלא שזה חלק מחופש הביטוי ומהוויכוח שמתנהל כרגע", אמר נציג המשטרה. החשש בישראל ובקהילה היהודית הוא שבשל העובדה שהמשטרה התירה שריפת קוראן, היא לא תוכל למנוע שריפת תנ"ך.
ישראל פועלת בצינורות דיפלומטיים כדי למנוע את שריפת ספרי הקודש. מה שמשחק לטובתה של ישראל כאן הוא ששגרירות ישראל התנגדה גם לשריפה הקוראן מול המסגד.
3 צפייה בגלריה
ספר תורה בבית הכנסת בסנט תומאס
ספר תורה בבית הכנסת בסנט תומאס
ספר תורה. "חופש הביטוי אינו מתיר לקדם פשעי שנאה והסתה"
(צילום: אילת מאמו שי)
נשיא ועידת רבני אירופה, הרב פנחס גולדשמידט, אמר: "זה מעשה מתועב המזכיר תקופות חשוכות בהיסטוריה המדממת של יבשת אירופה. המשורר היהודי-גרמני היינריך היינה הזהיר בעבר שבמקום שבו שורפים ספרים, ישרפו גם בני אדם. ממשלת שבדיה מצליחה לפגוע פעם נוספת ברגשותיהם של הקהילות הדתיות במדינה. לא נבליג על הפגיעה הזו. אנו בוחנים את כלל האפשרויות המשפטיות והפוליטיות כדי לפעול נגד ההצעות המסוכנות הללו".
גולדשמידט הוסיף: "חופש הביטוי הוא לא ערך עליון לאנושות והוא אינו נותן היתר לפעולות שמעודדות את האזרחים לעבור על החוק במעשים שמקדמים פשעי שנאה והסתה נגד קהילות דתיות במדינה. אם אין גבול לחופש הביטוי, אז מה מונע מאיתנו להתיר גם אפשרות לקיום של תעמולה נאצית והכחשת השואה?".